1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Lervig Hoppy Joe

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av mag, 27 Aug 2012.

1. Hans K

Hans K
    Expand Collapse
    Dommer

Dette så spennende ut! Hoppy joe er en klar favoritt butikk øl ja.

Er det noen som har prøvt oppskriften til Atle Walvåg?

2. BMW Terje

BMW Terje
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har iverfall kommet så langt att det er blitt bestilt råvarer  :biersmile: så får vi prøve.

Orginaler er jo NYDELIG  :namnam:

Hilsen
    terje

3. TrondR

TrondR
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hvilke butikker selger denne?

4. Hans K

Hans K
    Expand Collapse
    Dommer

Rema 1000 selger den iallefall her. Men lurer på om det bare er lokalt?

5. Hannaas

Hannaas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

I Trondheim selges den i alle fall på Meny. Herlig øl!  :namnam:

6. RoganJosh

RoganJosh
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det er ikke ofte jeg har sett den i Bergensområdet. Har kjøpt den på ICA 2 ganger

7. BMW Terje

BMW Terje
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Endelig etter litt leveranse problemer er denne klar til brygging på Søndag  :skitbra:
    Vi fikk mesteparten av råvarene inne hos Lervig i tillegg til en flaske med gjær. , samt kikke litt i oppskriften hans  ;D

Dette blir spennende , viss den bare havner i nærheten så blir dette fantastisk.

Hoppy Joe er mitt favoritt kjøpe Øl

Hilsen
    Terje

8. BMW Terje

BMW Terje
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Da er Hoppy kloningen satt og går som bare det :)
    http://www.facebook.com/#!/photo.php?v=476664915704709&set=o.439434916074385&type=2&theater (klipp ut og lim inn hele adressen )

Her er oppskriften vi endte med å bruke
    Vet ikke om vi kommer til å tørrhumle enda , littt usikker på om lervig gjør dette ( spørsmål er sendt )

De fleste råvarene ble kjøpt hos Lervig , gjæren fikk vi også der i tillegg til å få kikke på orginaloppskriften og litt hjelp til å sette opp vår egen.

Orginalt verdier er:  EBC: 34    IBU: 18   Vol: 4,7 %
    Recipe: Hoppy Joe
    Brewer: OBL
    Asst Brewer:
    Style: American Amber Ale
    TYPE: All Grain
    Taste: (30.0)

Recipe Specifications
    --------------------------
    Boil Size: 69.24 l
    Post Boil Volume: 61.18 l
    Batch Size (fermenter): 55.00 l  
    Bottling Volume: 56.30 l
    Estimated OG: 1.055 SG
    Estimated Color: 38.1 EBC
    Estimated IBU: 23.5 IBUs
    Brewhouse Efficiency: 80.00 %
    Est Mash Efficiency: 85.6 %
    Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
    ------------
    Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
    5.20 kg               Pale Malt (2 Row) Bel (5.9 EBC)          Grain         1        41.4 %        
    5.20 kg               Pilsner (2 Row) Bel (3.9 EBC)            Grain         2        41.4 %        
    1.20 kg               Caramel/Crystal Malt -120L (236.4 EBC)   Grain         3        9.6 %        
    0.46 kg               Special B Malt (354.6 EBC)               Grain         4        3.7 %        
    0.40 kg               Caramel/Crystal Malt - 20L (39.4 EBC)    Grain         5        3.2 %        
    0.10 kg               Chocolate Malt (689.5 EBC)               Grain         6        0.8 %        
    12.00 g               Perle [8.00 %] - Boil 60.0 min           Hop           7        4.3 IBUs      
    33.00 g               Chinook [13.00 %] - Boil 15.0 min        Hop           8        9.4 IBUs      
    47.00 g               Simcoe [13.00 %] - Boil 10.0 min         Hop           9        9.8 IBUs      
    100.00 g              Nelson Sauvin [12.00 %] - Boil 0.0 min   Hop           10       0.0 IBUs      Denne ble endret til 400gramm siste brygg og kom mye nærmere orginalen , men vi fikk sikkert dårlig utnyttelse pga tettpakket ball , så 200-300 rett i fatet er sikker like bra.
    2.0 pkg               California Ale (White Labs #WLP001) [35. Yeast         11       -            

9. SvErD

SvErD
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei Terje,

Klart du må tørrhumle! MYE!

klippet fra oppskrifta:

0,5 kg Nelson Sauvin / HL dry hop

Min blei veldig god!

Svein Erik

10. Hans K

Hans K
    Expand Collapse
    Dommer

Kan noen være behjelpelige og skale den ned til 25 Liter?
    Det ble bare rot når jeg prøvde meg  :bank2:

11. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er jo bare å gange alt med 25/55

12. BMW Terje

BMW Terje
    Expand Collapse
    Registrert bruker

55 Liter Hoppy Kloning klar til omstikk  ;D

Vedlagte filer:

13. kprimstad

kprimstad
    Expand Collapse
    Registrert bruker

OG: 1.050, SG: 1.006  etter primærgjæring , gjæren har gjort en god jobb.  Tørrhumling startet, da er det bare å vente 2 uker til så er vi klar til å smake....

Startet en batch til i løpet av noen dager, den skal meskes tilnærmet lik orginalen, den første ble mesken med Speidelens standard meskeprogram....

Blir spennende og se hvordan det påvirker smak osv...

Malt og gjær ble kjøpt av Lervig så er spent på hvordan det smaker sammenlignet med Orginalen, denne ender jo på rundt 5.8%, men hadde det ikke vært for norske regler hadde nok orginalen også vært rund 5.5% ville jeg tro..

14. Odland

Odland
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Pilotbrygget til HJ var på 5.6%+ Det gjorde seg det. Vil anbefale de som brygger en klone å legge seg høyere enn 4.7%

15. PaulKemp

PaulKemp
    Expand Collapse
    Registrert bruker

I og med vi har et kokekar på som maks tar 25 liter, regner jeg ca 23 liter til koking. Boilsizen til BMW Terje var 69.24, min 23. Dvs 23/69.24 = 0.33. Da må jeg gange alle mål med .33 for å få riktig litermål til meg.

Det vil si:
    Recipe Specifications, ca 25 liter
    --------------------------
    Boil Size: 22.85 l
    Post Boil Volume: 20.19 l
    Batch Size (fermenter): 18.15 l 
    Estimated OG: 1.055 SG
    Estimated Color: 38.1 EBC
    Estimated IBU: 23.5 IBUs
    Boil Time: 90 Minutes

Noe som vil gi følgende kilo og gram for ingrediensene:
    Kode:
    Amt				Name                                    Type          #        %/IBU         
    1.716	kg			Pale Malt (2 Row) Bel (5.9 EBC)         Grain         1        41.4 %       
    1.716	kg			Pilsner (2 Row) Bel (3.9 EBC)           Grain         2        41.4 %      
    0.396	kg			Caramel/Crystal Malt -120L (236.4 EBC)  Grain         3        9.6 %  
    0.1518	kg			Special B Malt (354.6 EBC)              Grain         4        3.7 %     
    0.132	kg			Caramel/Crystal Malt - 20L (39.4 EBC)   Grain         5        3.2 %       
    0.033	kg			Chocolate Malt (689.5 EBC)              Grain         6        0.8 %         
    3.96	g			Perle [8.00 %] - Boil 60.0 min          Hop           7        4.3 IBUs  
    10.89	g			Chinook [13.00 %] - Boil 15.0 min       Hop           8        9.4 IBUs      
    15.51	g			Simcoe [13.00 %] - Boil 10.0 min        Hop           9        9.8 IBUs      
    33	g			Nelson Sauvin [12.00 %] - Boil 0.0 min  Hop           10       0.0 IBUs   
    0.66	pk			California Ale (White Labs #WLP001)35   Yeast         11       -    

Da er bare sprøsmålet - hvor får jeg tak i alle disse deilige ingrediensene? Eller hvor finner jeg gode alternativ?

16. Hans K

Hans K
    Expand Collapse
    Dommer

Ta deg en tur på lervig å kjøp av dem :)

17. SvErD

SvErD
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du mangler Nelson Sauvin til tørrhumling; 0.5 kg/hl i følge oppskrifta fra Lervig

18. BMW Terje

BMW Terje
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Stemmer det , vi tørrhumlet og første gang med kun 100g nå øket vi til 400gr på 55 liter  :namnam:

19. PaulKemp

PaulKemp
    Expand Collapse
    Registrert bruker

:) Har sendt en mail, men venter på svar. Er det sånn at vi bare kan stikke innom å kjøpe utifra handlelisten over (med added tørrhumle naturligvis)? Eller må man avtale noe på forhand med de? 

20. OrjanP

OrjanP
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Terje; har satt opp en 50 l oppskrift basert på det du la ut. Men lurer litt på mengden og tidspunkt for tørrhumlingen. Har planlagt 250gr men lurer på om det er litt i overkant. Har pellets og tenkte å hide det i bøtta etter 5-7 dager og la det stå vel 7-9 dager før flasking.

Har du innspill på forskjellen mellom 100 og 400 gr som du tydeligvis har prøvd?

Del denne siden