Lagre vørter før gjæring

josruud

Norbrygg-medlem
Jeg har grusomt lyst til å lage øl et sted jeg ikke bør lage øl, og derfor må /bør vørteren flyttes før jeg pitcher gjær, evnt flytte den rett etterpå. Hvilket alternativ tror folket er best, evnt andre forslag.

1 lage vørter, kjøle ned og ha på steril kontainer i x antall dager. Varme litt opp og pitche når jeg er klar.

2 koke inn vørter til ekstrakt? Litt som å redusere kraft til glace. Er det overhodet mulig uten å brenne noe eller gi ekstremt mye bitterhet fra humlen? Evnt koke uten humle og gjennomføre en vanlig ekstraktbrygging når jeg er klar.

3 brygge som vanlig og frakte godsakene i ryggsekk hjem etter at gjæring er kommet i gang. Blir utfordrende å frakte noe med en gjærlås i veien.


Det forutsettes at brygget skal fraktes litt på ski over ca 1700 høydemeter……
 
Sist redigert:
Kan foreslå et fjerde alternativ, "no chill" metoden, http://brulosophy.com/2015/02/09/a-year-of-no-chill-lessons-from-a-secret-xbmt/ (Hell den varme vørteren rett på en plastkanne, presse ut all gjenværende luft og sette til kjøling.).
Jeg har ikke prøvd det selv, men vil tro det går greit å vente noen dager før man pitcher hvis man er nøye med renhold og sørger for at hele innsiden av beholderen er i kontakt med den varme vørteren. Slipper også å styre så mye med nedkjøling, når det ikke trenger gå så fort.
 
Kan foreslå et fjerde alternativ, "no chill" metoden, http://brulosophy.com/2015/02/09/a-year-of-no-chill-lessons-from-a-secret-xbmt/ (Hell den varme vørteren rett på en plastkanne, presse ut all gjenværende luft og sette til kjøling.).
Jeg har ikke prøvd det selv, men vil tro det går greit å vente noen dager før man pitcher hvis man er nøye med renhold og sørger for at hele innsiden av beholderen er i kontakt med den varme vørteren. Slipper også å styre så mye med nedkjøling, når det ikke trenger gå så fort.

Det er sikkert ikke en dum ide, og minner mye om standardmetoden jeg bruker for å ta vare på kraft, supper etc i vakum. Kjører så varmt som mulig i steril innpakning og får suveren holdbarhet. Så om pasteuriseringsmetoden ikke gir uønsket effekt på brygget så er det sikkert den letteste måten å gjøre det på.
 
Interessant lesning :) jeg heier på deg! Om du bestemmer deg for å gjennomføre denne turen og kosen oppe på fjellet, dokumenter og oppdater oss! :D vi må jo se hva øl-mumrikkene driver med og :)

Hum, slik jeg ser dette, dersom dette er ei hytte? Du har strøm og vann?

på alle tyngre humlede brygg, kjøl de ned og ta de med deg. På andre svakere humlede brygg utifra artikelen virker det trygt å ta med seg varm vørter på tur.

Ville dog gjort mitt ytterste for å unngå det å traske med varm vørter da en ulykke, med mange liter varm vørter skader deg greit om uhellet var ute, og du skulle få dette på deg. Sikkerhet først :)

Her aner jeg ikke hva tilstandene oppe på fjellet er, men målet er å ikke la godsakene stå igjen, men start gjæring hjemme etter vørteren har stabilisert seg til pitch temperatur. Uansett, ikke stress gjæra med å ta den med på en gå ned fra 1700mho, det kan bli som å tigge om å få vørter griseri over alt dersom den starter brått å gjære som f i sekken.

Det ligger en tråd ute om hvordan en lager en motstrømskjøler, du kunne jo gjort dette, da har du jo raskt kjølt vørteten din og reddet humlebrygget :)
 
Jeg har faktisk nettopp kjørt et eksperiment med hvor lenge man kan lagre vørter før den blir dårlig. Jeg brygger på Speidel 50 og hadde bare behov/fatplass til 20l så resten ble satt på et speidel 30 gjæringskar i kjøleskap på 4-ish grader.

Dessverre så ble hverdagen kjempehektisk og jeg fikk ikke til til å sjekke underveis men etter ganske nøyaktig 1 mnd (igår) så det slik ut:

image.jpg


Så tydelig litt fungus ja.. Det som var meget rart og (egentlig litt bekymringsfult) var at den smakte helt fint. Anyway så hevet jeg mitt glass mens jeg jallet "For videnskaben!" ut i lokalet og heiv oppi et par poser us05 i karet! :)
 
Sist redigert:
Akkurat når det gjeldt muggsopp trur eg kanskje det er lurt å vera litt forsiktig og kanskje ikkje forska unødvendig. Muggsopp kan vera fint i enkelte ostar og penicillin er jo også frå muggsopp - men den kan også vera helseskadeleg då enkelte muggsoppar utviklar giftstoff som kan gje både akutte verknader og langtidsverknader.
 
Mtp den muggsoppen..

Noen som har noen formeninger om holdbarheten hvis man med jevne mellomrom purger gjæringskaret via krana med lokket på, med co2?
 
Interessant lesning :) jeg heier på deg! Om du bestemmer deg for å gjennomføre denne turen og kosen oppe på fjellet, dokumenter og oppdater oss! :D vi må jo se hva øl-mumrikkene driver med og :)

Hum, slik jeg ser dette, dersom dette er ei hytte? Du har strøm og vann?

på alle tyngre humlede brygg, kjøl de ned og ta de med deg. På andre svakere humlede brygg utifra artikelen virker det trygt å ta med seg varm vørter på tur.

Ville dog gjort mitt ytterste for å unngå det å traske med varm vørter da en ulykke, med mange liter varm vørter skader deg greit om uhellet var ute, og du skulle få dette på deg. Sikkerhet først :)

Her aner jeg ikke hva tilstandene oppe på fjellet er, men målet er å ikke la godsakene stå igjen, men start gjæring hjemme etter vørteren har stabilisert seg til pitch temperatur. Uansett, ikke stress gjæra med å ta den med på en gå ned fra 1700mho, det kan bli som å tigge om å få vørter griseri over alt dersom den starter brått å gjære som f i sekken.

Det ligger en tråd ute om hvordan en lager en motstrømskjøler, du kunne jo gjort dette, da har du jo raskt kjølt vørteten din og reddet humlebrygget :)

Joda, har tilgang på lekestrøm og vann, så det biten er grei. Er vell selve logistikken ellers som blir en utfordring. Ideelt sett skulle jeg gjerne gjæret samme sted, men det lar seg ikke gjøre så derfor blir det vørtertransport. Tipper jeg går for modellen med å kjøpe sammenbrettbar vannbærer fra jernia/gsport, avkjøle vørteren i den i snøen og så ta det i sekken derfra. Får heller holde litt igjen på mengde. Og lage en litt letthumlet variant så jeg ikke risikerer for mye første gang. Skal prøve å dokumentere litt, blir om ikke annet sikkert noen bilder.

Motstrømskjøler får bli neste prosjekt. Kunne uansett trengt en slik hjemme :)
 
Jeg har faktisk nettopp kjørt et eksperiment med hvor lenge man kan lagre vørter før den blir dårlig.
Så tydelig litt fungus ja.. Det som var meget rart og (egentlig litt bekymringsfult) var at den smakte helt fint. Anyway så hevet jeg mitt glass mens jeg jallet "For videnskaben!" ut i lokalet og heiv oppi et par poser us05 i karet! :)

Det der så skikkelig skummelt ut. Kudos for å ha prøvesmakt, jeg hadde ikke turt!
Hold oss informert, hadde vært gøy å høre om resultatet blei genialt bra eller hinsides dårlig.
 
Jeg var nok ikke så veldig tøff. Hadde bare en liten sipp i kjeften som fort ble spyttet ut. Det Katla tar opp med langtideffekter på helse kommer jeg nok til å ta til etteretning :) Iallefall skal jeg få en sample analysert av en biokjemiker jeg kjenner først :)
 
Jeg var nok ikke så veldig tøff. Hadde bare en liten sipp i kjeften som fort ble spyttet ut. Det Katla tar opp med langtideffekter på helse kommer jeg nok til å ta til etteretning :) Iallefall skal jeg få en sample analysert av en biokjemiker jeg kjenner først :)
Det er sikkert ikke dumt. Har selv vært utsatt for soppinfeksjon etter besøk i gruve. Ikke bra. Ikke alt som glinser i ei gruve er natrium :oops:
 
Sist redigert:
Mtp den muggsoppen..

Noen som har noen formeninger om holdbarheten hvis man med jevne mellomrom purger gjæringskaret via krana med lokket på, med co2?

Vet ikke i forhold til vørter, men i forhold til ost, så finnes det en rekke muggoster som modnes i vakum, hvor muggen tilsynelatende trives uten oksygen. Men altså, muggsoppen må jo være tilført på en eller annen måte, så forutsatt at vørteren blir overført til sterilt kar som er satt under trykk av co2, og trykket jevnlig opprettholdes så begynner det jo nesten å ligne hermetik.
 
Tilbake
Topp