Lav SG - Night Watchmen Porter, ekstrakt

Hei

For 1,5 uker siden brygget jeg og en venn Mangrove's Jack porter-versjon, kalt Night Watchmen Porter. Vi fikk en OG på 1.040, og jeg målte igjen idag med ett resultat på bare 1.028... Er det noe vi kan gjøre for å forbedre dette? Jeg har det nok stående litt kaldt (15 grader +/-), men har ikke annen plass å lagre det... Vi brukte medfølgende gjær + 1 pakke US-05.

Ekstraspørsmål: Vi hadde glemt igjen StarSan når vi skulle brygge, så vi måtte satse på "vanlig" renhold, ene og alene. Dette kombinert med ett lokk på gjæringskaret som ikke er helt tett gjør at jeg naturligvis frykter infeksjon. Hva er faresignalene? Hvordan vet jeg at det er infisert? Det lukter ikke godt av gjæringskaret, men tilsatte humla først idag.. Lukta er imidlertid søt og jeg mistenker at det bare skyldes at jeg ikke er vandt med ekstraktbrygg enda...
 
I medlemsseksjonen ligger det en artikkel som tar for seg den lumske 1,020-grensa. Jeg antar man må være betalende medlem for å ha tilgang til denne.
I "Generelt og nybegynnerspørsmål"-forumet finnes det en tråd som handler om gjæring.

Du kan forsøke å få gjæren i gang igjen, forutsatt at det er noe mer å hente, ved å forsiktig virvle opp gjæren fra bunn av karet. Pass på så du ikke splasher luft inn i ølet. Du kan også løfte gjæringskaret og forsiktig rotere det i planet.
Du kan også tilsette ny gjær, men da helst aktiv gjær fra en starter. Det spørs om det er verd bryet.

Ekstrasvar: Faresignalene kan være flere. Hvit mugg på toppen av ølet, dårlig lukt...
Tilsatte du ikke humle i koken, men kun i gjæringskaret? Da er det i så fall ikke rart at det lukter søtt.
 
Us-05 går normalt greit ved romtemperatur på 15C.
Men hva målte du med, hydro eller refraktometer?
 
Tilbake
Topp