Lervig Hoppy Joe

OrjanP skrev:
Terje; har satt opp en 50 l oppskrift basert på det du la ut. Men lurer litt på mengden og tidspunkt for tørrhumlingen. Har planlagt 250gr men lurer på om det er litt i overkant. Har pellets og tenkte å hide det i bøtta etter 5-7 dager og la det stå vel 7-9 dager før flasking.

Har du innspill på forskjellen mellom 100 og 400 gr som du tydeligvis har prøvd?

400g kom mye nærmere orginalen , nå var det en klar likhet på de to.
Vi hadde pellets i pose og det var bare delvis suksess da posen ble liggende delvis over + tettpakket så usikker på hvor stor effekt den hadde til tross for mengden , mulig 250gramm rett i dunken vil være likesåbra
Vi har ikke vært helt heldige med tørrhumlig og lurer på og bruke pellets rett i dunken neste gang, enten så flyter posene til tross for stein ellers så utvider massen seg slik att de blir harde som en ball.

Uansett godt øl ble det , og allerede tomt er det også :)
Blir brygget flere ganger denne , lurer på å prøve med vannbehandling opså neste gang.

Vi kjøpte forresten også Gjæren direkte hos lervig , denne har vi høstet flere ganger nå og har allerede 6 brygg på den
Den har vært meget effektiv og går som juling :)

Hilsen
Terje
 
Takker for kjapt svar.

Skal prøve tørrhumling for første gang til helga, på en Lucky Jack versjon. Får se hvordan det går med pellets rett i bøtta på den, er mye mindre mengder humle der enn på Hoppy Joe.

Når det gjelder gjær er vi litt amatører og kjører tørrgjær ennå, blir vel US-05 på denne også. Får gå over på flytende og skaffe magnetrører etterhvert.
 
I oppskriften på Hoppy Joe i boken Fra hånd til munn er tørrhumlen oppgitt til Nelson Sauvin, Amarillo og Ahtanum. Er dette en videreutvikling av oppskriften som er oppgitt i denne posten?
 
Sitter å funderer på å brygge denne om ikke så lenge, utifra oppskriften beskrevet i Hånd til Munn boka,
men det er to ting som slår meg og det er den lille humle mengden og den store andelen krystal malt som er brukt
17,5% er ikke det litt vel mye?

Det gjelder også Lucky Jack, 12,5%
 
Eg fulgte slavisk den oppskrifta på hoppy joe som står i 'hånd til munn boka'
Kan anbefalast på det sterkaste. Va en litt stram smak av "karamel" dei første 2-3 vekene før det blei balanse i smaksbildet synst eg.
Så en kan vel med hell gå ned på mengd krystall og erstatte dette med basemalt vist en vil? Men som sagt så vart det balanse i ølet mitt etter ei stond.
 
Ja, kanskje jeg gjør det + mer humle og høyere ABV, ca 5,7%
men må jo ikke bevege meg for langt ifra originalen
 
"Hånd til Munn"-boka står det at den skal gjæres 4-5 dager og med sekundærgjæring, vil dette si at jeg skal først lagre den 4-5 dager, så ha i det siste med humle, og så la det stå i 4-5 dager til?

Skal sette mitt første brygg idag.

Sekundærgjæring har jeg prøvd å lese meg opp på men forstår ikke mye fortsatt, gleder meg til å kaste meg ut i det store brune intet!:)

Trial Through Fire...
 
Tror sekundergjæring er på flaske
Jeg har ihvertfall latt min stå en uke nå, tørrhumla etter stormgjæring og lar den nok stå en uke til
Venter nok også lenger med å konsumeres alle flasken enn etter 4 -5 dager


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Lervig ettergjærer ikke standardproduktene sine på flaske. Sekundærgjæring betegner her rett og slett bare fasen etter den mest aktive gjæringen.
 
Til den er ferdig... 10-14 dager til gjæring og tid nok på fat/flaske til at den har fått nok CO2. Ikke noe hokus pokus.
 
14 + 14 dager pleier å holde, dersom du karbonerer i et varmt rom. Pleier ofte å la det stå en 17-19 dager på gjæringsfat da jeg cold crasher og tilsetter klarning før jeg fater.
 
Gahr skrev:
Til den er ferdig... 10-14 dager til gjæring og tid nok på fat/flaske til at den har fått nok CO₂. Ikke noe hokus pokus.

14 + 14 dager pleier å holde, dersom du karbonerer i et varmt rom. Pleier ofte å la det stå en 17-19 dager på gjæringsfat da jeg cold crasher og tilsetter klarning før jeg fater.

Enkelt å greit, ikke no hokus pokus nei

med tanke på at jeg økte OG til 1.058 bør jeg nok holde meg til 14 dagers tomelfinger reglen

Skal ta en SG måling om snart
 
Høres bra ut. Hvis du kan, sett den gjerne kaldt før du flasker. Da får all tørrhumlen og overflødig gjær bunnfelt. Blir fortsatt nok igjen til karbonering.
 
Gahr skrev:
Lervig ettergjærer ikke standardproduktene sine på flaske. Sekundærgjæring betegner her rett og slett bare fasen etter den mest aktive gjæringen.

Takk skal du ha:)

Jeg tar da å putter den siste humlen i en bh-pose og legger den i gjæringskaret etter at gjæren har stormgjæret, da kommer spørsmålet, hvor lenge skal jeg så vente?
 
Igjen: Normalt sett er den totale gjæringstiden (fra start til overføring til fat/flasker) 10-14 dager. hvis du tørrhumler medpellets trenger du ingen BH-pose; bare sleng pelletsene rett i karet. De synker etterhvert. Hvis du tiletter dem på dag fem i gjæringen, kan du typisk tappe ølet fem til syv dager senere. Som noen sa lenger oppe i tråden er det en god idé å sette ølet kaldt et par dager før tapping, da bunnfeller gjær og humle bedre.
 
Med fare for å gjenta spørsmål. I oppskriften ølbryggging fra hånd til munn står det gjæringstid 4-5 dager. Er ikke det litt lite? Så står det lagringstempratur/tid 1 uke kjølig. Er dette etter den er ferdig karbonert? Skal tørrhumle i dag eller i morgen, da er jeg på dag 5, men meget usikker på hva jeg skal gjøre med dunken etterpå...
 
joikakaka skrev:
Med fare for å gjenta spørsmål. I oppskriften ølbryggging fra hånd til munn står det gjæringstid 4-5 dager. Er ikke det litt lite? Så står det lagringstempratur/tid 1 uke kjølig. Er dette etter den er ferdig karbonert? Skal tørrhumle i dag eller i morgen, da er jeg på dag 5, men meget usikker på hva jeg skal gjøre med dunken etterpå...

Det er nok fremgangsmåten Lervig bruker, men den passer ikke nødvendigvis for hjemmebryggere :) Gi den omkring 14 dager på gjæringskar så er du good to go for cold crash eller eventuelt flasking / fating.
 
Tilbake
Topp