Lindr Pygmy 15 fra Petit

Har vurdert å gå til innkjøp av en Lindr Pygmy 15 fra Petit. Noen som har noen erfaringer med bruk av denne eller tilsvarende utstyr?

Link:

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/default.asp?wwwalias=petit&subgid=51&gid=36
 
Her må jeg være ærlig å si at jeg ikke skjønner poenget med slike kjølere. En skal ha i overkant sært behov om disse skal være eneste løsning.
Hva er galt med den tradisjonelle hjemmebryggerløsningen der øl fylles på Corneliusfat og plasseres i enten kjøleskap eller fryseboks? For det første kan du ha et mye større utvalg øl som alltid er kaldt og klart til tapping og for det andre så kan du sette sammen minst 6 kegerators/keezers for prisen av selv den billigste Lindr Pygme. Og dessuten kan du jo helt bestemme finish og utseende på din egen keezer. Du kan 5-6 fat med forskjellige øl og like mange tappelinjer slik at du alltid har et godt utvalg iskald og leskende øl tilgjengelig. Og en selvlaget løsning kan du benytte gratis kjøleskap/fryseboks fra finn eller el-retur greier.



Klikk på bildet om du ønsker å lese om byggeprosessen eller se tegninger og få tips.
 
Du er det andre personen som har foreslått dette til meg og jeg liker ideen. Problemet er at jeg ikke er spesielt god med hammer og spiker og tenkte å ha dette i stua. Evt. måtte jeg gått skikkelig low tech med en kjøler og piknik tap.

Tar gjerne i mot flere alternative forslag. Fortrinnsvis uten for mye snekkerarbeid eller innleide håndtverkere ;)
 
For prisen av det de forlanger for Lindr Pygmy kan du jo rett og slett finne en keezer du liker på nettet, finne deg en gratis fryseboks og lete opp hammer og sag kompetanse.
For en med korrekt utstyr og nødvendig kunnskap er nok ikke timeforbruket alvorlig stort for å sette sammen en slik en. Har du noen i bekjentskapskretsen du vet er flink med sag og tommestokk så kan du jo kanskje fikse en barter-løsning? Som sagt så var prisen for Lindr Pygmy høy og for 6.500 kroner er jeg rimelig sikker på at du har din egen keezer stående i stuen med en så høy finish at selv dragen godkjenner keezern. Og kniper det med aksept hos fruen kan du alltid friste henne med en helt egen tappelinje for farris eller cider?

Er forresten en annen fordel med en keezer og det er jo at du alltid oppbevarer ølet temperert slik at du sikrer best mulig holdbarhet.
 
Men spørsmålet er jo likevel om hvordan de fungerer? Prismessig er det jo billigst med et gammelt kjøleskap eller fryser men det blir jo litt mekking, snekring, ekstra termostater og bestilling av tappekraner før en er i boks med et slikt opplegg. Dessuten vil et slikt opplegg med en gammel fryser i stua gjerne bråke litt når den går.
Hvis han har penger til en slik en ser jeg vel ikke det store problemet med en slik sak. Enkelte besitter jo mere av den sorten enn andre og da må de jo bruke dem til noe...
Den tar liten plass og fatet kan stå gjemt en eller annen plass i nærheten, dette er gjerne noe dragene har lettere for å gå med på.
Den har også noen fordeler, det kan enkelt flyttes hvis en har behov for tapping andre steder, f.eks grillfest i hagen eller 50 årslag på forsamlingshuset. Denne tar du jo under armen (14 kg) og rigger opp hvor du vil så lenge du har strøm. Det er ikke like enkelt å flytte en fryseboks eller kjøleskap, særlig ikke hvis den er bygd inn som et møbel i stua. Uansett må du jo være to for å flytte fryseboks/kjøleskap.
Men selvfølgelig med en slik en er du jo låst til en sort øl eller så må en investere i flere.
 
Perlick kraner koster vel en 25-30 $ stykk. Noen meter slange er heller ikke store kostnaden.
En enkel "termostat"-stikkontakt ligger på samme prisen. Hobbyplater er jo ikke særlig kostbart det heller.
Når det gjelder bråk av en keezer så skal jeg ikke være skråsikker men utifra det jeg har lest i diverse byggetråder på norske og utenlandske forum så bråker de minimalt. Det er enkelt og greit pga av det er svært lav belastning p kjølekompressoren da den kun kjøler ned mot 2-8 °C mot normalt -30 °C om den fungerer som fryser. Andre som har bygget keezer er ikke bekymret for lyden. Men er sikkert noen her inne som kan kommentere den biten.
Ja du har helt rett i det med mobiliteten, det tenkte jeg ikke på i det hele tatt. Om det er viktig så er det helt klart et moment. Men jeg tror nå likevel for de fleste så er ikke mobilitet det viktigste.  Uansett så er om den helt store begivenheten skulle dukke opp så er vel ikke midlertidig flytte av en keezer umulig? Iallefall ikke om en også tenker på fordelene med å ha forskjellige sorter på tapp. Når det gjelder økonomi så er det jo slik at om en har kroner nok til en eller flere mobile kjøleaggregater så har en vel også kroner til å få en møbelsnekker til å ta jobben?
 
Du kan få tak i et vinskap hvor du får plass til 2 corneliusfat. De er litt penere og nettere enn frysebokser i stua, og så kan du lime frosttape på vinduet hvis du ikke vil se rett inn i det. Å borre hull og montere tappekran klarer du fint.

Det ligger av og til slike vinskap ute på finn.no til fine priser. De har somregel termoelektrisk kjøling (peltier), så de går ofte ikke lavere enn 12 grader. Men så er de fleste øltyper best på 12 grader eller over, pils kan du tappe på flaske :)
 
Tilbake
Topp