Lagring av belgisk øl

Hei,

Jeg skal i gang med brygging av belgisk øl, jeg tenker noe ala Leffe Blond.
Planen var at dette skulle være drikkeklart i slutten av juli.
Mitt spørsmål er; normalt skal vel belgisk øl lagres en stund, jeg ser f.eks. Espen Lothe lagret sin belgiske vinner i ett år tilsammen, det er vel også vanlig i Belgia at ølet lagres lenge før det kommer på markedet.

Er det noen som har erfaring med hvordan denne typen belgisk øl vil smake etter ca 2 mndr lagring? Er det for lite eller kan det smake helt OK?

Jeg har nettopp brygget et belgisk øl og jeg vil si den smaker godt selv etter kun to måneder. Den har sikkert godt av mer lagring, men jeg er hvertfall stor fornøyd  ;D

Jeg har brygget flere belgisk ølsorter (dobbel, saison, ale) som har vært drikkelig etter noen uker. Så lenge du passer på å ha riktig temperatur ved primær- og sekundærgjæring vil de som regel være klare til å drikke kort tid etter flasking/kegging. Men det er klart at mange typer blir bedre etter tid med lagring. Som regel vil øl med høyere promille ha lengre lagringstid.

Hvilken oppskrift for Leffe Blond bruker du, forresten? Har du mulighet til å legge den (eller henviser til en link) ut på forumet?  :)

En belgisk blond bør (om den er brygget teknisk godt) være drikkeklar så fort den er karbonert.

Her er oppskriften på den Leffe Blond jeg skal lage ( og som jeg har bestilt råvarer til)

OG : 1065
FG : 1012
IBU : 25
Farge : 5 SRM
Alkohol : 7%
Volum før koking: 26,5 liter
Gravitet før koking : 1055

5 kg pilsnermalt
700 gram sukker
250 gram hvetemalt(blond)

Mesking på 66 grader i 60 min.
Kokes i 90 min.

250 gram Aromatisk malt trekkes i 15 min (steeping grain) - bruker Melanoidin som malt

Humle
Hallertau 4%, 60 min, 45 gram (har selv Hallertau blomst, vurdere å bruke Styrian Golding pellets)

Gjær
White Labs WLP500 Trappist Ale, Wyeast 1214 Belgian Ale, eller Fermentis Safbrew T-58.
Kommer til å bruke Safbrew T-58 rehydrert.
Lag en stor gjærstarter ved bruk av flytende gjær.
Gjæringen starter på 18 grader, og stiger sakte til 20 grader i løpet av en uke.
Karbonging mellom 3 og 4 CO2 volum.
Skal lagres kjølig i en mnd( i flg oppskriften) på mellom 7 og 10 grader.

Tror nok du bør ha aromatic-malten i mesken, når du først brygger all-grain. Denne er fra Brewing Classic Styles, ikke sant?

Det stemmer, der står aromatic malten under steeping grain.
Dvs de mener at denne malten skal trekkes, og ikke meskes.

Er du uenig i denne fremgangsmåten?

Du er sikkert inne på noe, trekking(steeping) er mer relevant når man bruker ekstrakt.

Oppskriften er basert på ekstrakt, jeg skal gjøre det all-grain, der står det ikke noe om steeping.
Det står ikke noe om denne aromatiske malten i det hele tatt.

Derfor er det sikkert slik du sier at all malten skal meskes... :attevar:

Når jeg brygger fra Classic styles i full-grain har jeg kuttet ut steeping og mesket det istedenfor.

I all-grain-versjonene i Brewing Classic Styles er det meningen du skal tilsette det som står under steeping grains til mesken, ja.

Takk for oppskriften! Jeg ville ha vurdert å bruke flytende gjær (belgisk ale eller trappist) ovenfor tørr gjær. Det er ofte gjæren som gir mye smak i belgiske øl. Dersom du bruker tørr gjær er jeg ikke sikker på om ølet ditt vil smake som en belgisk blond. Kanskje noen andre har meninger om dette?

Det kan være uansett for sent for deg nå hvis du har bestilt varer og vil brygge i morgen.

Sta72, du har helt rett, jeg har tenkt på det samme. Jeg går for flytende gjær, kommer til å bruke WLP500 Trappist Ale.

Tusen takk for at du minnet meg på det, jeg tror jeg rakk å endre ordren. :skitbra:

Tilbake
Topp