Stig Aa.
Norbrygg-medlem
Ved beregning av humlemengde ved komponering av oppskrift, konvertering fra en humle med et annet alfasyreinnhold til en annen, eller ved skalering av oppskrifter, så har jeg forstått det slik at humletilsetningen som skal i kok 15 minutter, eller mindre, kun skal justeres etter mengde og ikke alfasyreinnhold (lang setning!). Altså: smak- og aromhumle justeres etter mengde, ikke alfasyreinnhold.
Har i det siste kjørt på med late-hopping, altså satset på å få hovedvekten av IBU de siste 15 minuttene (Brukt Beersmith). Men det stemmer ikke helt med det jeg skrev i starten her, altså å kun justere for vekt, og ikke alfasyreinnhold.
Dette er min mest rotet melding på dette forumet, men er det noen som har noen innspill her?
Har i det siste kjørt på med late-hopping, altså satset på å få hovedvekten av IBU de siste 15 minuttene (Brukt Beersmith). Men det stemmer ikke helt med det jeg skrev i starten her, altså å kun justere for vekt, og ikke alfasyreinnhold.
Dette er min mest rotet melding på dette forumet, men er det noen som har noen innspill her?