Karbonering/lagring

Extra1976

Norbrygg-medlem
Hei. Hvordan gjør folket med karbonering/lagring av ipa/neipa?
Bokser og bruker 2 stk karboneringsdrops i 0,5 l boks. Hvordan lagrer dere ølet etterpå? Hvor lenge i romtepratur før settes kaldt? Eller annet…..
 
Hei. Hvordan gjør folket med karbonering/lagring av ipa/neipa?
Bokser og bruker 2 stk karboneringsdrops i 0,5 l boks. Hvordan lagrer dere ølet etterpå? Hvor lenge i romtepratur før settes kaldt? Eller annet…..
Det finnes vel ikke noe fasitsvar på det der. Ølet står i romtemperatur til det er ferdig karbonert - og det er bare en måte å finne ut av det på:). Men i alle fall ei uke, tar jeg sjansen på å si. (Jeg flasker, men det blir jo det samme.)

Standardrådet er ellers to uker. Men det avhenger av hvor mye aktiv gjær du hadde igjen. Jeg har nettopp lidd meg gjennom noen uker med en belgier som blei stående lenge før jeg fikk tappa opp, og den trudde jeg ikke kom til bli karbonert i det hele tatt. Det kan gå andre veien, også - ofte er ei uke nok.
 
Jeg har mine flasker stående på et rom som holder 15-20c og det har blitt karbonert iløpet av to uker. Har smakt etter en uke også og det har vært ok.
Forøvrig har jeg vendt på flaskene etter en uke.
 
Jeg har mine flasker stående på et rom som holder 15-20c og det har blitt karbonert iløpet av to uker. Har smakt etter en uke også og det har vært ok.
Forøvrig har jeg vendt på flaskene etter en uke.
Jeg er litt usikker på den snuinga. Hvis du har normalt frirom, blander du inn en del oksygen på den måten. Kanskje er det bra å gjøre det mens det fremdeles pågår gjæring. Det gir i alle fall mening reint teoretisk, men jeg er ikke helt overbevist. Prøvde det en gang, og mener at det ikke blei helt bra - men det kan skyldes andre faktorer.

Men det skulle uansett ikke være nødvendig, sjøl om det kan være verdt å forsøke om karboneringa går treigt, kanskje.
 
Jeg er litt usikker på den snuinga. Hvis du har normalt frirom, blander du inn en del oksygen på den måten. Kanskje er det bra å gjøre det mens det fremdeles pågår gjæring. Det gir i alle fall mening reint teoretisk, men jeg er ikke helt overbevist. Prøvde det en gang, og mener at det ikke blei helt bra - men det kan skyldes andre faktorer.

Men det skulle uansett ikke være nødvendig, sjøl om det kan være verdt å forsøke om karboneringa går treigt, kanskje.
Takker, jeg flasker også endel
 
Jeg er litt usikker på den snuinga. Hvis du har normalt frirom, blander du inn en del oksygen på den måten. Kanskje er det bra å gjøre det mens det fremdeles pågår gjæring. Det gir i alle fall mening reint teoretisk, men jeg er ikke helt overbevist. Prøvde det en gang, og mener at det ikke blei helt bra - men det kan skyldes andre faktorer.
Men det skulle uansett ikke være nødvendig, sjøl om det kan være verdt å forsøke om karboneringa går treigt, kanskje.
O2 i headspace vil alltid komme inn i ølet pga likevektsprinsippet. Det er mulig at vending fremskynder dette, og jeg er usikker på om dette er bra / dårlig / likegyldig. I utgangspunktet tenker jeg at det er bra at O2 kommer inn i ølet tidlig slik at det er tilgjengelig for gjæren, eller sagt på en annen måte - jeg tror ikke det er positivt at det finnes O2 i headspace etter at gjæren er ferdig med sitt.

... og Finn. 'en gang' :). Det er i ytterkant av hva man kan kalle anekdotisk :cool:
 
O2 i headspace vil alltid komme inn i ølet pga likevektsprinsippet. Det er mulig at vending fremskynder dette, og jeg er usikker på om dette er bra / dårlig / likegyldig. I utgangspunktet tenker jeg at det er bra at O2 kommer inn i ølet tidlig slik at det er tilgjengelig for gjæren, eller sagt på en annen måte - jeg tror ikke det er positivt at det finnes O2 i headspace etter at gjæren er ferdig med sitt.

... og Finn. 'en gang' :). Det er i ytterkant av hva man kan kalle anekdotisk :cool:
Helt klart anekdotisk - og det sier jeg vel?

En studie jeg så for lenge sida sa at 70 % av oksygenet i frirommet ikke blei absorbert umiddelbart, og at det deretter tar lang tid før likevektsprinsippet har sørga for at det har funnet veien ned i ølet. Og da har gjæren forlengst tatt kvelden. Så om man kunne få rista det inn i ølet tidlig, burde jo det være smart, ja.

Spørsmålet er vel om du faktisk får inn så mye av oksygenet ved å snu flaskene. Det jeg gjorde, var å riste flaskene grundig med en gang jeg hadde korka dem, men vi veit jo hvor vanskelig det er å riste oksygen inn i vørteren. Jeg er tilbøyelig til å tru at det der er en blindvei.

Nå var det ikke hensikten til @swooper å fjerne oksygen, trur jeg (?), men å få gjæren opp i suspensjon. Det trur jeg i alle fall er helt poengløst. Jeg har gjort det et par ganger når jeg har fått dårlig karbonering, og det har hatt null effekt. Det er jo heller ikke virkningsfullt å prøve få nytt liv i en hovedgjæringsprosess som har gått i stå, på denne måten. Det har i alle fall aldri funka for meg. Den gjæren som ligger på bunnen, har tatt kvelden, og den våkner ikke til live om du rister litt i den. Å sette opp temperaturen kan funke, men det beste er å mekke en liten SNS og hive aktiv gjær oppi karet. Men det er litt vrient å gjøre når du har flaska ølet. Skjønt jeg overveide nettopp å gjøre det med en batch Slåtteøl. Heldigvis tok den til vettet og begynte å produsere CO2 før jeg rakk å realisere prosjektet:). På den annen side kunne det jo ha vært artig å ha prøvd det, så kanskje var det synd at jeg slapp.
 
Sist redigert:
Nei, jeg gjorde ikke dette pga oksygen. Mitt første tilfelle da jeg gjorde dette var en IPA som hadde stått et par uker, og ikke fått noe særlig kullsyre. Forsøkte da å vende/riste litt på flaskene og lot de stå en uke til da ble det kullsyre, men også i overkant mye skum, oksidert? Smakte allikevel bra.

Jeg flasket noen flasker i slutten av februar, der har jeg merket et par av flaskene som jeg snudde så kan jeg sammenligne med et par flasker som ikke ble snudd.
Skal se om jeg kan få tappet et par glass ikveld og evt legge ut en liten tilbakemelding her.
 
Hei. Hvordan gjør folket med karbonering/lagring av ipa/neipa?
Bokser og bruker 2 stk karboneringsdrops i 0,5 l boks. Hvordan lagrer dere ølet etterpå? Hvor lenge i romtepratur før settes kaldt? Eller annet…..
Da tror jeg mitt Dipa brygg jikk rett vest. Mista gjærposen i vørteren nå skulle tilsette den . Valgte alikevell å bokse den. Så fantastisk ud når jeg bokset den , knall gul. Stått 7 dg til karbonering m,drops. Så greide ikke vente lenger ‍ med ein testsmak den var da brungul i farge, og langt fra forventet smak . Så lar dere dette stå en stund til eller går de rett i vasken med engang ?
 
Da tror jeg mitt Dipa brygg jikk rett vest. Mista gjærposen i vørteren nå skulle tilsette den . Valgte alikevell å bokse den. Så fantastisk ud når jeg bokset den , knall gul. Stått 7 dg til karbonering m,drops. Så greide ikke vente lenger ‍ med ein testsmak den var da brungul i farge, og langt fra forventet smak . Så lar dere dette stå en stund til eller går de rett i vasken med engang ?
Brygget 3 brygg den dagen så i farten glemte jeg å dyppe posen i starsan som jeg jør til vanlig
 
Da tror jeg mitt Dipa brygg jikk rett vest. Mista gjærposen i vørteren nå skulle tilsette den . Valgte alikevell å bokse den. Så fantastisk ud når jeg bokset den , knall gul. Stått 7 dg til karbonering m,drops. Så greide ikke vente lenger ‍ med ein testsmak den var da brungul i farge, og langt fra forventet smak . Så lar dere dette stå en stund til eller går de rett i vasken med engang ?
Det der har ingenting med gjærposen å gjøre, ølet er nok oksydert. Har du kaldkræsjet med vanlig gjærlås? Fylte du boksene helt til randen for å minimere headspace osv?
 
Da tror jeg mitt Dipa brygg jikk rett vest. Mista gjærposen i vørteren nå skulle tilsette den . Valgte alikevell å bokse den. Så fantastisk ud når jeg bokset den , knall gul. Stått 7 dg til karbonering m,drops. Så greide ikke vente lenger ‍ med ein testsmak den var da brungul i farge, og langt fra forventet smak . Så lar dere dette stå en stund til eller går de rett i vasken med engang ?
Det med fargen høres ikke så bra ut. Det tyder på oksidering. Jeg trur ikke det at du mista posen oppi har hatt noen betydning. Men vent litt med å helle det ut. Halvkarbonert øl smaker aldri godt; det har en egen smak som er vanskelig å like.
 
Tilbake
Topp