Lagring av øl

Hei!

Lurte på om folk har noen gode tips å komme meg angående lagring av øl.
Har forstått det slik at øl som blir stående noen uker etter at de er drikkeklar bør lagres kaldt. Etter hvert som bryggefrekvensen øker så har det blitt et problem å finne plass til alle disse flaskene og fatene. Har to bryggdedikerte kjøleskap, men et av disse er stort sett opptatt med gjæring og det andre fylles fort opp når man har en del fat.
"Dessverre" har vi bygget et helt nytt hus hvor det er helt umulig å få temperaturen i kjelleren under 22 grader på grunn av isoleringen.

Så:
Er det noen øltyper som tåler å lagres i noen uker/måneder i temperaturer rundt 22 grader?
Tåler øl på fat bedre å lagres i høyere temperaturer?
Andre tips?

Eller må jeg bare kjøpe inn flere kjøleskap?
(Planen er etterhvert å få bygget et kjølerom i kjelleren, men det ligger et stykke inn i fremtiden)
 
Mørke og sterke øl tåler en del varm lagring. De påvirkes også, men de blir ikke nødvendigvis dårligere av det. Jeg har en drøyt ett år gammel imperial stout på 8.6% som har stått varmt i fler måneder. På fat. Den blir ikke bedre lenger, men er fortsatt veldig god. Dessverre snart tomt. :(
Har ikke testa langtidslagring på flaske. Kanskje @Drechsler kan bidra med sine erfaringer? (Fikk en flaske old ale av ham, med oppfordring om lagring, men den ble ikke gammel....)
 
Tilbake
Topp