Lagring av øl

Hva med diverse milds da? Finnes det noen typer innenfor den sjangeren som tåler lagring godt tross sin lave abv?
Har ikke prøvd å brygge det før men ser for meg at det er genialt å ha på lageret til hverdags.
 
Jeg er i grunn veldig enig med @Finn Berger sin påstand om at de aller fleste ølslag, også IPA og weissbier har godt av i det minste noe lagring.

Jeg opplever med svært mange varianter av IPA (spesielt hjemmebrygget) at selve ølet, det som ligger og lurer under lag på lag med humlesmak og aroma, ofte er veldig lite godt. Det merkes ikke så tydelig rett og slett fordi humlen overdøver smaken av ølet helt, som forsåvidt er en god ting i disse tilfellene. Men, som et eksperiment, har jeg hatt svært stor suksess med å lagre IPA i gjæringskaret i noen måneder og så tørrhumle noen dager før flasking. Da får jeg et godt lagret øl med frisk og god humlearoma, det beste av begge verdener!
 
Jeg er i grunn veldig enig med @Finn Berger sin påstand om at de aller fleste ølslag, også IPA og weissbier har godt av i det minste noe lagring.

Jeg opplever med svært mange varianter av IPA (spesielt hjemmebrygget) at selve ølet, det som ligger og lurer under lag på lag med humlesmak og aroma, ofte er veldig lite godt. Det merkes ikke så tydelig rett og slett fordi humlen overdøver smaken av ølet helt, som forsåvidt er en god ting i disse tilfellene. Men, som et eksperiment, har jeg hatt svært stor suksess med å lagre IPA i gjæringskaret i noen måneder og så tørrhumle noen dager før flasking. Da får jeg et godt lagret øl med frisk og god humlearoma, det beste av begge verdener!

Kunne tenkt meg å prøve dette, men da stakk du om til nytt kar? Min erfaring ellers er at både kraftige ipa'er og dipa'er blir bedre etter 2-3 mnd. Har faktisk en two captains (humlehelvete) på 8,5% som er på sitt beste nå (sannsynligvis) og ble brygget i vår. Egentlig er det vel kun lyse lette ipa'er og blonder som jeg synes gradvis taper seg over tid, men er vel litt smak og behag.
 
Kunne tenkt meg å prøve dette, men da stakk du om til nytt kar? Min erfaring ellers er at både kraftige ipa'er og dipa'er blir bedre etter 2-3 mnd. Har faktisk en two captains (humlehelvete) på 8,5% som er på sitt beste nå (sannsynligvis) og ble brygget i vår. Egentlig er det vel kun lyse lette ipa'er og blonder som jeg synes gradvis taper seg over tid, men er vel litt smak og behag.

Stikker ikke om, nei, det gjør jeg veldig sjelden. Jeg foretrekker å ikke eksponere ølet for oksygen med mindre det er en god grunn til det. Man hører stadig om autolyse og andre negative effekter av å ha kontakt med gjærkaka for lenge, men basert på erfaring har jeg absolutt ingen tro på det. Jeg har hatt både lagere og ales stående i over et år uten å stikkes om uten antydning til noe annet enn sunn modning.
 
Dette er et tema som har "irritert" meg litt - dette med at "all" IPA/APA etc er best blodfersk (ellers har man nærmest egentlig gjort en feil i gjæringen). Min erfaring er også at all øl har godt av lagring. (Lykken er å finne en glemt flaske av en batch man har drukket opp... den er ofte best). Eneste untaket jeg har opplevd er et hveteøl som tapte seg veldig relativt fort. Har også brygget dobbel IPA som var nærmest udrikkelig de første månedene, men som ble kjempegod etterhvert.
 
Sist redigert:
Debatten om når ølet er best mangler det viktigste parameteret nemlig personlig smak og behag. Jeg er enig i at et godt laget øl gjerne smaker godt så snart det er karbonert. Men dette gjelder ikke alle øl. En del lagergjærer gir noe svovel som trenger tid til å luftes ut uten at dette nødvendigvis har noe med feil i gjæringen å gjøre. Og mange ølsorter blir etter min mening bedre med lagring.

Munchener malt. Nylaget øl på munchenermalt har en kraftig jordaktig karakter som kan være kjempegod. Lagrer vi munchener forsvinner disse og erstattes over tid av sviske/rosintoner. Hva er best av mørkt zoigelbeer eller munchener dunkel? Smak og behag.

Belgiere mister noe av esterkarakteren og malten trer tydeligere fram. Hva er best?

IPA/APA går etter min mening fra friske frukttoner til marmelade toner. Hva er best? (Personlig liker jeg fersk IPA/APA best).

På generelt grunnlag mener jeg dog at sterke øl og lagerøl har godt av lagring. Men det er min smak. Hva andre mener ut i fra sin smak gir jeg blaffen i. Det er sjelden noen objektiv sannhet når det kommer til smak og behag,

med vennlig hilsen
Bårdd
 
Debatten om når ølet er best mangler det viktigste parameteret nemlig personlig smak og behag. Jeg er enig i at et godt laget øl gjerne smaker godt så snart det er karbonert. Men dette gjelder ikke alle øl. En del lagergjærer gir noe svovel som trenger tid til å luftes ut uten at dette nødvendigvis har noe med feil i gjæringen å gjøre. Og mange ølsorter blir etter min mening bedre med lagring.

Munchener malt. Nylaget øl på munchenermalt har en kraftig jordaktig karakter som kan være kjempegod. Lagrer vi munchener forsvinner disse og erstattes over tid av sviske/rosintoner. Hva er best av mørkt zoigelbeer eller munchener dunkel? Smak og behag.

Belgiere mister noe av esterkarakteren og malten trer tydeligere fram. Hva er best?

IPA/APA går etter min mening fra friske frukttoner til marmelade toner. Hva er best? (Personlig liker jeg fersk IPA/APA best).

På generelt grunnlag mener jeg dog at sterke øl og lagerøl har godt av lagring. Men det er min smak. Hva andre mener ut i fra sin smak gir jeg blaffen i. Det er sjelden noen objektiv sannhet når det kommer til smak og behag,

med vennlig hilsen
Bårdd

Du har et godt poeng. Det er selvsagt et subjektivt element her, men det er ingenting i veien for å diskutere dette temaet så lenge man husker på dette elementet. Når jeg sier at jeg liker IPAen min best etter 2-3 måneder så er det nettopp det jeg sier; "Jeg" liker IPAen min best etter 2-3 måneder. Jeg sier ikke "Alle som ikke lagrer ølet sitt er dumme og lukter fisk!". Om andre er uenige så er jo det bare fint, eller så hadde vi ikke hatt noe å diskutere på dette forumet. Jeg ønsker bare å oppfordre andre bryggere til å eksperimentere litt med lagring av øl, for noe sier meg at svært mye hjemmebrygg forsvinner lenge før det blir skikkelig godt. Mistanken min er at mange vil få positive overraskelser med litt tålmodighet!
 
"Jeg sier ikke "Alle som ikke lagrer ølet sitt er dumme og lukter fisk!".

Jeg sier da heller ikke at du påstår dette. Jeg ser enkelte i denne debatten, her i denne tråden og også i andre tråder, som etter min mening er i overkant sikker på at sin egen sak/smak er universell.

Jeg er videre enig med det du sier om å oppfordre andre til å prøve å lagre ølet sitt lengre. Man kan jo ikke vite om man liker lagret eller relativt ulagret før man faktisk har prøvd. Jeg er også, som du, sikker på at mange vil finne at enkelte stiler har godt av lagring. Andre igjen vil like ølet ferskere.

med vennlig hilsen
Bård
 
Tilbake
Topp