1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Lervig Hoppy Joe

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av mag, 27 Aug 2012.

1. haakonjo

haakonjo
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Sikker?
    Jeg mener at den siste Hoppy Joen jeg drakk var ettergjæret på flaske. Gjærrester i bunnen av flasken i hvert fall. Lucky Jack er tvangskarbonert.
    Dette stemmer også overens med hvor ferske jeg kan finne de i butikken. Er man heldig finner man 3-4 dager gammel Lucky Jack i butikken. Hoppy Joe har jeg aldri funnet ferskere enn 12-14 dager.

2. Arthur

Arthur
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Nå er første 50 liter ferdig. I jessu navn for et øl! Og det selv om jeg ikke hadde alle ingrediensene. Det har jeg nå... :yes:så jeg holder på med starter på WLP001 nå og mesker vel også i dag, og koker i morgen.
    Det jeg Erstattet med var; Special B>cara Blonde, Så brukte jeg N.B. 60 min, Columbus 15 in, og Simcoe 10 min. 200g Citra som tørrhumle, US-05 tørrgjær. Litt kalkulering på bitterhet uten at jeg i farten husker hva.

I det hele tatt ble den så god at jeg vurdere å bare fortsette med oppskriften akkurat sånn, meeeeen nå har jeg etterhvert fått det andre så da prøver jeg så nær orginalen som mulig.

3. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

De ettergjæres ikke på flasker. Gjærrester kan likevel forekomme, da ølet ikke er filtrert.

4. AASS

AASS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvorfor koker du i 90 min når det er 60 min i oppskriften fra Lervig?

5. Jørn Hammerud

Jørn Hammerud
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er nok pga pilsnermaltet.

6. AASS

AASS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

OK, da kjører jeg 90. Brygger denne i helga.

7. Peter A

Peter A
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er det en ide å prøve FWH på Perle humlen her?

8. RakkarMcAkkar

RakkarMcAkkar
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Lurer på å forsøke meg på denne, men har ingen mulighet for å sette gjæringsdunken kjølig (annet enn ut på balkongen, og det blir vel litt for ustabil temperatur).

Er det viktig å gjennomføre en cold crash? Jeg har skjønt at det gjøres for å klarne ølet, men er det mest en estetisk greie eller påvirker det smak eller annet?

9. RETBergen

RETBergen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ser du har byttet ut perle med northern brewer men det bertyr vel ikke så mye for bitterhumla, samt at du tørrhumler med 150g på 30 liter. Blir 34 IBU :eek:

10. Kjell Tore

Kjell Tore
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hva er Beta G?

11. lindsve

lindsve
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tenkte å ta et brygg av denne med ølsett fra Bryggselv.no. Men i ølsettet er det med fem pakker med humle nummerert med 1-5, og oppskrift nevner sju tilsetninger (Simcoe går igjen to ganger, så uten å ha kontrollveid så antar jeg at det i pakke 3 er 20g Simcoe). Men hva med den sjette som da antageligvis er Ahtanum til tørrhumling).

Tips?

Oppskrift: http://www.bryggselv.no/Media/Multicase/Documents/Oppskrifter/Hoppy Joe.pdf

12. Robert W

Robert W
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noen av humlene skal tilsettes på samme tidspunkt. Det skal humles etter 60 min, 15, 10, 0 og tørrhumle ..altså 5 humletilsetninger.

13. lindsve

lindsve
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Se der ja, verre var det ikke :) Takk for kjapt svar!

Del denne siden