Lagring av råvarer

Hei hopp, prøvde å søke meg fram til kunnskap om tema men fant ikke...

Hvordan lagrer man malt og humle for best mulig holdbarhet? Og hvor lenge kan det lagres?

mvh ole

Humle i fryseren er best, og  malt tørt og kaldt.
(en fuktig kjeller er verre, enn et varmt og tørt rom)

Tror ikke det er nødvendig, malt fra Thomas Fawcett er i alle fall ikke pakket tett. Maltsekken er knytet sammen med hyssing :)
Humla derimot holder seg  lenger dersom den er vakumpakket og fryst ned. Har du åpnet en pose lønner det seg å prøve å pakke den så lufttett som mulig og inn i fryseren igjen.

bozo skrev:
Hvordan lagrer man malt og humle for best mulig holdbarhet? Og hvor lenge kan det lagres?

Det er fire faktorer som påvirker lagring av humle og malt, det er varme, oksygen, lys, fuktighet (for tørrvarer som malt).

Som Richard sier, for best mulig holdbarhet av humle er å fryse den vakumpakket.
Den vil kontinuerlig bli forringet over tid, uansett om den er vakumpakket og lagret i vanlige frysere, prosessen går bare langsommere. Den kan i beste fall tåle å bli lagret i noen år uten å bli ødelagt. Det er ikke en eksakt grense på holdbarhet, det er mer opp til den enkelte bryggers kvalitetskrav, fryseren (ikke bra med vanlige anti-ising frysere), vakumpakkingsmetoden, etc. Prøver selv å bruke så fersk humle som mulig inntil 1 år gammel, men har brukt opptil 2 år gammel helt greit.  Bruk luktesansen, hvis det er dårlig lukt kaster du humlen.

For best mulig holdbarhet av malt er det å lagre kjølig, tørt, lys- og luft tett.
Det er heller ikke her en eksakt grense på holdbarhet. Holdbarheten avhenger, som med humlen, av hvor optimale lagringsforholdene er.  Typen malt har også noe å si, basis malt er mer utsatt for å bli ødelagt enn de tørkede spesial maltene. Vanligvis sier man ett år for hel malt og 3 måneder for knust, men hvis lagret bra kan hel malt tåle årevis og knust malt kan tåle opp i mot ett år.
Men som sagt, dette er ikke en eksakt vitenskap. For å illustrere, man har funnet brukbart korn lagret noen tusen år i pyrimidene i Egypt  :)  

Castle Malt sin anbefaling:
Malt should be stored in a clean, cool (< 18 °C) and dry (< 35 RH %) area. Under these conditions best if used all whole kernel products within 12 months from the date of manufacture and all milled products within 3 months.

Var på C/O, kjøpte små beholdere i PP plast med tett lokk. det var kvantumsrabatt ved kjøp av et antall.

Små etiketter med innholdsangivelse. Nå er det morro å besøke kjellerboden. Nesten som bakrummet på V&B.

r

Hvordan er det med åpnet humle?
Jeg har ikke vakummaskin så det blir provisorisk poser evt zip-bag, men hvor lenge kan man lagre uåpnet humle? Helst i frys?

Zip-bag fryseposer er bra greier.
Tar ut det jeg skal ha av "kjøpe-pakken" og putter resten av humlen med kjøpe-pakken inni en zip-frysepose.
Ruller/klemmer ut luften før posen forsegles og legges tilbake i fryser, gjerne godt inni mellom andre frysevarer for å unngå opptining når fryseren kjører sine sykluser med auto av-ising.
Holdbarhet i ett år (etter høsting) går helt greit. har brukt opptil 2 år gammel også.

Trekkjer opp igjen denne tråden, for eg har i mesta laget med crystal og Roasted Barley som stammar frå Små Vesen i Valdres, dvs. allereie nokre å gammalt, og kjem til å vara resten av livet mitt viss det held seg så lenge. Noko tips om korleis eg kan merka om det held på å bli for gammalt? Det er snakk om 17-21 grader og ganske tørt i boden.

Tygg på et par korn, hvis du kjenner noe god smak er det ok.

På fjorårets Bjorleik i Bergen var det et foredrag fra en bryggmester (husker ikke hvilket bryggeri). Der fikk vi utdelt små skåler med forskjellige korn i alder og typer. De fleste av oss ble nok ltt overrasket at en av de som scoret høyest på god smak var lagret i over 3 år.

Tror ikke det er noe som helst problem å lagre malt i mange mange år, så lenge det er lagret tørt, mørkt og uten insekter/skadedyr.
Kanskje utbyttet av sukker og farge vil bli bittelitt redusert ettersom årene går? Tror ikke dette vil være mye hvis vi snakker kun om noe rundt 10 år.
Sikkert noen her inne som har prøvd dette allerede. Har tenkt på å teste dette ut en gang selv, har liggende noe gammel malt som en gang skal brukes til en slik test.

Tilbake
Topp