Lervig Hoppy Joe

Gahr skrev:
Lervig ettergjærer ikke standardproduktene sine på flaske. Sekundærgjæring betegner her rett og slett bare fasen etter den mest aktive gjæringen.

Sikker?
Jeg mener at den siste Hoppy Joen jeg drakk var ettergjæret på flaske. Gjærrester i bunnen av flasken i hvert fall. Lucky Jack er tvangskarbonert.
Dette stemmer også overens med hvor ferske jeg kan finne de i butikken. Er man heldig finner man 3-4 dager gammel Lucky Jack i butikken. Hoppy Joe har jeg aldri funnet ferskere enn 12-14 dager.
 
Nå er første 50 liter ferdig. I jessu navn for et øl! Og det selv om jeg ikke hadde alle ingrediensene. Det har jeg nå... :yes:så jeg holder på med starter på WLP001 nå og mesker vel også i dag, og koker i morgen.
Det jeg Erstattet med var; Special B>cara Blonde, Så brukte jeg N.B. 60 min, Columbus 15 in, og Simcoe 10 min. 200g Citra som tørrhumle, US-05 tørrgjær. Litt kalkulering på bitterhet uten at jeg i farten husker hva.

I det hele tatt ble den så god at jeg vurdere å bare fortsette med oppskriften akkurat sånn, meeeeen nå har jeg etterhvert fått det andre så da prøver jeg så nær orginalen som mulig.
 
haakonjo skrev:
Gahr skrev:
Lervig ettergjærer ikke standardproduktene sine på flaske. Sekundærgjæring betegner her rett og slett bare fasen etter den mest aktive gjæringen.

Sikker?
Jeg mener at den siste Hoppy Joen jeg drakk var ettergjæret på flaske. Gjærrester i bunnen av flasken i hvert fall. Lucky Jack er tvangskarbonert.
Dette stemmer også overens med hvor ferske jeg kan finne de i butikken. Er man heldig finner man 3-4 dager gammel Lucky Jack i butikken. Hoppy Joe har jeg aldri funnet ferskere enn 12-14 dager.

De ettergjæres ikke på flasker. Gjærrester kan likevel forekomme, da ølet ikke er filtrert.
 
BMW Terje skrev:
Da er Hoppy kloningen satt og går som bare det :)
http://www.facebook.com/#!/photo.php?v=476664915704709&set=o.439434916074385&type=2&theater (klipp ut og lim inn hele adressen )

Her er oppskriften vi endte med å bruke
Vet ikke om vi kommer til å tørrhumle enda , littt usikker på om lervig gjør dette ( spørsmål er sendt )

De fleste råvarene ble kjøpt hos Lervig , gjæren fikk vi også der i tillegg til å få kikke på orginaloppskriften og litt hjelp til å sette opp vår egen.

Orginalt verdier er:  EBC: 34    IBU: 18   Vol: 4,7 %
Recipe: Hoppy Joe
Brewer: OBL
Asst Brewer:
Style: American Amber Ale
TYPE: All Grain
Taste: (30.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 69.24 l
Post Boil Volume: 61.18 l
Batch Size (fermenter): 55.00 l  
Bottling Volume: 56.30 l
Estimated OG: 1.055 SG
Estimated Color: 38.1 EBC
Estimated IBU: 23.5 IBUs
Brewhouse Efficiency: 80.00 %
Est Mash Efficiency: 85.6 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
5.20 kg               Pale Malt (2 Row) Bel (5.9 EBC)          Grain         1        41.4 %        
5.20 kg               Pilsner (2 Row) Bel (3.9 EBC)            Grain         2        41.4 %        
1.20 kg               Caramel/Crystal Malt -120L (236.4 EBC)   Grain         3        9.6 %        
0.46 kg               Special B Malt (354.6 EBC)               Grain         4        3.7 %        
0.40 kg               Caramel/Crystal Malt - 20L (39.4 EBC)    Grain         5        3.2 %        
0.10 kg               Chocolate Malt (689.5 EBC)               Grain         6        0.8 %        
12.00 g               Perle [8.00 %] - Boil 60.0 min           Hop           7        4.3 IBUs      
33.00 g               Chinook [13.00 %] - Boil 15.0 min        Hop           8        9.4 IBUs      
47.00 g               Simcoe [13.00 %] - Boil 10.0 min         Hop           9        9.8 IBUs      
100.00 g              Nelson Sauvin [12.00 %] - Boil 0.0 min   Hop           10       0.0 IBUs      Denne ble endret til 400gramm siste brygg og kom mye nærmere orginalen , men vi fikk sikkert dårlig utnyttelse pga tettpakket ball , så 200-300 rett i fatet er sikker like bra.
2.0 pkg               California Ale (White Labs #WLP001) [35. Yeast         11       -            
Hvorfor koker du i 90 min når det er 60 min i oppskriften fra Lervig?
 
Lurer på å forsøke meg på denne, men har ingen mulighet for å sette gjæringsdunken kjølig (annet enn ut på balkongen, og det blir vel litt for ustabil temperatur).

Er det viktig å gjennomføre en cold crash? Jeg har skjønt at det gjøres for å klarne ølet, men er det mest en estetisk greie eller påvirker det smak eller annet?
 
Noen av humlene skal tilsettes på samme tidspunkt. Det skal humles etter 60 min, 15, 10, 0 og tørrhumle ..altså 5 humletilsetninger.
 
Tilbake
Topp