Hvorfor ikke?
Jeg vet heller ikke.
Hypotetisk igjen. Selv om sjansen er mindre enn 0%. Om et nystartet Kölsch bryggeri i Köln bruker Nottingham, fordi de mener det er best egnet av tilgjengelige tørrgjær.
Er det da en Kölsch?
Så vidt jeg kan se er det ikke krav til opprinnelse av gjær. Den skal bare være overgjæret.
www.paeffgen-koelsch.de
Fordi det er et øl som bare ligner en kølsch

. Premisset mitt er at du bare kan brygge kølsch med kølschgjær. Av det følger at du ikke kan si om et øl er en kølsch om du ikke veit hvilken gjær som er brukt.
Jeg synes ikke det er et tilfredsstillende svar. Her trur jeg vi er på vei inn i uklart filosofisk terreng, rett og slett. Jeg bare "føler" at det blir feil å kalle noe kølsch når det like gjerne kunne kalles en cream ale. For det kunne det jo. I så fall er skillet meningsløst - og begrepet "kølsch" opphører å ha noen mening. Og det er ingen god tanke

. Jeg liker at sånne ting som kølsch finnes i verden.
Nottingham i Køln? Aner ikke. Det problemet overlater jeg til de myndighetene som steller med konvensjonen. Men jeg trur du må være medlem av bryggeriorgansisasjonen der for å kunne brygge kølsch - og de ville nok si tvert nei. Hele hensikten med konvensjonen er jo til sjuende og sist å regulere konkurransen.
En kunne jo tilsvarende spørre om det er mulig å brygge en pils med alegjær. Og den tanken opprører meg overhodet ikke

. Faktisk brygges visstnok en relativt stor del av verdens pilstyper med cerevisiae.
@HaHe Denne diskusjonen er neppe særlig interessant i relasjon til spørsmålet ditt

. Men jeg har nylig testa Novalager til pils, og det slo meg at om en nå skal brygge noe kølschlignende, så kunne denne gjæren kanskje brukes. Pils blei det ikke, men friskt og godt, og veldig reint, med en ganske behagelig liten anelse av estere. Og god utgjæring; 83%. (Jeg kommer ikke til å prøve å lage mer pils med den, men ser den som en mulighet til humlerike lagertyper. Så det tester jeg nå

.)