Jeg er i grunn veldig enig med @Finn Berger sin påstand om at de aller fleste ølslag, også IPA og weissbier har godt av i det minste noe lagring.
Jeg opplever med svært mange varianter av IPA (spesielt hjemmebrygget) at selve ølet, det som ligger og lurer under lag på lag med humlesmak og aroma, ofte er veldig lite godt. Det merkes ikke så tydelig rett og slett fordi humlen overdøver smaken av ølet helt, som forsåvidt er en god ting i disse tilfellene. Men, som et eksperiment, har jeg hatt svært stor suksess med å lagre IPA i gjæringskaret i noen måneder og så tørrhumle noen dager før flasking. Da får jeg et godt lagret øl med frisk og god humlearoma, det beste av begge verdener!
Kunne tenkt meg å prøve dette, men da stakk du om til nytt kar? Min erfaring ellers er at både kraftige ipa'er og dipa'er blir bedre etter 2-3 mnd. Har faktisk en two captains (humlehelvete) på 8,5% som er på sitt beste nå (sannsynligvis) og ble brygget i vår. Egentlig er det vel kun lyse lette ipa'er og blonder som jeg synes gradvis taper seg over tid, men er vel litt smak og behag.
Debatten om når ølet er best mangler det viktigste parameteret nemlig personlig smak og behag. Jeg er enig i at et godt laget øl gjerne smaker godt så snart det er karbonert. Men dette gjelder ikke alle øl. En del lagergjærer gir noe svovel som trenger tid til å luftes ut uten at dette nødvendigvis har noe med feil i gjæringen å gjøre. Og mange ølsorter blir etter min mening bedre med lagring.
Munchener malt. Nylaget øl på munchenermalt har en kraftig jordaktig karakter som kan være kjempegod. Lagrer vi munchener forsvinner disse og erstattes over tid av sviske/rosintoner. Hva er best av mørkt zoigelbeer eller munchener dunkel? Smak og behag.
Belgiere mister noe av esterkarakteren og malten trer tydeligere fram. Hva er best?
IPA/APA går etter min mening fra friske frukttoner til marmelade toner. Hva er best? (Personlig liker jeg fersk IPA/APA best).
På generelt grunnlag mener jeg dog at sterke øl og lagerøl har godt av lagring. Men det er min smak. Hva andre mener ut i fra sin smak gir jeg blaffen i. Det er sjelden noen objektiv sannhet når det kommer til smak og behag,
med vennlig hilsen
Bårdd