Lav OG med Brewcrafter 25 - MangoIPA

Hei!

Så var første bryggedagen omme, med blandede følelser :oops: Endte opp med for lav OG på 1,044 mot 1,059 i oppskriften med effektivt på 75%.

Kjøpte et ferdig sett MangoIPA hos Gulating, humle, malt og gjær, se neden link:

https://craftco.no/finest/106506/mango-ipa-månedens-ølsett-i-april-2021

Butikken hadde ikke Lemondrop så de erstatte den med Cascade. Jeg fikk også en pose Lallemand: American East Coast Ale Yeast. Så her gjorde jeg:

1. Varmet opp 18L meskevann til 70C med sirkulasjonspumpe på.
2. 13:50: Tilsatte alt malt i maltrøret på nederste nivå med sirkulasjonspumpens utløp i maltrøret. Rørte for hånd med en slev til all malt ble fordelt ut og våt. Høll jevn temp på 66c i 60min før jeg økte tempen til 78C I 15min. Lokk på under mesking, ingen mer manuell røring.
3. Under meskingen koket jeg totalt 12L vann og tilsatte det i et gjæringskar sammen med 6L kallt vann. Her klarte jeg å ødelegge mitt digitale termometer så vet ikke eksakt hvilken temperatur skyllevannet fikk, trolig et sted mellom 60 og 80C :oops:
4. 15:05: Løftet opp maltrøret hele veien opp (feil?) og lat det renne av før jeg begynte å skylle over skyllevannet. Presset ut litt ekstra vann fra malten med en tresleiv, feil igjen? Ferdig skyllt kl 15:20 og skrudde opp temp til 103C.
5. 15:40: 100C og relativt rolig kok på 1800W men klarte allikevel å koke litt over... Målt til ca 32,1L. Sirkulasjonspumpe fortsatt på. Stoppet i kjølespiralen i kokekærlet og koblet den på dusjen med en hageslange...
6. 16:46: Vørt på 100C. Kjøling start, set temp på 82C.
7. 16:49: 82C kjøling stopp og i med humleposen (ca 15g for mye humle). Sirkulasjonspumpe fortsatt på. Er dette riktig Whirlpool?
8. 17:21: Kjøling start humlepose ur, sirkulasjonspumpe fortsatt på. Kokeplate av.
9. 18:08: Kjøling stopp, vørt på 18C, sirkulasjonspumpe av. Målt OG på toppen av vørten: 1,044!!??:mad:
10. 18:36 Pumpet vørten til ca 1,6m høyde og fritt fall ned i gjæringskar.
11. Koket 1L vann til rehydration av gjær. Ventet til det var "litt" varmere enn fingervarmt (for varmt?) og blandet i gjæret. (Ingen av mine naboer hadde noen termometer jeg kunne låne...)
12. 18:36 Tilsatte gjæret i gjæringskaret.
Totalt ca 25,8L vørt til gjæring. Målt OG fra gjæringskar 1,044. Lokk med gjærlås på og ristet lett.

Hva har jeg gjort for feil? Tips til forbedringer?

Sorry for svorsk...

Mvh
Tobias
 
Sitte og kikker litt på det der... du har jo fulgt oppskriften så sånn sett er det ikke feil men utbyttet er lavt ift. oppskriften ja..
Du skriver ikke hvordan du skyllet... litt etter litt eller fylte du bare på skyllevann i en smell? Det gir også noe utslag på utbyttet.

Ser av oppskriften at det settet har 6,2kg malt... en kjapp googling, siden jeg ikke kjenner maskinen din, viser at den maskinen er av høysmal type.
Erfaringsmessig vet jeg at det å gå over 5kg i en slik type meskekjele reduserer utbytte. Tiltak jeg gjør i min Speidel BM20 for å kompensere er å øke malt/vann-forholdet samt å øke mesketiden. 6,2kg med 18L meskevann gir et forhold på grovt 1:2,9...ikke så veldig langt unna tommelfingerregelen 1:3

Jeg pleier legge meg på 1:4 på Speidelen når jeg ligger på en slik maltmengde. Jeg har også rutinemessig lagt meg på en samlet mesketid på 90min.

Det finnes sikkert andre workarounds på dette utbytteproblemet men det jeg beskriver over her virker for meg og jeg pleier ikke ende opp med særlig store avvik....
 
Hei!

Så var første bryggedagen omme, med blandede følelser :oops: Endte opp med for lav OG på 1,044 mot 1,059 i oppskriften med effektivt på 75%.

Kjøpte et ferdig sett MangoIPA hos Gulating, humle, malt og gjær, se neden link:

https://craftco.no/finest/106506/mango-ipa-månedens-ølsett-i-april-2021

Butikken hadde ikke Lemondrop så de erstatte den med Cascade. Jeg fikk også en pose Lallemand: American East Coast Ale Yeast. Så her gjorde jeg:

1. Varmet opp 18L meskevann til 70C med sirkulasjonspumpe på.
2. 13:50: Tilsatte alt malt i maltrøret på nederste nivå med sirkulasjonspumpens utløp i maltrøret. Rørte for hånd med en slev til all malt ble fordelt ut og våt. Høll jevn temp på 66c i 60min før jeg økte tempen til 78C I 15min. Lokk på under mesking, ingen mer manuell røring.
3. Under meskingen koket jeg totalt 12L vann og tilsatte det i et gjæringskar sammen med 6L kallt vann. Her klarte jeg å ødelegge mitt digitale termometer så vet ikke eksakt hvilken temperatur skyllevannet fikk, trolig et sted mellom 60 og 80C :oops:
4. 15:05: Løftet opp maltrøret hele veien opp (feil?) og lat det renne av før jeg begynte å skylle over skyllevannet. Presset ut litt ekstra vann fra malten med en tresleiv, feil igjen? Ferdig skyllt kl 15:20 og skrudde opp temp til 103C.
5. 15:40: 100C og relativt rolig kok på 1800W men klarte allikevel å koke litt over... Målt til ca 32,1L. Sirkulasjonspumpe fortsatt på. Stoppet i kjølespiralen i kokekærlet og koblet den på dusjen med en hageslange...
6. 16:46: Vørt på 100C. Kjøling start, set temp på 82C.
7. 16:49: 82C kjøling stopp og i med humleposen (ca 15g for mye humle). Sirkulasjonspumpe fortsatt på. Er dette riktig Whirlpool?
8. 17:21: Kjøling start humlepose ur, sirkulasjonspumpe fortsatt på. Kokeplate av.
9. 18:08: Kjøling stopp, vørt på 18C, sirkulasjonspumpe av. Målt OG på toppen av vørten: 1,044!!??:mad:
10. 18:36 Pumpet vørten til ca 1,6m høyde og fritt fall ned i gjæringskar.
11. Koket 1L vann til rehydration av gjær. Ventet til det var "litt" varmere enn fingervarmt (for varmt?) og blandet i gjæret. (Ingen av mine naboer hadde noen termometer jeg kunne låne...)
12. 18:36 Tilsatte gjæret i gjæringskaret.
Totalt ca 25,8L vørt til gjæring. Målt OG fra gjæringskar 1,044. Lokk med gjærlås på og ristet lett.

Hva har jeg gjort for feil? Tips til forbedringer?

Sorry for svorsk...

Mvh
Tobias
Med et såpass kraftig avvik kan jeg i grunnen bare tenke meg to mulige forklaringer. Enten har du fått malt som er kverna alfor grovt, eller du har fått kanalisering under skyllinga, sånn at skyllevannet har rent rett gjennom uten å blande seg med mesken og på den måten få med seg sukkeret. Men i det siste tilfelle vil skyllevannet renne fort gjennom, og du er på den riktige sida av tidsgrenseregelen, som sier at du ikke skal skylle raskere enn 1 liter/min. Jeg er litt usikker på om du likevel kan ha hatt kanalisering. Det kan lett oppstå dersom du har ei relativt djup maltseng, og så vidt jeg skjønte på innlegget til @Ravneklo, har du hatt det. Maltet vil da bli komprimert, og så vil vannet leite etter/lage kanaler.

For grov kverning hender det at folk opplever, men det skal jo egentlig ikke kunne skje.. Jeg veit ikke om du har noen erindring om hvordan maltet så ut? Eller om masken, hvis den er tilgjengelig, kan si deg noe. Er det hele korn, eller store biter igjen der?
 
Sitte og kikker litt på det der... du har jo fulgt oppskriften så sånn sett er det ikke feil men utbyttet er lavt ift. oppskriften ja..
Du skriver ikke hvordan du skyllet... litt etter litt eller fylte du bare på skyllevann i en smell? Det gir også noe utslag på utbyttet.

Ser av oppskriften at det settet har 6,2kg malt... en kjapp googling, siden jeg ikke kjenner maskinen din, viser at den maskinen er av høysmal type.
Erfaringsmessig vet jeg at det å gå over 5kg i en slik type meskekjele reduserer utbytte. Tiltak jeg gjør i min Speidel BM20 for å kompensere er å øke malt/vann-forholdet samt å øke mesketiden. 6,2kg med 18L meskevann gir et forhold på grovt 1:2,9...ikke så veldig langt unna tommelfingerregelen 1:3

Jeg pleier legge meg på 1:4 på Speidelen når jeg ligger på en slik maltmengde. Jeg har også rutinemessig lagt meg på en samlet mesketid på 90min.

Det finnes sikkert andre workarounds på dette utbytteproblemet men det jeg beskriver over her virker for meg og jeg pleier ikke ende opp med særlig store avvik....
Jeg tror du er inne på noe når du sier skylling.

Jeg skylte kanskje i 3 steg rett fra gjæringskaret slik at det nesten alltid var et nivå med vann over maltet. Har sett på flere YouTube videoer at man skyller gjennom en sil, tipper det er for å unngå kanalisering?

Stemmer at kjelen er høysmal, 30cm i OD.

Takk for tips! Altså litt mer meskevann og lengre mesketid, si 1h 15min slik at utmesken fortsatt blir på 15min? Eller pleier du å ha kortere utmesk?
 
Med et såpass kraftig avvik kan jeg i grunnen bare tenke meg to mulige forklaringer. Enten har du fått malt som er kverna alfor grovt, eller du har fått kanalisering under skyllinga, sånn at skyllevannet har rent rett gjennom uten å blande seg med mesken og på den måten få med seg sukkeret. Men i det siste tilfelle vil skyllevannet renne fort gjennom, og du er på den riktige sida av tidsgrenseregelen, som sier at du ikke skal skylle raskere enn 1 liter/min. Jeg er litt usikker på om du likevel kan ha hatt kanalisering. Det kan lett oppstå dersom du har ei relativt djup maltseng, og så vidt jeg skjønte på innlegget til @Ravneklo, har du hatt det. Maltet vil da bli komprimert, og så vil vannet leite etter/lage kanaler.

For grov kverning hender det at folk opplever, men det skal jo egentlig ikke kunne skje.. Jeg veit ikke om du har noen erindring om hvordan maltet så ut? Eller om masken, hvis den er tilgjengelig, kan si deg noe. Er det hele korn, eller store biter igjen der?
Den regelen kjente jeg ikke til, takk for den! Tror at jeg fått kanalisering da jeg skylte rett fra gjæringskaret ned i malten, kanskje 6L per gang. Maltrøret er ca 26cm i diameter (OD).

Hm, det ser ut som om det er noen hele korn igjen?

IMG_20210418_094512.jpg
 
Jeg tror du er inne på noe når du sier skylling.

Jeg skylte kanskje i 3 steg rett fra gjæringskaret slik at det nesten alltid var et nivå med vann over maltet. Har sett på flere YouTube videoer at man skyller gjennom en sil, tipper det er for å unngå kanalisering?

Stemmer at kjelen er høysmal, 30cm i OD.

Takk for tips! Altså litt mer meskevann og lengre mesketid, si 1h 15min slik at utmesken fortsatt blir på 15min? Eller pleier du å ha kortere utmesk?
Jeg pleier å kjøre 60min hovedsteg, 20min@72grader og 10min@78grader...

Husk at det du legger til på meskevann må du trekke fra skyllevannet for å nå rett volum før kok. Ønsker du mer skyllevann må du i såfall beregne lengre koketid for å sitte igjen med rett volum etter kok...
 
Jeg pleier å kjøre 60min hovedsteg, 20min@72grader og 10min@78grader...

Husk at det du legger til på meskevann må du trekke fra skyllevannet for å nå rett volum før kok. Ønsker du mer skyllevann må du i såfall beregne lengre koketid for å sitte igjen med rett volum etter kok...
Takk for svar og tips, skal prøve det neste gang!
 
Nå til neste potensielle problem... Det bobler fortsatt ikke i gjæringslåset :mad: Men, jeg ser at det er en nivå forskjell mellom de två rørene som tyder på at det er noe trykk i gjæringskaret? Er det for tidlig å si noe om gjæringen vil fungere som den skal?

Husk at jeg ikke brukte gjærnæring.
IMG_20210418_095333__01.jpg
 
Nå til neste potensielle problem... Det bobler fortsatt ikke i gjæringslåset :mad: Men, jeg ser at det er en nivå forskjell mellom de två rørene som tyder på at det er noe trykk i gjæringskaret? Er det for tidlig å si noe om gjæringen vil fungere som den skal?

Husk at jeg ikke brukte gjærnæring.
Vis vedlegget 51088
Enten er det liv eller så øker temperaturen i vørteren og dermed utvider væsken seg. Jeg så du hadde rehydrert i vann litt over kroppstemperatur, det er absolutt ikke å anbefale. Jeg rehydrerer en plass mellom 25-28 grader. Kroppen ligger jo glatt på 37 grader og rundt 40 grader vil gjæra slite...

Om det er gjæringen som har dyttet vannet i gjærlåsen er det ikke lenge til den begynner å plåppe :)
 
Nå til neste potensielle problem... Det bobler fortsatt ikke i gjæringslåset :mad: Men, jeg ser at det er en nivå forskjell mellom de två rørene som tyder på at det er noe trykk i gjæringskaret? Er det for tidlig å si noe om gjæringen vil fungere som den skal?

Husk at jeg ikke brukte gjærnæring.
Vis vedlegget 51088
Den der har starta så smått :) Begynner nok snart å boble, innen noen få timer. Ser du skum på toppen? Det er en sikrere indikasjon, lokket kan alltids lekke litt...
 
Enten er det liv eller så øker temperaturen i vørteren og dermed utvider væsken seg. Jeg så du hadde rehydrert i vann litt over kroppstemperatur, det er absolutt ikke å anbefale. Jeg rehydrerer en plass mellom 25-28 grader. Kroppen ligger jo glatt på 37 grader og rundt 40 grader vil gjæra slite...

Om det er gjæringen som har dyttet vannet i gjærlåsen er det ikke lenge til den begynner å plåppe :)
Når jeg googlet skulle fingervarmt være ca 26-28C (men også sett 37C). Valgte å stole på 26-28C og tenkte derfor at litt varmere burde være ok.

Husker nå at Brewcrafter 25 viste at vørteren hadde en temp på ca 18C (i henhold til oppskriften) når jeg tappet den på gjæringskaret, kanskje litt lav temp?
 
Den der har starta så smått :) Begynner nok snart å boble, innen noen få timer. Ser du skum på toppen? Det er en sikrere indikasjon, lokket kan alltids lekke litt...
Flyttet gjæringskaret til baderommet der det er varmekabler i gulvet og stilte inn dem på 20C. Kan hende at gulvet der den stod i natt var litt for kalt, blir nok bedre i baderommet.
IMG_20210418_100944.jpg
 
Når jeg googlet skulle fingervarmt være ca 26-28C (men også sett 37C). Valgte å stole på 26-28C og tenkte derfor at litt varmere burde være ok.

Husker nå at Brewcrafter 25 viste at vørteren hadde en temp på ca 18C (i henhold til oppskriften) når jeg tappet den på gjæringskaret, kanskje litt lav temp?
Om vannet du brukte til rehydrering holdt 28-30 grader er alt i orden der :)

Kan se på bildet at det er i gang uansett, og 18 grader er mer enn nok, når gjæringen kommer skikkelig i gang produserer den varme på egen hånd, kanskje så mye som 3-5 grader så jeg ville ikke satt den så høyt som 20. Skal man gjære på rundt 18 grader burde romtemperatur ligge rundt 15.
 
Om vannet du brukte til rehydrering holdt 28-30 grader er alt i orden der :)

Kan se på bildet at det er i gang uansett, og 18 grader er mer enn nok, når gjæringen kommer skikkelig i gang produserer den varme på egen hånd, kanskje så mye som 3-5 grader så jeg ville ikke satt den så høyt som 20. Skal man gjære på rundt 18 grader burde romtemperatur ligge rundt 15.
Akkurat det som er mitt neste spørsmål. I oppskriften står det at man skal gjære på 19-22C. Er det rom-temperaturen eller temperaturen på vørten de mener da? Det er ju selvfølgelig slik du sier at gjæren danner varme og vil derfor gi en høyre temp på vørten enn romtemperaturen, særlig under stormgjæring vill jeg tro?

Vurderer å investere i en termolomme å stikke ned i gjærkaret for å styre temperaturen på vørten mer eksakt men det er kanskje overkill?
 
Akkurat det som er mitt neste spørsmål. I oppskriften står det at man skal gjære på 19-22C. Er det rom-temperaturen eller temperaturen på vørten de mener da? Det er ju selvfølgelig slik du sier at gjæren danner varme og vil derfor gi en høyre temp på vørten enn romtemperaturen, særlig under stormgjæring vill jeg tro?

Vurderer å investere i en termolomme å stikke ned i gjærkaret for å styre temperaturen på vørten mer eksakt men det er kanskje overkill?
Jeg har aldri brukt verdant gjær, men hører den kan rase godt fra seg så det kan fort bli 4-5 grader mer og ja oppgitt temperatur er i selve vørteren.

Overkill er det jo ikke, mange av oss har dedikerte kjøleskap med varmekilde som vi gjærer i.

Jeg syns det fungerer utmerket og brukte kjøleskap til en billig penge dukker opp de fleste steder i landet titt og ofte så er ikke den store utgiften heller. Det er ikke nødvendig, men med mindre man har mange rom og god plass med forskjellige temperaturer er det veldig enkelt og veldig effektivt.

Jeg ville i det minste kjøpt en av disse "stick on" termometerene https://www.olbrygging.no/fermentation-vats-and-accessor/100175/termometer-stick-on-til-gjæringskar?gclid=Cj0KCQjwse-DBhC7ARIsAI8YcWJlOk4k5DiKiTXTTshkC_MlxJJylu0LKE0mHRbhj_YIWyh-o5uDn_gaAuEJEALw_wcB så kan du følge litt med om den bør stå kaldere eller ei :)
 
Den regelen kjente jeg ikke til, takk for den! Tror at jeg fått kanalisering da jeg skylte rett fra gjæringskaret ned i malten, kanskje 6L per gang. Maltrøret er ca 26cm i diameter (OD).

Hm, det ser ut som om det er noen hele korn igjen?

Vis vedlegget 51086
Ja, heller du i vannet på den måten, blir det nok dårlig effekt av skyllinga.

Poenget med langsom skylling - at du kan gå så høyt som til 1l/min betyr ikke at det ikke er bedre å bruke lengre tid - er å gi sukkeret som er igjen i mesken, tid til å blandes ut i vannet. Da er det også viktig at maltet er passe løst pakket, slik at vannet lett kan blandes inn, samtidig som det er såpass tett at det kan fungere som et filter som holder småpartikler tilbake. Gjøres det riktig, vil vannet sige langsomt ned gjennom hele maltsenga, ikke bare gjennom deler av den, og du vil ha samme konsentrasjon av sukker i alle deler av vørteren - men den vil sjølsagt øke mot bunnen, ettersom mer og mer sukker blandes inn på veien nedover.

Det som må til for å få til dette, er å tilføre vannet jevnt og langsomt, samtidig som du struper avløpet sånn at vørteren renner ut i samme tempo. Du skal hele tida ha vann/vørter stående noen centimeter over maltsenga. Vannet må absolutt ikke tilføres i en stråle rett ned i karet. Da vil det grave kanaler, og du forstyrrer også maltsenga sånn at filterfunksjonen blir dårlig.

Kontrollert tilførsel av vannet på en måte som ikke forstyrrer maltsenga kan du få til på flere måter. Jeg skyller ikke sjøl på denne måten. Jeg bruker partiskylling/batch sparging, som innebærer at jeg bare tapper ut alt før jeg fyller på en ny runde med vann, som jeg så etter ei lita stund, etter at gjenværende sukker har fått blande seg med det, tapper ut igjen. Så andre kan sikkert bidra med smarte løsninger på hvordan du skal tilføre vann. (Jeg starta som nybegynner med kontinuerlig skylling, men det begynner å bli lenge sida. Og min Petter Smart-løsning fra dengang vil jeg uansett ikke anbefale:p!)

Jeg brygger heller ikke på maskin, men i kjele, og har aldri sett en maskin i bruk, så jeg aner ikke hvordan du kontrollerer ut-strømmen fra maltrøret. Men prinsippet for å få til effektiv skylling vil jo uansett være det samme, dvs. slik jeg har skissert over her. Og når du bruker mskinen din riktig, skal du få veldig god effektivitet, så ta det med ro:). Men lytt til folk med erfaring fra samme type utstyr, for så vidt jeg forstår kan maskinene by på særegne utfordringer.

Masken på bildet kan inneholde hele korn, men det er vrient å avgjøre ut fra bildet. Men du kan jo kjenne på det som ser ut som hele korn for å finne ut om det er det de er, eller om de bare er tomme skall.

Å klemme ut det siste av vørteren med ei skje gjør ingen skade, men om du har skylt på en god måte, er det liten vits i det, for sukkerkonsentrasjonen er lav i det siste som er igjen. Men OK, alle monner drar:).
 
Sist redigert:
Eneste måten å begrense "utstrømmen" fra maltrøret i en bryggemaskin er å IKKE heise opp maltrøret, men tappe ut fra maskinen samtidig som du tilfører vann på toppen. Da tapper man altså om til eks. et gjæringskar midlertidig, og heller tilbake i (rengjort) maskin når det er dags for koking. 0,5 - 1 liter i minuttet er sånn passe. Det tar litt lengre tid, men skyllingen blir topp.
 
Eneste måten å begrense "utstrømmen" fra maltrøret i en bryggemaskin er å IKKE heise opp maltrøret, men tappe ut fra maskinen samtidig som du tilfører vann på toppen. Da tapper man altså om til eks. et gjæringskar midlertidig, og heller tilbake i (rengjort) maskin når det er dags for koking. 0,5 - 1 liter i minuttet er sånn passe. Det tar litt lengre tid, men skyllingen blir topp.
Takk, det var nyttig info. Det var egentlig det jeg så for meg, men når man ikke har sett ting i bruk i virkeligheta, er det jo mulig at det man ser for seg, ikke stemmer:).

Sånn sett er det vel heller ikke noe problem å kjøre batch sparge i en maskin?
 
Takk, det var nyttig info. Det var egentlig det jeg så for meg, men når man ikke har sett ting i bruk i virkeligheta, er det jo mulig at det man ser for seg, ikke stemmer:).

Sånn sett er det vel heller ikke noe problem å kjøre batch sparge i en maskin?
Nei det er jo bare å tappe ut vørteren det, og helle på skyllevann. Eneste som kan være litt ekstra er at du må ha litt mer skyllevann grunnet dødrom nederst i maskinen.
 
Tilbake
Topp