Lagringstemperatur for lager øl

Har to fat med pils og et fat med bayer øl som er brygget i mars. De står nå i kjelleren, og er ment å få stå i fred 4-6 mnd før konsum. Temperaturen ligger nå på ca 13 grader, og jeg lurer på om dette er greit eløler om det er for varmt for lager øl. Noen synspunkter.
 
Jeg synes 13 °C blir altfor varmt for lagring/modning av en bayer. Det blir forsåvidt øl av det, men den kommer nok til å få en annen karakter enn om den ble lagret ned mot 1-3 °C, som er en mer anbefalt temperatur. Ideelt sett bør dette også være spesifisert for den enkelte gjær-varianten fra leverandørens side, men de er flinkere til å angi temperatureintervall for primærgjæring enn for lagering/sekundærgjæring. Dette er vel også en av grunnene til at et lagerøl med fordel kan brygges på høsten, kald-lagres over vinteren og drikkes om sommeren :)
 
Anders Christensen skrev:
Jeg synes 13 °C blir altfor varmt for lagring/modning av en bayer. Det blir forsåvidt øl av det, men den kommer nok til å få en annen karakter enn om den ble lagret ned mot 1-3 °C, som er en mer anbefalt temperatur. Ideelt sett bør dette også være spesifisert for den enkelte gjær-varianten fra leverandørens side, men de er flinkere til å angi temperatureintervall for primærgjæring enn for lagering/sekundærgjæring. Dette er vel også en av grunnene til at et lagerøl med fordel kan brygges på høsten, kald-lagres over vinteren og drikkes om sommeren :)

Jeg har en bayer og en lager til gjæring nå.
Har tenkt å lagre de på fat. Skal karbonere med sukker.

Skal vel lagres i romtemperatur i 10-12 dager så gjæren danner co2?  for så deretter lagres kaldt noen måneder?

Tips ønskes
 
Om du karbonerar med 5-6g sukker per liter, er det normalt nok med eit par dagar i romtemp før kjellaren får overta på 4-5 grader.
 
Tilbake
Topp