Lagring av øl

Hei igjen!

Eg skal no hella over ølet mitt (1 IPA, 1 Stout, 1 kveite og 1 pilsner) på 4 corneliusfat for lagring. Tenkte å lagra med sukker for å få kolsyre i ølen (sjølv om eg har CO2 og regulator), fordi eg syns det fungerte bra forrige gong. Spørsmålet mitt då er kva temperatur eg bør lagra ølet ved, og omtrent kor lenge bør eg rekna med å lagra det? Og til slutt: Kor lenge før tapping/drikking bør eg setja det i kjøleskap og kopla på co2?

P.S. Det gjekk litt fort i svingane under bestilling, så eg endte opp med ei flaska candy syrup og ei flaska klarningsmiddel frå petit. Har dette noko for seg? Og korleis bruker ein det evt?

Det viktigste her er slik jeg ser det å skille mellom lagring og karbonering.

Når jeg tapper til fat, uavhengig om jeg skal karbonere naturlig eller kunstig fyller jeg først det tomme fatet med en "god" dose CO₂. CO₂ er tyngre enn luft, og vil legge seg i bunnen av fatet. Så tapper jeg fra kran eller med hevert med en slange som når helt i bunnen av fatet. Da unngår du at ølet blir oksydert under tappingen, og etterhvert som nivået stiger vil evt. rest luft tvinges ut før CO₂.

Når tapping er ferdig og lokk satt på setter jeg på trykk fra CO₂, og lufter ut fatet ved å åpne sikkerhetsventilen 4-5 ganger à 2 sek. Da har du sikret deg at fatet stort sett inneholder øl med CO₂ på toppen.

Skal du karbonere naturlig må du etter dette sette fatet i en temperatur hvor gjæren du har brukt fungerer. Dette varierer med gjærtype, men la oss si du har gjæret ved 18 °C så lar du fatet stå i samme temperatur slik at gjæren får spist sukkeret og dannet ønsket CO₂ mengde.

Når karboneringsperioden er over kan ølet med fordel lagres/modnes ved en lavere temperatur. Hvor lenge og ved hvilken temperatur avhenger av øltype.

Tilbake
Topp