Lekk kork?

Trond.A

Norbrygg-medlem
Er det noen av dere som har erfaring med at ølkorker ikke blir tett og co2`en lekker ut?
Har en ale som virker flat og lite karbonert. Brukte en ny "kork-påsetter" og misstenker at det ikke blir tett.
(jada, skal investere i fat og co2 utsryr om litt  :rasende:)
 
Jeg har opplevd lekk kork et par ganger, og da ga det synlig resultat i form av litt (men veldig lite!) skum ute i kanten på toppen av ølet. Men det var med PET-flasker. Med glass … tja, du må kanskje passe på at du presser korken helt ned. Selv har jeg ellers mange dårlige erfaringer med den tangen som jikvig lenker til; den knekker flaskehalser på de vanlige 0,35l-flaskene. Bordmodellen Vin og Bar selger har hittil ikke gitt meg problemer.

Ellers er det jo mulig at du ikke har gitt flaskene god nok tid. Det kan variere litt hvor lenge det tar å karbonere ølet, men to uker pleier å være nok.
 
Vi bruker også samme modellen som jikvik, og vi har så langt korka et sted mellom 1500 og 2000 flasker.
Har ingen problemer med knekte flaskehalser (men vi bruker kun 1/2 litersflasker, hovedsaklig Haandbryggeri varianten, men også en del Nøgne Ø flasker og noen andre slengere.

Så lenge vi passer på å dra "armene" helt ned så korken kommer skikkelig ned har vi ingen problemer med utette korker.
Første gangen vi korka gikk vi over noen flasker og fant ut at vi ikke hadde vært nøye nok med dette, men etter det har det ikke vært minimalt med problemer.
 
Hei,

Dersom du bruker en bordmodell påsetter må du passe på at flasken midt på under kronen. Pass veldig på at flasken ikke står skeiv. Dette kan det føre til at korken blir satt skeiv på, også, noe som vil medføre at CO2 slippes ut og ølet blir flat til slutt. Dersom flasken ikke slippes av kronen må du gjøre dette sakte og forsiktig slik at korken ikke kommer av.

Du kan teste et par flasker ved å prøve å ta av korken med hånd. Dersom den kommer lett av kan det være tegn på at korken ikke sitter tett. Da må du setter på en ny kork.

I tillegg kan du sjekke flaskene en eller to dager etter tappingen for å se om de er tette. Dersom du merke bobbler i overflaten av ølet kan dette være tegn på at flasken lekker. Sjekk om korken sitter tett (med hånd). Dersom den sitter løs kan du ta av den gamle korken og setter på én ny en. Jeg har gjort dette med noen flasker og ikke har merket at ølet er blitt flat etterpå. Men det er sikkert gunstig å ta grep i problemet så fort det lar seg gjøre.
 
Har opplevd at flasker har vært lekk, som da skyldtes for hardhendt korking, synlig ved en tydelig ring oppå korken.
 
Takk for svar og råd.
Korkpåsetteren min er fra europris og ligner den fra vinogbar.
Mulig det hele skyldes "opperatørfeil" :roedme:, vi få prøve videre.
Kanskje det blir fat fortere enn planlagt. :jaha:
 
Lars skrev:
Har opplevd at flasker har vært lekk, som da skyldtes for hardhendt korking, synlig ved en tydelig ring oppå korken.

Hva mener du med ring oppå korken? En liten rund fordypning? Dette fikk iaf jeg på samtlige flasker jeg korket sist (var første gaangen jeg brukte bordmodellen). er dette et problem? Kan ikke si at de 2 jeg har åpnet har hatt noen tegn til feil :attevar:

Hvordan skal jeg i så fall unngå denne fordypningen? Jeg må jo ta i for å i det hele tatt få på korken...
 
oddchr skrev:
Lars skrev:
Har opplevd at flasker har vært lekk, som da skyldtes for hardhendt korking, synlig ved en tydelig ring oppå korken.

Hva mener du med ring oppå korken? En liten rund fordypning? Dette fikk iaf jeg på samtlige flasker jeg korket sist (var første gaangen jeg brukte bordmodellen). er dette et problem? Kan ikke si at de 2 jeg har åpnet har hatt noen tegn til feil :attevar:

Hvordan skal jeg i så fall unngå denne fordypningen? Jeg må jo ta i for å i det hele tatt få på korken...

Ja, en liten rund fordypning, som kommer av litt for hardhendt korking. Det var ihvertfall slik de fremsto på korkene fra en jeg fikk inn i flaskekonkurransen tidligere i høst, og 2 av 4 flasker hadde da lekket ut øl under transport. Fikk da bekreftet fra bryggeren at det var mulig han hadde vært litt hardhendt.
Prøv deg frem på et par flasker uten øl, så finner du nok en gylden middelvei, ellers må du se deg om etter barnearbeidere. ;)
 
Hehe, får se om jeg finner noen smårollinger i nabolaget...

Nei, jeg bør vel prøve meg litt fram når jeg kommer hjem i kveld først.. bør jeg korke om de flaskene som har slike fordypninger?
 
oddchr skrev:
Nei, jeg bør vel prøve meg litt fram når jeg kommer hjem i kveld først.. bør jeg korke om de flaskene som har slike fordypninger?
Tror ikke du trenger det hvis du ikke kan se noen form for lekkasje der.
Den ringen man snakker om er avtrykket av magneten som holder korken på plass før man klemmer til. Det har antagelig med høydejusteringen av apparatet å gjøre. Hvis det er stilt ett hakk for lavt vil du ha mye 'action' igjen når korken er på, og det vil lettere bli et slikt avtrykk. Hvis du har litt for mye 'action' igjen, vil avtrykket kunne bli såpass dypt at det blir mindre korkmetall på siden som kan klemme rundt kanten, fordi du lager en dump imidten av korken. Løsningen er å stille apparatet så høyt som mulig slik at korken likevel blir satt på. Kanskje det kan være millimeterforskjeller på de forskjellige flasketypene slik at man kanskje må lage seg en ekstra foring under flaskene for å få dem i helt riktig høyde.
 
Vi har noen kasser med flasker der det er tydelig avtrykk midt i korken etter magneten. Kan ikke påstå at ingen lekker, men de som har vært testet har det vært kullsyre på. Vi fikk litt korkehjelp på disse flaskene...  ;D Vi har også en del flasker der dette avtrykket bevisst har vært unngått. En del av disse korkene sitter farlig løst, kan banne på at jeg får de av med fingrene, men alle disse (så langt) har vært tette.

Jeg vil tro at skader i halsen på flaska samt skjev kork er mere sansynlige grunner til lekkasjer. Det kan kanskje i tillegg være variasjoner i kvaliteten på korkene.
 
Ok, jeg får gå over samlingen og se etter tegn til lekkasje i kveld... så tørtrener jeg litt etterpå!!
 
Har selv korke-apparat fra Europris. 2 stk til og med. Den røde typen.

Har vel egentlig gitt opp å korke Norske 0.33 Flasker med denne. Det blir bare skeivt og stort sett dårlig.
Det virker som om Europris-korkeren går bra på det meste, men ikke på flasker med svakt konisk hals slik som norske 0.33.
 
Jeg hadde problemer med noen korker jeg kjøpte på Europris, de manglet tetteringer inni. Etter det har jeg altid sjekket hvordan korkene ser ut inni før jeg kjøper dem.
 
Erlendso skrev:
Har selv korke-apparat fra Europris. 2 stk til og med. Den røde typen.

Har vel egentlig gitt opp å korke Norske 0.33 Flasker med denne. Det blir bare skeivt og stort sett dårlig.
Det virker som om Europris-korkeren går bra på det meste, men ikke på flasker med svakt konisk hals slik som norske 0.33.
Så det kan være forklaringen!?
Da tror jeg bestiller meg ny før neste brygg skal tappes.
 
Trond.A skrev:
Erlendso skrev:
Har selv korke-apparat fra Europris. 2 stk til og med. Den røde typen.

Har vel egentlig gitt opp å korke Norske 0.33 Flasker med denne. Det blir bare skeivt og stort sett dårlig.
Det virker som om Europris-korkeren går bra på det meste, men ikke på flasker med svakt konisk hals slik som norske 0.33.
Så det kan være forklaringen!?
Da tror jeg bestiller meg ny før neste brygg skal tappes.

Hmm, her har jeg ikke hatt noen problemer. Standard 0,33, Ægir flasker, Nøgne flasker, div ølflasker fra polet og flasker fra AFB går så det griner uten problemer :skitbra:
Derimot vil jeg fraråde alle som kjøper korker på europris til å slutte med dette, de er dårlige. :jaha:
 
Regin Smiður skrev:
Trond.A skrev:

Hmm, her har jeg ikke hatt noen problemer. Standard 0,33, Ægir flasker, Nøgne flasker, div ølflasker fra polet og flasker fra AFB går så det griner uten problemer :skitbra:
Derimot vil jeg fraråde alle som kjøper korker på Europris til å slutte med dette, de er dårlige. :jaha:

Hvorfor er de dårlige?
 
oddchr skrev:
Regin Smiður skrev:
Trond.A skrev:
De mangler tetteringer inni.
Hmm, her har jeg ikke hatt noen problemer. Standard 0,33, Ægir flasker, Nøgne flasker, div ølflasker fra polet og flasker fra AFB går så det griner uten problemer :skitbra:
Derimot vil jeg fraråde alle som kjøper korker på Europris til å slutte med dette, de er dårlige. :jaha:

Hvorfor er de dårlige?

De mangler tetteringer inni.
 
Tilbake
Topp