Karbonering/lagring

som jeg sier er de samme glasset på de enkle bilde å de glasset til venstre på bilde 2 . De blei litt feil med lys på de enkle bilde så ser ikke likt ut. Bruker humle port montert på lokk. Cold crasher ikke før tapping forøvrig. Stikker heller ikke om. Mulig jeg har fått meg litt humle i siste bokser. Send meg adresse så sender jeg etpar bokser til virdering. Somsagt så er de mye kompetanse i forumet så inntressert i å lære mes mulig av dere andre.
 
som jeg sier er de samme glasset på de enkle bilde å de glasset til venstre på bilde 2 . De blei litt feil med lys på de enkle bilde så ser ikke likt ut. Bruker humle port montert på lokk. Cold crasher ikke før tapping forøvrig. Stikker heller ikke om. Mulig jeg har fått meg litt humle i siste bokser. Send meg adresse så sender jeg etpar bokser til virdering. Somsagt så er de mye kompetanse i forumet så inntressert i å lære mes mulig av dere andre.
Dette er ikke et ølsett
 
5 kg pilsner malt
1 kg naked oats
1 kg hvete malt
0,5 kg dextrose
0,7 kg muntons spray malt
Humlet med 550 g hulme totalt
OG var 1082
Ved tapping 9,4%
tappaing rett fra gjæringskar som jeg bruker
Ingen kritikk til noen, jeg er bare int i å lære mer
 
Jeg mener fortsatt den skulle vært lysere, men ikke ta det ille opp
Samtlige hjemmebrygg-bokse-ipa jeg har fått har vært oksidert. Vurder fat eller flasker du fyller helt opp. Litt oksygenkontakt ved overføringer OK, men sørg for at du fyller helt opp, eller erstatt head space med CO2
 
Etpar spørsmål? (Sikkert dumt spørsmål men..)
Hvor lenge vil de gå før ølet viser missfarge om de er oksidert?
Når man tilsetter fruktpure, dumpes de bare oppi? Tenker ikke så lurt å røre men hvordan jør dere? (Er første gang jeg skal tilsette dette i brygg)
 
Etpar spørsmål? (Sikkert dumt spørsmål men..)
Hvor lenge vil de gå før ølet viser missfarge om de er oksidert?
Når man tilsetter fruktpure, dumpes de bare oppi? Tenker ikke så lurt å røre men hvordan jør dere? (Er første gang jeg skal tilsette dette i brygg)
Vekker denne tråden litt til liv, kommer en utblåsning fra meg hakket ned, men tenkte å svare på disse.

Om det er oksidert, så går det kun noen dager er min erfaring.. drikk det opp fort er mitt råd

Om det er fruktpure fra ølsjappa så har jeg bare dumpet oppi gjæringskaret. Rører ikke.
 
Jeg har brygget i snart 10år nå, flasket alt i mange år, litt fat men det er solgt. Surøl toget noen år før gnisten tok meg igjen på mer klassiske stiler. Men dette problemet har dukket opp etter
A: BB30 ble bytta ut med Speidel
B: Boksmakinen kom i hus.

Jeg har et forbanna oksideringsspøkelse hengende over meg etter jeg begynte å bokse bryggene mine. Hevertene mine er brent på bålet, sammen med plastflaskefyllerene og er byttet ut med en skinnende ny kone og en flaskefyller i røstfritt.

Men samma søren så henger styggen på ryggen enda.

Jeg karbonerer med sukkerbiter som jeg har gjordt i alle år, fyller boksene til kanten minus det volumet fylleren tar. Tapper rett fra primærkar. Fyller 5-6 bokser i slengen før forsegling.

Ølene blir muddy, smaker litt jordbær? aktig og humle aromaen er flat. Ikke direkte papp smak. Gyllent å fint på smakstest før boksing.

Vedlagt ølbilde skal ha ca 19,7ebc

Har det blitt så grådig vanskelig å brygge øl de siste åra?
 

Vedlegg

  • IMG_3863.jpeg
    IMG_3863.jpeg
    599,9 KB · Sett: 11
Sist redigert:
Jeg har brygget i snart 10år nå, flasket alt i mange år, litt fat men det er solgt. Surøl toget noen år før gnisten tok meg igjen på mer klassiske stiler. Men dette problemet har dukket opp etter
A: BB30 ble bytta ut med Speidel
B: Boksmakinen kom i hus.

Jeg har et forbanna oksideringsspøkelse hengende over meg etter jeg begynte å bokse bryggene mine. Hevertene mine er brent på bålet, sammen med plastflaskefyllerene og er byttet ut med en skinnende ny kone og en flaskefyller i røstfritt.

Men samma søren så henger styggen på ryggen enda.

Jeg karbonerer med sukkerbiter som jeg har gjordt i alle år, fyller boksene til kanten minus det volumet fylleren tar. Tapper rett fra primærkar. Fyller 5-6 bokser i slengen før forsegling.

Ølene blir muddy, smaker litt jordbær? aktig og humle aromaen er flat. Ikke direkte papp smak. Gyllent å fint på smakstest før boksing.

Vedlagt ølbilde skal ha ca 19,7ebc

Har det blitt så grådig vanskelig å brygge øl de siste åra?
En teori: Headspace i boks er mye verre enn headspace i flaske fordi du får en større overflate. Dermed absorberes oksygen mye mer effektivt.

"Cap on foam" heter det. Det blir vel litt søl av det, men om det er prisen, er den sikkert verdt å betale.

Og så skal det sies at jeg ikke har erfaring med bokser. Men jeg har lang erfaring med å flaske - uten å få problemer. Og jeg har stor tru på at det å fylle helt opp er veldig lurt der også.
 
En teori: Headspace i boks er mye verre enn headspace i flaske fordi du får en større overflate. Dermed absorberes oksygen mye mer effektivt.

"Cap on foam" heter det. Det blir vel litt søl av det, men om det er prisen, er den sikkert verdt å betale.

Og så skal det sies at jeg ikke har erfaring med bokser. Men jeg har lang erfaring med å flaske - uten å få problemer. Og jeg har stor tru på at det å fylle helt opp er veldig lurt der også.

Ja jeg skjønner den, men jeg sliter fremdeles med å forstå at de millimeterene med luft skal gjøre så mye skade.
Er jo også den praktiske biten av det, må jo sitte å vente på "dråpene" fra flaskefylleren da.

Rett før jeg går til innkjøp av fat igjen, blir en dyr pille å svelge :rolleyes:
 
Ja jeg skjønner den, men jeg sliter fremdeles med å forstå at de millimeterene med luft skal gjøre så mye skade.
Er jo også den praktiske biten av det, må jo sitte å vente på "dråpene" fra flaskefylleren da.

Rett før jeg går til innkjøp av fat igjen, blir en dyr pille å svelge :rolleyes:
Det skal veldig lite til, så de millimetrene er plenty. Det er nok størrelsen på overflaten som er problemet.

Når jeg fyller flaskene mine, trykker jeg bare tappen på flaskefylleren mot innsida av flaskehalsen, helt øverst. Da får jeg fylt helt opp. Noe tilsvarende klarer du sikkert å mekke med boksene, også. Men jeg har aldri testa en stålfyller, så kanskje må du gå tilbake til den gode gamle plastfylleren? Det er i alle fall billigere enn å kjøpe fat:).
 
En teori: Headspace i boks er mye verre enn headspace i flaske fordi du får en større overflate. Dermed absorberes oksygen mye mer effektivt.

"Cap on foam" heter det. Det blir vel litt søl av det, men om det er prisen, er den sikkert verdt å betale.

Og så skal det sies at jeg ikke har erfaring med bokser. Men jeg har lang erfaring med å flaske - uten å få problemer. Og jeg har stor tru på at det å fylle helt opp er veldig lurt der også.
Vanskelig å flaske/bokse på skum når ølet ikke er karbonert syns jeg, men å overfylle boksene littegrann også tilsette sukkerbitene til slutt vil kanskje hjelpe?
 
Vanskelig å flaske/bokse på skum når ølet ikke er karbonert syns jeg, men å overfylle boksene littegrann også tilsette sukkerbitene til slutt vil kanskje hjelpe?
Ja å dumpe sukkerbiten oppi til sist var ikke dumt, den har jo somregel løst seg opp med fukten fra starsanen før jeg begynner å fylle.
Savner egentlig flasker, men savner ikke vaskinga..
 
Fyller 5-6 bokser i slengen før forsegling.
Jeg flasker uten å oppleve oksideringsproblemer. Fyller helt opp i henhold til lektor Bergers metode. Korker umiddelbart.

Forsøk med noen få flasker neste gang du bokser? Med 10 liter er det begrenset hvor mye flasker du må vaske :cool: .

Kan du karbonere på den nye gjæringstanken din? Da kan du forsøke en oksygenfri tilnærming?
 
Ja å dumpe sukkerbiten oppi til sist var ikke dumt, den har jo somregel løst seg opp med fukten fra starsanen før jeg begynner å fylle.
Savner egentlig flasker, men savner ikke vaskinga..
Bare tenkte at sukkerbitene har jo litt volum så det vil jo senke headspace noe før du bokser. Jeg går nok ikke tilbake til å flaske hele brygg, og når jeg flasker er det med iTap fra fat med ferdig karbonert øl.

Jeg har ikke hatt noen øl som er særlig utsatt for oksidering på flaske over lang tid, men det ligger i planene å teste hvor god iTap er på det, den er i alle fall veldig enkel å fylle flasker helt opp, det finnes adaptere for boks, men hvor godt de fungerer vet jeg ikke :)
 
Helt klart anekdotisk - og det sier jeg vel?

En studie jeg så for lenge sida sa at 70 % av oksygenet i frirommet ikke blei absorbert umiddelbart, og at det deretter tar lang tid før likevektsprinsippet har sørga for at det har funnet veien ned i ølet. Og da har gjæren forlengst tatt kvelden. Så om man kunne få rista det inn i ølet tidlig, burde jo det være smart, ja.

Spørsmålet er vel om du faktisk får inn så mye av oksygenet ved å snu flaskene. Det jeg gjorde, var å riste flaskene grundig med en gang jeg hadde korka dem, men vi veit jo hvor vanskelig det er å riste oksygen inn i vørteren. Jeg er tilbøyelig til å tru at det der er en blindvei.

Nå var det ikke hensikten til @swooper å fjerne oksygen, trur jeg (?), men å få gjæren opp i suspensjon. Det trur jeg i alle fall er helt poengløst. Jeg har gjort det et par ganger når jeg har fått dårlig karbonering, og det har hatt null effekt. Det er jo heller ikke virkningsfullt å prøve få nytt liv i en hovedgjæringsprosess som har gått i stå, på denne måten. Det har i alle fall aldri funka for meg. Den gjæren som ligger på bunnen, har tatt kvelden, og den våkner ikke til live om du rister litt i den. Å sette opp temperaturen kan funke, men det beste er å mekke en liten SNS og hive aktiv gjær oppi karet. Men det er litt vrient å gjøre når du har flaska ølet. Skjønt jeg overveide nettopp å gjøre det med en batch Slåtteøl. Heldigvis tok den til vettet og begynte å produsere CO2 før jeg rakk å realisere prosjektet:). På den annen side kunne det jo ha vært artig å ha prøvd det, så kanskje var det synd at jeg slapp.
For å snu saken litt på hodet (ikke flaskene). Blir/er det nok oksygen for karboneringen om flaskene fylles helt opp?
Jeg har lest mange steder om mengde maltekstrakt vs. farin for å finne hvor mye mer maltekstrakt jeg trenger og funnet ulike meninger. Moss Maltextrakt har 297 kcal/100 g og farin har 400. Kan jeg da øke med 1,35 ganger?
 
For å snu saken litt på hodet (ikke flaskene). Blir/er det nok oksygen for karboneringen om flaskene fylles helt opp?
Jeg har lest mange steder om mengde maltekstrakt vs. farin for å finne hvor mye mer maltekstrakt jeg trenger og funnet ulike meninger. Moss Maltextrakt har 297 kcal/100 g og farin har 400. Kan jeg da øke med 1,35 ganger?
Gjæren skal helst ikke ha noe oksygen i det hele tatt, om mulig. Det er bare når vi starter opp gjæringa at det skal tilføres oksygen.

Moss maltekstrakt egner seg ikke for brygging. Regnestykket du foreslår er forøvrig galt, siden maltekstrakt inneholder en god del ugjærbart sukker, mens farin er nær 100% gjærbart.
 
Gjæren skal helst ikke ha noe oksygen i det hele tatt, om mulig. Det er bare når vi starter opp gjæringa at det skal tilføres oksygen.

Moss maltekstrakt egner seg ikke for brygging. Regnestykket du foreslår er forøvrig galt, siden maltekstrakt inneholder en god del ugjærbart sukker, mens farin er nær 100% gjærbart.
Ok. Da er det forklaringen på dårlig karbonering. Hva foreslår du av lys malt/spraymalt og gjerne hvor man får kjøpt det?
 
Ok. Da er det forklaringen på dårlig karbonering. Hva foreslår du av lys malt/spraymalt og gjerne hvor man får kjøpt det?
Jeg har drevet lenge med å karbonere med vørter fra samme brygg ("speise"), men skal jeg være ærlig, trur jeg det er liten eller ingen forskjell på det og sukker. Så mitt enkle råd er: Sukkerbiter. En sukkerbit pr. 0,33 flaske, eller 6 gr sukker pr. liter. Palmer ("How to Brew") sier at det er det han bruker til det aller meste.

Men ellers er lys spraymalt greit nok, det. Bryggeforretningene fører det. Mengden beregner du med en kalkulator, som denne: https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/

Noen sverger forøvrig på at druesukker (dekstrose) er det eneste saliggjørende. Det bør du også få på en bryggeforretning.
 
Tilbake
Topp