Lekk kork?

De to siste bryggene ble korket med europris korker, de hadde tetteringer så kan ikke se at det er grunnlag for å si at de er dårlige...

Prøvde forresten å justere trykket og høyden på korkeren (bordmodellen) i går uten hell, så å si alle korkene får et inntrykk i varierende grad. Noen ser ganske graverende ut, i de tilfellene har jeg fjernet korken og prøvd på nytt, men det er søren meg ikke lett å justere trykket... korken gir "plutselig" etter... (kanskje det er europris kvalitet?)
 
Jeg tok en tur ned på Europris og kjøpte noen korker. Den til venstre er fra Europris, den andre fra Vin og Bar. Så kan folk bestemme selv. :jaha:
 

Vedlegg

  • Kork.JPG
    119,9 KB · Sett: 377
Et lite oppfølgings spørsmål på tampen.
Kan jeg slutte av tråden her at korkapparatet fra europris er greit nok bare jeg ligger unna korkene derfra?  :jaha:
 
Trond.A skrev:
Kan jeg slutte av tråden her at korkapparatet fra Europris er greit nok bare jeg ligger unna korkene derfra?  :jaha:

Korkeapparatet fra Europris er, etter min mening, like ubrukelig som alle andre tohåndsapparater. Bordversjon er det eneste som duger, synes jeg.
 
gustavf skrev:
Trond.A skrev:
Kan jeg slutte av tråden her at korkapparatet fra Europris er greit nok bare jeg ligger unna korkene derfra?  :jaha:

Korkeapparatet fra Europris er, etter min mening, like ubrukelig som alle andre tohåndsapparater. Bordversjon er det eneste som duger, synes jeg.

Enig med Gustav. Jeg har liggende en korketang men vil ikke engang gi det bort til en nybegynner. for dårlig!
 
Bordmodellen er helt topp, har selv brukt den i 2 år uten problemer. Som de fleste startet jeg også med korketang, denne knakk etterhvert flaskehalsene. Den havnet der den hører hjemme... i søpla !
 
For å feire den snarlige årsdagen for denne tråden...

Jeg mistenker at en del av min siste batch er lekk. Har brukt tohåndsmodellen på fargede korker og 0.33 flasker med vid hals, altså alt som ikke er anbefalt. Merket at det var litt knot da jeg korket, men trodde det gikk bra.

Første testflaske her nå er litt karbonert, men veldig svakt. Det har stått i to uker i romtemp. Jeg har valgt ut to tilfeldige flasker til for å sjekke om ståa er like dårlig ellers i batchen. Er det, om så er tilfelle, en dårlig idé å tilsette mer sukker og korke på nytt? Kan jeg alternativt helle det forsiktig over på fat og karbonere det slik? Det vil trolig bli drukket opp i romjula uansett, så jeg unngår kanskje det verste av oksidering da?

Ellers lover jeg å holde meg til bordmodell og fat for fremtiden!
 
Kupper tråden litt hvis det er ok for TS?

Flasket for 2 uker siden en IPA på 0,5l PET flasker, (første brygget mitt) oppdaget nå etter 1 uke at jeg ikke har fått skrudd korkene skikkelig på. Skrudde til korkene skikkelig og har latt de stå i en uke til
Kun 1 av 39 flasker er ok. Har prøvd 2 flasker en bløt og en hard, den bløte hadde ok øl, men flat og uten skum, den harde hadde bra med kulsyre og flott skum.

Er det noen sjanse for å få kulsyre på de som ikke har blitt karbonert? kan man åpne flaskene for å tilsette sukkerlake? eller må jeg leve med et flatt og livløst øl?

All hjelp mottas med takk
 
Takker for kjapt svar :)

blir utregningen da:
18 liter øl
Vann: 0,1dl pr l = 1,8dl vann
6g sukker pr liter øl = 108g sukker (85g=1dl) =1,27 dl

1,27dl+1,8dl = 3,07 dl runder av til 3 dl grunnet fordampning (kokes under lokk).

3 dl = 300ml/18= 16,666 ml pr liter og 16,666/2 = 8,33ml pr 0,5l flaske?

Er jeg helt på viddene da eller er det innafor?
 
Når du tilsetter lake med sprøyte er ikke mengden lake du lager så viktig, så lenge du har nok.

Hvis du lager lake med 100g sukker per 100ml ferdig lake så gjør du det enkelt for deg selv :) Vil du ha 6g/l i flaskene så blir det 6ml lake/liter øl eller 2ml per 0,33 l flaske og 3ml per 0,5 l flaske :)
 
Tilbake
Topp