Lang tid for å oppnå kok

Hei
Hadde nylig mitt første brygg på Grainfatheren. Det fant sted på badgulvet med varmekabler, lufttemperaturen var også relativ varm , som normalt på et bad vil jeg tro .
Jeg opplevde at grainfatheren brukte særdeles lang tid på å oppnå kok . En periode falt temperaturen et par grader så jeg trodde overopphetingsvernet var løst ut . Tappet ut såpass mye vørter at jeg klarte å løfte den å sjekke under . Den var ikke løst ut . Etterhvert begynte temperaturen å stige igjen og jeg oppnådde etterhvert koketemp .

Det samme skjedde senere da jeg skulle vaske den . Forsøkte å koke opp ca 20 liter rent vann . Det tok laang tid og flere ganger opplevde jeg at grainfatheren tok en "pause" før den fortsatte?
Jeg er helt sikker på at bryter sto i normal og bryter oppe sto i boil .
Er dette normalt?
Hva kan evt være feil?
Er det et lys på stc 200 som indikerer at varmeelementet ligger inne?
Jeg vurderer å teste en gang til med et amperemeter tilkoblet slik at jeg kan kontrollere at varmeelement faktisk trekker strøm hele tiden. . .
 
Hvor lang tid er "lang"? Vi pleier f.eks. å starte oppvarmingen fra mesk til kok mens skyllingen pågår, nettopp for å spare tid. Tar vel ca 20-30 min fra 70 til 100 grader.
 
Jeg tok selvfølgelig ikke tiden, men det føles betraktelig lengre enn 20 - 30 min. Er dette tiden fra du er ferdig å skylle til du oppnår kok? Eller er det total tid? Fra du startet å skylle?
Jeg skal somsagt prøve en test runde med vann. Kan oppdatetere tråden da med mer nøyaktig data
 
Er veldig viktig å skrape og røre over elementet i bunn. Hvis ikke så kan du oppleve at elementet ikke blir spesielt effektivt. Rør og skrap så vil du få full effekt av elementet og korter oppvarming
 
Hei
Hadde nylig mitt første brygg på Grainfatheren. Det fant sted på badgulvet med varmekabler, lufttemperaturen var også relativ varm , som normalt på et bad vil jeg tro .
Jeg opplevde at grainfatheren brukte særdeles lang tid på å oppnå kok . En periode falt temperaturen et par grader så jeg trodde overopphetingsvernet var løst ut . Tappet ut såpass mye vørter at jeg klarte å løfte den å sjekke under . Den var ikke løst ut . Etterhvert begynte temperaturen å stige igjen og jeg oppnådde etterhvert koketemp .

Det samme skjedde senere da jeg skulle vaske den . Forsøkte å koke opp ca 20 liter rent vann . Det tok laang tid og flere ganger opplevde jeg at grainfatheren tok en "pause" før den fortsatte?
Jeg er helt sikker på at bryter sto i normal og bryter oppe sto i boil .
Er dette normalt?
Hva kan evt være feil?
Er det et lys på stc 200 som indikerer at varmeelementet ligger inne?
Jeg vurderer å teste en gang til med et amperemeter tilkoblet slik at jeg kan kontrollere at varmeelement faktisk trekker strøm hele tiden. . .

Tror faktisk varme under vil være negativt for GF. Ville ha prøvd den på kaldt underlag en runde. Tror den ekstra varmen under vil gi samme problem som masse rester over element. Mener det er en softswitch inne i element som justerer ned effekt hvis det blir for varmt rundt. Hvis du ser på bildet så ser du det røde lyset til venstre for 55 grader. Når det lyser er elementet inn. ikke lys så er det ut. Men effekten vil du ikke se på lyset.

Prøv å kjøre den uten at du får tilført varme på bunn

Har du graincoat på den? Jeg har ikke angret ett sekund. Den kutter en god del på tider
 

Vedlegg

  • maxresdefault.jpg
    maxresdefault.jpg
    126,2 KB · Sett: 62
Klipp til et gammelt liggeunderlag om du har. Det korter ned koketiden. Og skraping.
Husk at når du bruker isolasjon vill avdampinga øke. Jeg har ikke langt unna 4 liter i timen med min hjemmelaga kappe på.
 
Jeg tok selvfølgelig ikke tiden, men det føles betraktelig lengre enn 20 - 30 min. Er dette tiden fra du er ferdig å skylle til du oppnår kok? Eller er det total tid? Fra du startet å skylle?
Jeg skal somsagt prøve en test runde med vann. Kan oppdatetere tråden da med mer nøyaktig data

Tiden fra jeg starter å skylle til jeg har kok.

En forøvrig enig med de over at å skrape bunnen også er et godt tips.
 
Ikke glem fysikken oppi det hele.

Skal du varme opp 25 liter vann fra 15 grader til hundre grader med 2kW som i Grainfatheren, så tar det 4,2kJ*25*85K=8925kJ=8925kWs.
Dette blir ca 75 minutter + varmetap. Samme fra 70 grader til kok, gir ca 26 minutter + tap.

Pausene som tilsynelatende oppstår kommer av forskjellig sukkerinnhold i vørteren. Skyllevannet blir liggende på toppen fordi det er lettere (mindre sukker) og også initielt varmere. Når du skal koke opp blir den tunge sukkerholdige vørteren liggende på bunnen til den er varmere og lettere enn skyllevannet på toppen. Da vil kald vørter fra toppen komme ned i bunnen for å varmes opp. Derfor stopper varmeøkningen tilsynelatende.
 
Tror jeg også bruker ca 20-30 min. med utetemperatur på 10-15 grader, passer på å skrape elementet innimellom.

Men nå er det jo full vinter ute - noen som har testet om man får kok på grainfatheren i minusgrader? For meg er det uaktuelt å koke inne pga. mye damp. Har graincoat, men føler ikke at den gjorde noen stor forskjell egentlig. Mulig den virker bedre jo kaldere det blir.
 
Tror jeg også bruker ca 20-30 min. med utetemperatur på 10-15 grader, passer på å skrape elementet innimellom.

Men nå er det jo full vinter ute - noen som har testet om man får kok på grainfatheren i minusgrader? For meg er det uaktuelt å koke inne pga. mye damp. Har graincoat, men føler ikke at den gjorde noen stor forskjell egentlig. Mulig den virker bedre jo kaldere det blir.

Du får mye mer stabil varme med Graincoat
 
Tror jeg også bruker ca 20-30 min. med utetemperatur på 10-15 grader, passer på å skrape elementet innimellom.

Men nå er det jo full vinter ute - noen som har testet om man får kok på grainfatheren i minusgrader? For meg er det uaktuelt å koke inne pga. mye damp. Har graincoat, men føler ikke at den gjorde noen stor forskjell egentlig. Mulig den virker bedre jo kaldere det blir.

Om du sliter med damp inne gjør det underverker å åpne et vindu... jeg koker ofte med to kjeler samtidig inne og det går fint så lenge terassedøren står på gløtt. Vanlig (dog ganske kraftig) kjøkkenventilator.
 
Jeg kan opplyse om at jeg har funnet feilen. I og med at ledningen på GFen ikke var lang nok, sprang jeg ut i garagen og hentet skjøteledningen på 25 meter. Uten at jeg målte, vil jeg tippe spenningen i enden av skjøteledningen falt dramatisk mye. Dette gjør selvfølgelig utslag på aktiv effekt på varmeelementet i GFen. På neste brygg satt jeg GFen på en liten kasse slik at ledningen rakk opp i stikkontakten. Da nådde jeg kok på 20 min:):)
 
Drar opp denne igjen:

Fikk Grainfather i hus denne uka, men pga mangel på dampkondensator blir nok første brygg utendørs. Utendørs er det jevnt rundt 10 minus for tida, noen som erfaringer med å brygge i minusgrader? Varmet opp 20L til 65 grader i ca 10 minus i dag, det gikk greit. Men er bekymret for at det skal fryse i røret fra pumpa under koking for eksempel (etter sirkulering av vørter), eller om motstrømskjøleren blir liggende med vann i, -hvor dårlig tid har jeg?
 
Drar opp denne igjen:

Fikk Grainfather i hus denne uka, men pga mangel på dampkondensator blir nok første brygg utendørs. Utendørs er det jevnt rundt 10 minus for tida, noen som erfaringer med å brygge i minusgrader? Varmet opp 20L til 65 grader i ca 10 minus i dag, det gikk greit. Men er bekymret for at det skal fryse i røret fra pumpa under koking for eksempel (etter sirkulering av vørter), eller om motstrømskjøleren blir liggende med vann i, -hvor dårlig tid har jeg?
Skal du brygge "helt" utendørs eller i en bod, garasje e.l.? Jeg har brygget med GF i bod ute, men har da kjørt vifteovn for å få opp temperaturen noe. Har funket fint for meg, men det har selvsagt tatt litt lengre tid. Har også Graincoat, som hjelper. Et triks for at pumpa ikke skal fryse (som jeg ikke tror skjer) er vel å sirkulere noen ganger under kok. Ser ikke når kjøleren skal bli stående med vann i? Den går vel kontinuerlig under kjøling.
 
Skal du brygge "helt" utendørs eller i en bod, garasje e.l.? Jeg har brygget med GF i bod ute, men har da kjørt vifteovn for å få opp temperaturen noe. Har funket fint for meg, men det har selvsagt tatt litt lengre tid. Har også Graincoat, som hjelper. Et triks for at pumpa ikke skal fryse (som jeg ikke tror skjer) er vel å sirkulere noen ganger under kok. Ser ikke når kjøleren skal bli stående med vann i? Den går vel kontinuerlig under kjøling.
Vurderer balkongen (1m ut døra fra kjøkkenet). Ja, kan kjøre pumpa noen runder, regner med det går greit. Tenkte utfordringen er om jeg bruker kjøleren for å få temp ned til 80-ish og kjøre 30 min hop-stand. Kan sikkert legge kjøleren innomhus imens. Evt bare dumpe is i som uansett er vel så greit for å få temp ned kjapt.

Kan kleise på litt liggeunderlag rundt røret og GF forsåvidt.
 
Sist redigert:
Regner med du mener "kjøleren" isft "kjelleren". I tilfelle har du en god plan. Liggeunderlag vil også funke, selvsagt. Dumpe is i er jeg mer tvilende til...
 
Regner med du mener "kjøleren" isft "kjelleren". I tilfelle har du en god plan. Liggeunderlag vil også funke, selvsagt. Dumpe is i er jeg mer tvilende til...
Du vet vel ingenting om den enestående kjelleren min?
Men jo, autokorrigeringen slo til igjen. Dropper isen. Takk for svar!
 
Tilbake
Topp