Lav FG

Signal

Norbrygg-medlem
Det ser ut som jeg konstant klarer lavere FG enn oppskriftene mine tilsier. Det nyeste til gjæring skulle ende på ca 1019, men var for et par dager siden på 1011. OG var akkurat der den skulle. Denne er satt med Safale S-04. Tidligere brygg har alle vært satt med US-05, untatt et med weiss gjær. Alle er tørrgjær. Alle med lavere FG enn de skulle hatt. Klager ikke på litt ekstra % i øl, men det må jo gjøre noe med sødmen?
Bruker Brewer's Friend for å bygge oppskrifter, som jeg synes virker grei, men er det den som roter med FG?

Hva var OG? Forventet attenuasjon på S-04 er mellom 72 og 75 prosent, så sjekk hvor langt unna denne du havnet. Videre: hva var mesketemp? Lav mesketemp gir høyere utgjæring - bommer du men en grad eller to kan det gjøre en del forskjell.

[edit] Brewersfriend estimerer 72% attenuasjon på US-05, selv får jeg stort sett alltid høyere utgjæring enn dette, ligger normalt rundt 75-78. Så når jeg designer oppskrift i Brewersfriend setter jeg gjerne custom attenuation til 75%.

Sist redigert:
OG var 1059, mener jeg. Brukt partial mash med 500g CaraRed, 3kg LME og 350g rørsukker. Gjærtemp (romtemp) på ca 18 grader.

Beregnet attenuasjon (http://www.brewersfriend.com/abv-calculator/) blir da 81%, dvs. litt høyere enn det som er forventet for denne gjæren noe som kan tyde på litt lav mesketemperatur.
Hva var estimert OG? Med forventet FG på 1.019 og OG på 1.059 så ville attenuasjonen ha vært på 67% som er mye lavere enn det man kan forvente av denne gjæren.

Ser nå at OG skulle være 1055 og FG 1015. 72% på gjæren sier Brewers Friend. Jeg får beregne % selv og justere på oppskriftene. ;)

@Jumbalaya: vet ikke hvor relevant mesketemp er når det er partial mash som her, jeg antok all-grain i mitt første svar, men lurer vel heller på om den høye utgjæringen er en konsekvens av at oppskriften består av mye LME og rørsukker. Har dog bare erfaring med all-grain så her er jeg på tynn is.

Jeg har holdt meg på partial for å gjøre det enkelt, men all-grain er planlagt sammen med naboen. Han har en bod som er godt egnet til brygging.
Jeg har varmet opp vann med krystallmalt og havregryn til ca 75 grader og latt det stå i 20-30 min før jeg klemmer litt og skyller med varmt vann. Anser krystallmalt mest som smak og farge, blir ikke veldig mye sukker av det, tror jeg.
Det som er litt rart er at utgjæringen har vært "bedre" på alle bryggene jeg har satt, ikke bare det siste.

BF-kalkulatoren tar *ikke* høyde for at sukker er 100 % gjærbart. Dermed treffer du lavere FG enn kalkulaturen oppgir.

Tilbake
Topp