Lav meskeeffektivitet

kjetilj

Norbrygg-medlem
Jeg sliter med lav meskeeffektivitet under brygging. Ved brygging av White IPA i dag så havnet jeg med en OG på 1050, som er ca. 55% effektivitet.

Jeg mesker med 3 l vann/kg malt, og skyller med 10-12 liter etterpå. Bruker BIAB-system. Har sjekket oechslevekta, og den er fin. Er nøye med å ikke lage ganger under skylling, altså at jeg bruker sil ovenfor malten. Har brukt knust malt fra både Bryggselv i Stavanger og Brygging.no på Stord, men samme lave effektivitet.

Noen som har noen tips?
 
skyll i flere omganger? Bruk ordentlig varmt vann, ca 78grader? Kjøp en ekstra kg malt hver gang du skal i gang å lage så du får skalert det etter din gjennomsnittelige effektivitet? :)

mesk med mindre vann, f.eks 2,5l pr kg malt så får du mer å skylle med.

Hvilken temp målte du OG på?

Brukte biab før, med litt strev og litt skylling fikk jeg ca 70-75% hver gang. Det er generellt lavere utbytte med "dunk sparging" det å helle vann over en pose malt uten en struping for å kontrollere flow.

Kan være skummelt å skylle for mye og da du aldri har kontroll på utvaskings utbytte og dermed aldri ved når taningrensa nærmer seg.
 
Takk for svar. Har 79 grader på skyllevannet hver gang. Det høyeste jeg har hatt er 65%, men det begynner å bli en stund siden nå.
 
Hvor lang tid bruker du på skyllinga? Hvis du skyller for fort vil effektiviteten gå ned. Ta deg tid :)
 
Bruk mer vann pr kg malt ved biab. Jeg makser stortsett kjelen med vann og malt. Hvis du vi trekke ut mer fra maltet, legg maltposen i et gjæringskar med noen liter 78*c varmt vann etter mesking i ca 15 min(jeg pleier bruke så mange liter jeg trenger for å få riktig kokevolum). Brygger biab selv og har 80% effektivitet.
 
Jeg vil nok en gang slå et slag for skvising og klemming av maltposen. For øvrig kan det høres ut som om litt annen malingsgrad kan gjøre en forskjell, slik andre er inne på her.
 
Takk til alle for gode input. Jeg pleier å bruke rundt 30 minutt med skyllinga, mulig jeg kan ta meg bedre tid her? Eventuelt bruke tipset ditt neste gang, Knast. Litt skeptisk til klemming på posen angående å dra med tanniner over i ølet, mener å ha lest det et sted? Mulig jeg husker feil.

En annen ting jeg lurer på er hvor ofte kan en gjenbruke ferskgjær? Jeg har til nå brukt kun tørrgjær untatt i går da jeg brukte WLP400 til White IPA-en. Har lest 3-4 ganger, men også snakket med folk som har gjenbrukt disse 6-7 ganger med bra resultat. Kommer til å bruke WLP001 neste gang til en APA.
 
Jeg brygger BIAB med fullt volum under mesking, altså skyller jeg ikke. Min meskeeffektivitet for de to siste bryggene (som er de eneste gangene jeg har målt beregnet effektivitet) var 82 og 85%. Har du stor nok kjele er ikke skylling nødvendig.

Mvh
Deluze
 
Jeg brygger BIAB med fullt volum under mesking, altså skyller jeg ikke. Min meskeeffektivitet for de to siste bryggene (som er de eneste gangene jeg har målt beregnet effektivitet) var 82 og 85%. Har du stor nok kjele er ikke skylling nødvendig.

Mvh
Deluze

Veldig interessant. Kan du fortelle mer om mesketid, mesketemp osv?
 
82% - En ESB mesket på 67,5°C som sank med 2°C over 60 minutter. Deretter varmet opp til 75-76°C og holdt der i cirka 15-20 minutter.

85% - En Mild Ale ble mesket på 65,5°C, denne sank også med 2°C. Utmesk skjedde på samme vis.

På disse to bryggene har jeg valgt å presse ut så mye vørter jeg klarer fra posen. Jeg har ikke lagt merke til noen usmak av den grunn, men kan ikke garantere at usmaken ikke er der.

Forskjellen mellom de to bryggene (foruten oppskrift og temperatur) var at jeg rørte under meskingen hvert 15-20 minutt. Det er for tidlig med en konklusjon, men det kan ha gitt det lille ekstra utbyttet.

Mvh
Deluze
 
Disse folkene som i sin tid laget BIAB har hele tiden sagt at skylling ikke er nødvendig og ikke tilfører noe. Problemet er at Bryggselv og andre selger for små kjeler i kit'ene sine. For 25l vørter i karet må du ha 50l kjele.
Jeg har forsøkt dette et par ganger nå og det er utrolig behagelig å slippe skylling.
 
Mulig det stemmer, Per - men de som solgte meg min 36 liters kjele på Bakke Brygg poengterte hensikten med skylling. Jeg/vi kombinerer skylling og skvising, som gir bra effektivitet og ingen usmak så langt etter 11 brygg. Sikkert behagelig å slippe, men enn så lenge syns jeg det er veldig "hands on" med skylling, særlig etter at jeg anskaffet Thermapen og har stålkontroll på temperatur på skyllevann.
 
Jeg er helt med på det du sier og jeg har også skylt. En sparer jo ikke noe tid på ikke å skylle, kjelen står jo og varmer uansett. Det er først og fremst, som du sier, snakk om forenkling.
 
Tilbake
Topp