Lervig Rye IPA - oppskrift

Hei

Var nettopp på Cardinal i Stavanger hvor jeg fikk Lervig Rye IPA på fat. Er det noen som har oppskriften på denne? Eller som kjenner noen på Lervig og som kan skaffe den?
Håper noen kan hjelpe meg.

Hilsen Arild
 
og her er oppskriften fra Mike på Lervig:



Lervig RyeIPA—Recipe

Mike Murphy 2011


Batch size                              40 Liter

Anticipated OG                    18,0 % Plato

Anticipated EBC  19.0

Anticipated IBU  105,0

Anticipated RDF  69

Anticipated Alc. Vol.          8,2 %

Brewhouse Eff. Calcutated at      75%



Mashing-in liquor                2,5L : Kg Malt

Saccharification rest            67°C- rest for 45 mins       

Evaporation rate  10%/hour

Boil time                90 min

Pre-boil gravity                    15.0 % plato



Minerals

0,20 kg  Calciumchlorid                                      added to Mash water



Grain

10,0kg    Pilsner malt

4 kg        Oats

2,5 kg      Ryemalt

1,0 kg      Crystal  Thomas Fawcett

0,5 kg      CaraPils



Hops                          boil time

10- 12 grms            Alpha acid                            60 min

40 grms  Simcoe                  30 min

50 grms  Chinook                15 min

100 grms                Simcoe                  10 min

Dry hop: 100grms amerillo / 100 grms  Chinook



Fermentation

AmericanAle yeast - 20C- final gravity around 3.20Plato
 
Noen som har prøvd denne? Resultat?

Ser ut til at den første humla (@ 60min) mangler, hva skal det være? Og virkelig bare 10-12 gram?
 
Hm, jeg får ikke denne oppskrifta til å rime med etiketten. Der står det vitterlig Chinook, Citra og Centennial. Har sendt e-post til bryggerimester Mike, men ikke fått svar. Kanskje du kunne ha sjekka dette, Gahr?
 
Det forekommer nok endel utskifting av ingredienser i de større bryggeriene også, rett og slett fordi enkelte humletyper til tider er vanskelige å få fatt i. Originalt var det nok Centennial og Citra i ølet, men humlemangel gjør nok at disse for tiden er byttet ut med Simcoe. Det vil dog være uøkonomisk å bytte ut etikettene... Hvis du vil prøve å klone ølet slik det er akkurat nå, går du for oppskriften fra Mike lenger oppe i tråden.
 
Ah, da henger jeg med igjen. Takk for oppklaringa!

Men én ting gjenstår fortsatt: første humle, hva skal det være? 10–12 gram amarillo?
 
Perle??

Jeg har skalert ned denne oppskriften og den står nå i brygge kø. Da tenker jeg at jeg enten bruker perle eller centennial.
 
Gahr skrev:
200 g kalsiumklorid er vel strengt tatt noe i overkant til 40 liter?;)

Premierepost fra en noob: Hva vil korrekt mengde kalsiumklorid være?

____________________________
Eivindsholen Generasjonsbryggeri
#1 Vesterled American IPA
#2 Nameless Weissbier
#3 KompisKølsj
 
BjarteHeigre skrev:
...hva er oats i denne oppskriften?

Flaket Havre?  :roedme:

Lervig pleier å bruke lettkokte havregryn fra Stangeland Mølle (Axa går like bra).
 
Gahr skrev:
BjarteHeigre skrev:
...hva er oats i denne oppskriften?

Flaket Havre?  :roedme:

Lervig pleier å bruke lettkokte havregryn fra Stangeland Mølle (Axa går like bra).

Takk igjen, Gahr. Hva tenker du om den navnløse 10-12 gramshumlen? Det må vel være en eller annen feil. Forventet IBU er 105, men med bare 10-12 gram av hvasomhelst, blir IBU knapt 30.
 
Ang. IBU-tallet, så vil all den andre humlen som tilsettes også gi et betydelig bidrag, derfor er ikke 10-12 g et helt utelukket tall. Jeg vil dog tro de bruker humleekstrakt til dette ølet, siden Mike ikke har oppgitt noen spesifik humle. Ekstraktet kan ha varierende innhold av alfasyre, men jeg ville erstattet det med f.eks. Perle, som Lervig bruker mye av til bitterhumle.

Regn ut hvor mye bitterhet du vil få fra de andre humletilsetningene, trekk dette fra 105 og fyll deretter opp med en den mengden bitterhumle du trenger for å nå målet på 105 IBU igjen.
 
BjarteHeigre skrev:
Feks noe slikt?

Edit: Har skalert ned til 20 liter, derfor andre tall.

Hvordan ble denne?

Tenkte å brygge denne selv.
Har kommer frem til følgende oppskrift i beercalc:

Statistics
Volume: 30 liters
Boil Volume: 40 liters
OG: 1100
BG: 1075
FG:
Alcohol: 9.8 % by vol.
Colour: 24 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 132 IBU
BU/GU: 1.32

Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 3 EBC 7500 g
Flaked Oats 4 EBC 3000 g
Rye Malt 6 EBC 6 EBC 1875 g
Cara Crystal 120 EBC 120 EBC 750 g
Cara Pils 37 EBC 37 EBC 375 g
Mash schedule: 67 degrees for 45 minutes, yy degrees for mm minutes.

Hops
Simcoe 13% alpha 97 g 60 minutes
Simcoe 13% alpha 30 g 30 minutes
Chinook 12.6% alpha 37 g 15 minutes
Simcoe 13% alpha 75 g 10 minutes

Dry hops:
2,5 gr / Liter Amarillo
2,5 gr / Liter Chinook


Men jeg får ikke OG til å stemme, er det jeg som har satt inn feil eller er det beercalc som regner ut feil?  :bank2:
American Ale yeast - kan jeg bruke WLP 001?
 
ErlandJohn skrev:
...
Men jeg får ikke OG til å stemme, er det jeg som har satt inn feil eller er det beercalc som regner ut feil?  :bank2:
American Ale yeast - kan jeg bruke WLP 001?

OG er avhengig av utbyttet fra mesken, samt avdamping under koking, så det er mulig du må justere maltmengdene for å ende opp med riktig OG på ditt utstyr.
Jeg vet ikke hvilken gjær Lervig bruker på denne, men WLP001 gir garantert en nydelig IPA. Vil tro den er helt perfekt til dette ølet. Wyeast 1056/WLP 001 er en superhelt når det kommer til ren og fin gjæring, og øl med masse deilig humlepreg.  :sikle
 
Tilbake
Topp