Diskusjon om tapping med minimalt oksygenopptak

Ah. Kanskje jeg ikke leste alt. Ja hvis du løfter lokket så utligner du jo et evt trykk som er der og introduserer frisk oksygen I headspacet.

Nå orker jeg ikke bla tilbake i tråden og husker ikke helt hva jeg har sagt før.

Men man trenger jo ikke skifte hele lokket. Som hjemmebrygger uten trykket konisk så er det så og så mye man kan gjøre. Men jeg synes man må veie opp arbeid og pes mot resultat, dette er jo tross alt en hobby.

Jeg løst det med å bare tette hullet til gjærlåsen. Etter tørrhumlinga så ventet jeg en dag med å tette det. Hvis man ikke tørrhumler kan man skru opp tempen ca to grader, vente, og så tette.

Både tørrhumling og økning av temp vil frigjøre co2 som vil gjøre at konsentrasjonen av o2 i headspace etter tørrhumling blir mindre enn hvis man ikke venter før man tetter igjen, siden denne co2en vil drive ut noe av o2en.

Jeg har aldri målt med o2-meter, kun smakt på ølet, forøvrig.
 
CO2 lokk under lufta kan man nok kun få i teorien, luft og CO2 blander seg fort i bøtta. Luften som kommer inn i bøtta blir værende dær under hele CCen, dvs 2-3 dager. Dette er lenge iforhold til den tiden det tar å stikke om og flaske, som tar kanskje en time. Imidlertid så er den største kilden til luft og påfølgende oksidering av øllet, det forhold at når du har tappet på flaske så vil det være ca 3cm med luft i flaska som blir der til du åpner den igjen. Denne lufta er det vanskelig å gjøre noe med. Du kan begrense luftmengden i flasken med å benytte mottrykksfyller og CO2 og være svinaktig snar med å få korka flaska. Noe av det viktigste for å forhindre oksidering av øllet vil imidlertid være hvordan du behandler flaskene etter at du har flasket dem; Lagring kaldt og mørkt.....
 
CO2 lokk under lufta kan man nok kun få i teorien, luft og CO2 blander seg fort i bøtta. Luften som kommer inn i bøtta blir værende dær under hele CCen, dvs 2-3 dager. Dette er lenge iforhold til den tiden det tar å stikke om og flaske, som tar kanskje en time. Imidlertid så er den største kilden til luft og påfølgende oksidering av øllet, det forhold at når du har tappet på flaske så vil det være ca 3cm med luft i flaska som blir der til du åpner den igjen. Denne lufta er det vanskelig å gjøre noe med. Du kan begrense luftmengden i flasken med å benytte mottrykksfyller og CO2 og være svinaktig snar med å få korka flaska. Noe av det viktigste for å forhindre oksidering av øllet vil imidlertid være hvordan du behandler flaskene etter at du har flasket dem; Lagring kaldt og mørkt.....
Det er akkurat det jeg pleide å gjøre.

Det jeg har sagt nå + det du sa med mottrykksfyller etc skyrocketed humla I ølene mine.
 
Tenkte svaret på denne mailen jeg sendte til Evan Lewis er noenlunde relevant her, selv om det er kommersielt. Det er tydelig at de fokuserer på kvalitet på et nivå som er langt over de fleste bryggerier i Norge utenom de store.

"Hei, har lest at dere skal installere bokslinje, og er godt kjent med fordelene med dette. Synes dette er spennende, men etter å ha hørt siste episode av The Session (Brewing Network) med Dan Gordon og Charlie Bamforth, ble det sagt at fordelene med oksygentette bokser er mer på sikt, for man får mer O2 fra starten i forhold til flaske, da man ikke kan bruke vakuum. Dan Gordon sa at han hadde øvre grense på 25 ppb i total package oxygen, og med boks får man aldri under 50. Hva synes du om dette?

Mvh
Bjarte Nataas
-------------------
Hei Bjarte!

For det fyrste, så har eg stor respekt for desse to. Meiningar frå deira er jo fleire nivå over mange i bransjen og vel verdt å høyre på. Men det er fleire store håndveksbryggeri som er ikkje redd for boks, blant anna Sam Adams og Sierra Nevada.

For min del, las oss sette det heile her i perspektiv i.f.t. Ægir.

Vår prosedyrer når det gjelder oksygen opptak, herunder DO (dissolved oxygen) er ganske strenge, og det er få bryggeri på vår storleik som har investert så mykje i dette området. Vi har heile fire DO målere i huset, ein som er til vørteren og tre som er til ferdigproduktet. Vi sjekker i BBT'en (brite beer tank) etter sentrifugering, rett før innløpet til tappemaskina, og i sluttproduktet (flasker og snart bokser.) Berre utstyret til DO måling koster over kr. 350' så det er riktig å sei at vi tar DO måling på alvor og har rutiner på plass for å sjekke.

Vår flaskelinje, som er heilt greitt og var heller ikkje billig, likevel gir ikkje fantastiske DO verdier som levert. Denne maskina vakumerer to gonger og skyller med CO2 som alle skikkelege tappemaskiner skal. Likevel, sjølv om ølet har så lavt DO som vi klarer å få, kan vi fort få flasker som har 100ppb DO eller verre. Vi har gjort tiltak som hjelper, og nå klarer 40-50ppb i TPO (total package oxygen.)

Verdt å nemne at 50ppb er svært låg. Ein av mine kolleger som tidlegare jobba på Heineken kunne bekrefte at 150ppb i tanken var akseptabel, og det er før tapping!

For øl frå eit bryggeri som Gordon Biersch, som eg vil tru er sterilfiltrert, er likevel 50ppb TPO tydelegvis uakseptabel. Men for oss er det den beste vi klarer, og det har vore ein lang reise for å få det så bra som det er no. Du kan vere sikkert på at mange øl som du kjøper frå småskalabryggeriene i norge hadde langt høgare verdier enn denne då dei vart sendt ut dørene-- og dei aller, aller fleste ikkje ha måleutstyr uansett...

Så har vi det med flaskekorken, som slepper inn ca. 2ppb O2 kvar einaste dag. Tenk på det, til og med eit bryggeri som er flink og klarer 40ppb TPO rett etter tapping, har 100ppb etter ein månad. Øl som venter på lager kanskje... og i butikkhyllene... 60ppb ekstra kva månad. Og om ølet er litt varmt er det mykje fortare oksydert.

Så endeleg til det med bokslinjen. Ei investering på åtte milloner. Tappemaskina som er frå CFT i Italia og er det mest moderne teknologi som ein finner på marknaden, men heldigvis langt rimlegare enn KHS eller Krones. CFT er blant dei einaste som gir ein skriftleg garanti på oksygen opptak, og det er på 50ppb om ølet er på null på veg inn (som det sjelden er men det er ei anna sak.). Maskina bruker riktignok store volumer med CO2 for å få dette til, men slik er det. Mine gode kolleger på t.d. Harpoon og Pizza Port i USA kunne bekrefte opptak verdier heilt ned på 20ppb.

Det gjenstår å sja kva verdier vi klarer sjølvsagt.

Så heilt til slutt, om vår TPO på boks er under 50ppb heile tida, og blir verande slik i ein fullstendig lufttett og lystett emballasje, som er også betre for miljøet, blir eg strålande fornøyd! Det er utan tvil ein stor forbetring for ferskheit og holdbarheit for Ægir sine øl uansett om det er godt nok for Dan Gordon.

Snakkast!"
 
Tenkte å gå tilbake til denne. Noen her som gjærer på corneliusfat og bruker spunding valve? http://forum.germanbrewing.net/viewtopic.php?f=55&t=350 Står på ønskelisten min.
Jeg gjærer på plastkar som er litt mere robuste enn better bottle, og spunder på 0.5 bar før ev. koldkrasj, dette har sålangt vist seg å være nok til å unngå at oksygen trekkes inn ved temperatursenkning samt at det er mulig flaske med skum i toppen av flasken under korking.

Har testet med 1bar men det er i grenseland før gjæringskaret sprekker, tror jeg....
 
den linken vise kaldlagringsprosessen, dvs kaldere enn de fleste lagermetoder som hjemmebryggere bruker, overfører til cornelius som sekundærgjæring når utgjæring har nådd 45%, og har aktiv gjæring til siste stund.
 
Prøvde for et par dager siden et nytt triks å bruke lagergjær for å avslutte gjæring av tripel, som gikk fra 1075 til 1010 med WLP550, og gikk fra 18-25 grader. Kjølte ned til 6 grader, med tydelig "inhalering" av luft inn i bøtten, og tilsatte en 1060-starter med WLP838, og dagen etter ble det positivt trykk i gjærlåsen. Satser på det blir bra, kort vei ned til cold crash-temperatur for flasking. Har lest at Duvel gjør noe lignende.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Spørs om det ikke er snakk 3 og 6,5 gallon glass-carboy som de bruker i i Amerikas forente stater, og jeg vet ikke om de er like store i åpningen.
 
Jeg flasker på flaske. Har ikke fat. Min tanke er at om man nå skal flaske på flasker så er det største problemet overføring fra gjæringstank til ny tank for å blande inn sukkeret. (Alle gjør jo ikke det men jeg gjør det.) Her tenker jeg at vørteren lett kan bli oksidert. Jeg har et 50-L gjæringskar i rustfritt stål.Jeg skal nå prøve ut å montere en gassventil i karet, pumpe ut O2 i så stor grad det går.Kanskje bare beholder vannlåset i toppen, trenger ikke å tette dette hullet. Tror ikke det kommer inn så mye O2 inn der når vannlåsen er der. Når karet har fått tilsatt CO2 fyller jeg karet med øl og sukkerlake. I bunn av karet har jeg en kuleventil som jeg kobler til en slange med flaskefyller. Vet ikke om dette fungerer men kan tenke meg at oksygenet jeg normalt har i omstikkingstankene nå er kraftig redusert.
 
Jeg flasker på flaske. Har ikke fat. Min tanke er at om man nå skal flaske på flasker så er det største problemet overføring fra gjæringstank til ny tank for å blande inn sukkeret. (Alle gjør jo ikke det men jeg gjør det.) Her tenker jeg at vørteren lett kan bli oksidert. Jeg har et 50-L gjæringskar i rustfritt stål.Jeg skal nå prøve ut å montere en gassventil i karet, pumpe ut O2 i så stor grad det går.Kanskje bare beholder vannlåset i toppen, trenger ikke å tette dette hullet. Tror ikke det kommer inn så mye O2 inn der når vannlåsen er der. Når karet har fått tilsatt CO2 fyller jeg karet med øl og sukkerlake. I bunn av karet har jeg en kuleventil som jeg kobler til en slange med flaskefyller. Vet ikke om dette fungerer men kan tenke meg at oksygenet jeg normalt har i omstikkingstankene nå er kraftig redusert.

Men fyller du med tappestav? Går ikke da vinningen opp i spinningen?
 
Denne anordningen, koblet til gass og nedsenket i starsanvann, ville purget flaskene 100% fri for oksygen. Måtte lagt noe på toppen, slik at de ikke fløt opp selvsagt. Å purge flasker fra toppen med beergun eller mottrykksfyller reduserer selvsagt O2-nivået, men det skal seriøst mange sykluser til før de er helt tomme for O2.
22050280_10209526319544888_4934636338466874702_n.jpg purging.png
 
Denne anordningen, koblet til gass og nedsenket i starsanvann, ville purget flaskene 100% fri for oksygen. Måtte lagt noe på toppen, slik at de ikke fløt opp selvsagt. Å purge flasker fra toppen med beergun eller mottrykksfyller reduserer selvsagt O2-nivået, men det skal seriøst mange sykluser til før de er helt tomme for O2.
Vis vedlegget 33479 Vis vedlegget 33480
Du oppnår det samme ved å fylle flaska med starsanvann og tømme den med mottrykksfylleren. Snu flaska med motrykksylleren i opp ned og kjør CO2 til den er tom. Og fyll med øl, uten å ta ut mottrykksfylleren.
 
Tilbake
Topp