Lav OG

Prøvde meg for første gang på mesk, All-Grain. Kjøpte et "Hoppy Joe" sett fra Bryggselv, og hadde for såvidt høye forventninger. Jeg fulgte oppskriften, som jeg har lagt inn lenke lengre nede, men vørteren hadde en ganske lav OG på 1020.

Kan noen av disse faktorene spille en rolle?
- Da jeg la oppi posen med malt, var temperaturen på 80 grader, istedenfor 70 grader.
- Jeg brukte en maltpose, der malten var nokså godt trykket oppi. Kan det være at ikke all malten ble mesket?
- Jeg lot vørteren koke i 30 minutter før jeg begynte med humling.

Oppskrift: http://www.bryggselv.no/Media/Multicase/Documents/Oppskrifter/Hoppy Joe.pdf

Takk for svar, god kveld!

Prøvde meg for første gang på mesk, All-Grain. Kjøpte et "Hoppy Joe" sett fra Bryggselv, og hadde for såvidt høye forventninger. Jeg fulgte oppskriften, som jeg har lagt inn lenke lengre nede, men vørteren hadde en ganske lav OG på 1020.

Kan noen av disse faktorene spille en rolle?
- Da jeg la oppi posen med malt, var temperaturen på 80 grader, istedenfor 70 grader.
- Jeg brukte en maltpose, der malten var nokså godt trykket oppi. Kan det være at ikke all malten ble mesket?
- Jeg lot vørteren koke i 30 minutter før jeg begynte med humling.

Oppskrift: http://www.bryggselv.no/Media/Multicase/Documents/Oppskrifter/Hoppy Joe.pdf

Takk for svar, god kveld!
(strike)Temperaturen var 80 i stedet for 70, men hva ble mesketemperturen?
Passerer du 68-70 grader denaturerer du ensymet som skal konvertere stivelse til sukker.

Men som også var nevnt er temperaturen viktig for måling av tetthet. Målte du ved 50 i stedet for 20 så er den reelle gravity 1.029 (http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/)

(strike)Temperaturen var 80 i stedet for 70, men hva ble mesketemperturen?
Passerer du 68-70 grader denaturerer du ensymet som skal konvertere stivelse til sukker.

Men som også var nevnt er temperaturen viktig for måling av tetthet. Målte du ved 50 i stedet for 20 så er den reelle gravity 1.029 (http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/)
Mulig dette kan være grunnen. Jeg klarte å lese av feil på oppskriften, og trodde det stod 78 grader, istedenfor 68 grader. La oppi posen med malt, men det tok lengre tid å senke temperaturen til 68 grader, altså mesketemperaturen ble nok litt høyere enn ønsket. Dette kan nok være grunnen...
Vil dette resultere i et nokså OK øl? Lettøl? Mulig bismak?

10 grader høyere måletemp er ~2 gravity points... er redd det ikke er her problemet ditt hovedsaklig ligger. Selv med stor forskjell i temp har du åpenbart hatt skikkelig dårlig meskeutbytte såfremt hydrometeret ditt viser riktig. Har du sjekket/kalibrert hydrometeret ditt opp mot vanlig vann? (at det viser 1.000 mot vann på ~20C)

Du har ikke sagt noe om hvor mange liter vørter du endte opp med, vil det si at du havnet på akkurat 25 liter?

Litt usikker på hva du mener med "Jeg brukte en maltpose, der malten var nokså godt trykket oppi" - hvis du har hatt dårlig sirkulering (kanskje da også melballer/tørr malt, etc.) så vil det selvfølgelig påvirke hvor mye du får hentet ut av maltet. Men det kan være som Roger er inne på at du var på høy temperatur såpass lenge at det drepte mye av konverteringen og dermed utbyttet ditt.

10 grader høyere måletemp er ~2 gravity points... er redd det ikke er her problemet ditt hovedsaklig ligger. Selv med stor forskjell i temp har du åpenbart hatt skikkelig dårlig meskeutbytte såfremt hydrometeret ditt viser riktig. Har du sjekket/kalibrert hydrometeret ditt opp mot vanlig vann? (at det viser 1.000 mot vann på ~20C)

Du har ikke sagt noe om hvor mange liter vørter du endte opp med, vil det si at du havnet på akkurat 25 liter?

Litt usikker på hva du mener med "Jeg brukte en maltpose, der malten var nokså godt trykket oppi" - hvis du har hatt dårlig sirkulering (kanskje da også melballer/tørr malt, etc.) så vil det selvfølgelig påvirke hvor mye du får hentet ut av maltet. Men det kan være som Roger er inne på at du var på høy temperatur såpass lenge at det drepte mye av konverteringen og dermed utbyttet ditt.
Jeg har kalibrert hydrometeret, og det viste 1.000 ved rundt 20 grader.
Jeg endte opp med 24 liter.

Jeg var litt usikker hvordan jeg kunne formulere det på en OK måte, og det var den beste forklaringen jeg kunne komme på... Det jeg mente var at meskeposen var veldig full, og jeg frykter, som du sier, at det ikke fikk full sirkulasjon, og at jeg derfor ikke fikk fullt utbytte av malten.

Jeg har en sylinder hjemme som skal være egnet til mesking. Litt usikker hvorfor jeg ikke brukte denne, men den blir helt klart brukt neste gang.

Jeg har enda mye å lære! :) Takk for svar.

Ikke bare underveis, ble det rørt i posen etter et den ble lagt i vannet?
Tror det kan lønne seg å tømme malten litt etter litt i vannet og røre godt.
-Du kan få høyt utbytte med biab. 90% meskeutbytte er ikke umulig å nå.

Stusser litt over 'da jeg la oppi posen med malt'
Det vanlige ved bruk av BIAB (malt) pose, er å spenne posen på gryten med vann og deretter helle litt og litt av malten i posen mens du rører inn vannet som allerede er i kjelen. Dersom du har malten i posen og slipper den i gryta som en julesekk i pipa, får du problemer...

Stusser litt over 'da jeg la oppi posen med malt'
Det vanlige ved bruk av BIAB (malt) pose, er å spenne posen på gryten med vann og deretter helle litt og litt av malten i posen mens du rører inn vannet som allerede er i kjelen. Dersom du har malten i posen og slipper den i gryta som en julesekk i pipa, får du problemer...
Det er her feilen ligger. Feil bruk av utstyr... En ganske flau tabbe... :oops: Takk for svaret, så skal jeg prøve igjen om noen uker.

Ikke bare underveis, ble det rørt i posen etter et den ble lagt i vannet?
Tror det kan lønne seg å tømme malten litt etter litt i vannet og røre godt.
-Du kan få høyt utbytte med biab. 90% meskeutbytte er ikke umulig å nå.
Ja, jeg har nå innsett at jeg har brukt utstyret helt feil. Neste gang blir det skikkelig øl :)

Du får trøste deg med at du har en bra historie fra første brygg :p

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Tilbake
Topp