Late hopping - beregning av humle, IBU og alfasyre.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Ved beregning av humlemengde ved komponering av oppskrift, konvertering fra en humle med et annet alfasyreinnhold til en annen, eller ved skalering av oppskrifter, så har jeg forstått det slik at humletilsetningen som skal i kok 15 minutter, eller mindre, kun skal justeres etter mengde og ikke alfasyreinnhold (lang setning!). Altså: smak- og aromhumle justeres etter mengde, ikke alfasyreinnhold.

Har i det siste kjørt på med late-hopping, altså satset på å få hovedvekten av IBU de siste 15 minuttene (Brukt Beersmith). Men det stemmer ikke helt med det jeg skrev i starten her, altså å kun justere for vekt, og ikke alfasyreinnhold.

Dette er min mest rotet melding på dette forumet, men er det noen som har noen innspill her?
 
Tenker at dette er mer en teoretisk øvelse når det gjelder late hops, såfremt alfasyreinnholdet ikke er milevis ulikt. Late hops doserer jeg med 5gr nøyaktighet (et par gr fra eller til betyr lite og hiver gjerne I litt ekstra) da tunga ikke er følsom nok til å smake IBU forskell på 5 IBU....
 
Du kan vel bare gå ut i fra at du ikke får full kontroll på bitterhet fra late hop, men det blir ikke helt feil hvis du har god kontroll på koketid og kjøletid. Du bør absolutt beregne bitterhet på sen humling, særlig med høyalfa humletyper. Har selv brygge IPA med all humle på 5 og 0 minutter som ble god og bitter :)
Men det er viktig å ha fokus på smak, så bruker du heller tidlig bitterhumle til å justere total IBU så du treffer ønsker bitterhet.
Kjøletiden vil selvsagt være viktig, siden du trekket ut bitterhet fra humlen til du kommer under 70 grader. Kjøler du raskt vil ikke dette bety så mye, men ved langsom kjøling vil det gjøre at all humlen bedrar mer enn beregnet.
Det viktigste her er selvsagt erfaring. Hva du må gjøre for å brygge ølet med bitterheten du ønsker. Men Beersmith eller andre bryggerprogrammer er et veldig nyttig verktøy for å gjøre det enklere å oppnå ønsket resulatat.
 
Hei. Jeg er veldig fersk på BeerSmith og oppskrifter. Kjøpte IPA ølsett fra olbryging.no med iBU60. Denne likte jeg veldig godt så ønsker å brygge den på nytt. Lagt inn alle ingredienser i BS og får en IBU på 95,4. Alfa og koketid ser ok ut. Hvorfor? Noen som har god forklaring?
IPA olbrygging.JPG
 
Er det dette samme oppskrift som ølsettet?
Er humlemengde og koketider korrekt?
Er bitterheten på humlen korrekt?
Beersmith beregner 10% ekstra bitterhet ved bruk av pellets. Hvor korrekt dette er vet ikke jeg, men jeg dropper i hvertfall denne korreksjonen og bruker standard Tinset beregning.
Andre beregningsmodeller gir litt andre resultater, det kan gi avvik på IBU beregningene.
Det kan også hende at det er oppgitt bitterhet på bryggesettet som er forventet etter gjæringen. Da mister du normalt en del bitterhet (opp til 35%) og kan forklare tallet hvis resten stemmer. De fleste bruker beregnet IBU før gjæring, siden vi ikke har kontroll på hvor mye som forsvinner. Når du brygger så bittert øl vil også opptaket av bitterhet i vørteren begrense seg, så det er vanskelig å komme høyere enn 100 uansett hvor mye humle du bruker.
Ellers kan det hende at IBU på ølsettet rett og slett er beregnet feil.
Du må sjekke oppskriften mot beregningene, og hvis du har lagt inn alt rett kan du bare gå ut i fra at det blir slik du liker det. Så kan du justere for annet alfainnhold i humla du bruker hvis det avviker fra oppskriften.
Det viktige her er at du bruker IBU beregningene som ett verktøy sammen med erfaringene dine for å brygge øl slik du liker det:)
 
Hei. Jeg er veldig fersk på BeerSmith og oppskrifter. Kjøpte IPA ølsett fra olbryging.no med iBU60. Denne likte jeg veldig godt så ønsker å brygge den på nytt. Lagt inn alle ingredienser i BS og får en IBU på 95,4. Alfa og koketid ser ok ut. Hvorfor? Noen som har god forklaring?
Vis vedlegget 17581
Nå har du vel strengt tatt kuppet tråden min, men...
Ser du har lagt til en helt annen bitterhumle enn oppskriften tilsier, med mye høyere alfasyre. Det skulle vel forklare litt?
 
Hei HansV
Takk for et godt svar. Vet at koketid og mengde stemmer men ikke noe mer. Ser at bitterhumlen Galena står for brorparten av IBU,en. Ser at Galena humle fra bryggselv.no har 12.2% alfa (altså nesten det samme). Får bare prøve å brygge dette å se om det smaker tilsvarende samme. Det er ikke altfor mye mer info på disse ølsettene til olbrygging.no. Takk så lenge. :)
 
Hei HansV
Takk for et godt svar. Vet at koketid og mengde stemmer men ikke noe mer. Ser at bitterhumlen Galena står for brorparten av IBU,en. Ser at Galena humle fra bryggselv.no har 12.2% alfa (altså nesten det samme). Får bare prøve å brygge dette å se om det smaker tilsvarende samme. Det er ikke altfor mye mer info på disse ølsettene til olbrygging.no. Takk så lenge. :)
Hvilket ølsett er det?
 
Ser du har valgt Imperial IPA som Stylr, American IPA blir mer korrekt (men for høy IBU)...
 
Tilbake
Topp