Varmeplate fra Petit

Gahr

Norbrygg-medlem
Noen som har erfaring med varmeplaten Petit har begynt å selge (artikkelnr. 7411)? Er den f.eks i stand til å varme opp en dunk med 20 liter øl til over 25 °C?
 
Gahr skrev:
Noen som har erfaring med varmeplaten Petit har begynt å selge (artikkelnr. 7411)? Er den f.eks i stand til å varme opp en dunk med 20 liter øl til over 25 °C?

Det skulle jeg tro fordi en lypære greier det også (i isolert skap  :))

platen ser hendig ut. Men fordi den skal varme opp fra bunnen, kan det kanskje hende at den blir for varmt til gjærcellene som ligger nederst??
 
Da er varmeplaten i bruk, og den fungerer strengt tatt godt over forventningene. Jeg har en saison stående til gjæring med White Labs WLP568 Belgian Saison Blend (som ineholder WLP565 i tillegg til tre andre belgiske gjærstrains). I likhet med WLP565 Belgian Saison har WLP568 en tendens til å stoppe opp i gjæringen veldisg tidlig, for så å fortsette i sneglefart til man har full utgjæring. Jeg startet gjæringen på 20 °C, og lot gjæringen starte. Etter 12 timer var tempen ca. 21,5 °C go gjæringen var godt i gang. Da skrudde jeg på varmen, og lot det stige uhindret. 4 timer senere var temperaturen på 27,5 °C. Gjæringen hadde avtatt, og det meste av skummet på toppen hadde lagt seg. SG var kommet ned til 1.040 (OG var 1.059). Jeg surret litt aluminimusfolie rundt dunken og over lokket, og i løpet av de neste timene steg temperaturen helt til 31,5 °C. Da var all gjær forsvunnet fra overflaten. Jeg fjernet folien igjen, og temperaturen har nå stabilisert seg på ca. 29 °C. Det er tydelig at det er saker som har våknet til live igjen i dunken, for nå er ølet dekket av et fluffy gjærlag, ikke ulikt det WLP530 danner, bare mye tynnere. Det bobler godt i gjærlåsen. Det virker kanskje som om jeg har klart å "lure" saisongjæren. ;D Varmeplata virker helt supert. Jeg kjøpte den i håp om å nå "ekstreme" temperaturer til gjæring av saison, og den fungerer langt bedre enn jeg hadde håpet.
 
Kan du/noen fortelle litt mer om denne varmeplaten og dens formål? står så lite forklart på hjemmesiden til petit..
Er formålet å styre gjæringstempen i bøtta i et kaldt rom? har den noe form for termostat som viser tempen inne i gjæringsbøtta?  :attevar:
 
Poenget med platen er å varme opp gjæringsbøtta, ja. Den har ingen termostat, men kjører for fullt så lenge man har plugget kontakten i. Om man vil styre den bedre, bør man skaffe seg en UT100/200 eller liknende ekstern termostat med temperatursonde. Jeg har brukt den uten ekstern termostat, men bare til brygging av saison, hvor jeg har ønsket svært høy temperatur.
 
Lurer selv på å investere i en slik varmeplate. Kan denne varme ei gjæringsbøtte med opptil 25 liter vørter (primært ale) i et ganske kaldt rom tro? Jeg tenkte på å få til noe i kjeller'n, men der er det ganske kaldt nå vinterstid. Eller må jeg isolere et skap eller noe sånt for å oppnå en temp på rundt 20-21 grader?
 
Hvis du isolere karet med ett liggeunderlag eller lignende går det fint å holde en 25 liters bøtte varm i en kald kjeller. Jeg har ett lignende oppsett, og da er 25w mer enn nok til å holde temperaturen oppe med 6 grader i kjelleren. Når det er varmere kan du ta bort isolasjonen så det ikke blir for varmt under stormgjæringen. Men det er greit med isolasjon ellers, så temperaturen i bunnen av karet blir så lav som mulig når den står på en varmeplate. For høy temperatur i bunnen under gjæringen kan gi smak/usmak på ølet. Med varme på siden rundt karet spiller det ikke noen rolle.
Med en varmeplate under eller en varmekabel eller varmepute rundt karet, en temperatursensor, en PID regulator og ett liggeunderlag har du ett enkelt oppsett til 200kr hvor du kan holde nøyaktig temperatur i karet gjennom hele gjæringen. Dette vil også roe ned stormgjæringen og du kan slå av varmen når det har gjæret ut og la det stå kaldt en stund før du tapper for å få god bunnfelling.
PID regulator er å foretrekke fremfor en AV/PÅ regulator, så du slipper temperatursvingninger i karet. Se her hvordan jeg har gjort det:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,12963.0.html Hvis du har varmeplate under kan du tape fast temperstursensoren på siden av karet og isolere rundt den. Da måler du nesten samme temperatur som inni bøtta. Skal du ha varme rundt på siden bør sensoren stå montert inn i karet. Bare spør hvis det er noe du lurer på eller trenger hjelp med.
 
Noen plater med isopor og en rull gaffa koster ikke mange kronene og da lager du en kasse å sette dunken i og med et varmeelement i tillegg er du helt sikker.
 
http://www.ebay.com/itm/Temperature-Sensors-RTD-PT100-with-Lead-Wire-/221186620919?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item337fbffdf7
 
Jeg kan i hvertfall garantere at det funker bra med denne regulatoren og sensoren:
REX-C1000 PID regulator: http://www.ebay.com/itm/180830006347?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649 K-type sensor: http://www.ebay.com/itm/120942575898?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
Du trenger ikke en slik lang sonde, den blir bare i veien inni karet. Sensoren jeg har linket over er ment å monteres inn i en type gjennomføring, så den ikke står i direkte kontakt med det som er oppi karet. Hvis du tetter den med silikon eller epoxy kan du montere den rett i siden på bøtta med en syrefast 8mm mutter på innsiden og en o-ring på utsiden.
Du kan også bruke en PT100 sensor i samme størrelse, det gjør samme nytte:
http://www.ebay.com/itm/180684317506?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649 PID regulatoren kan bruke nesten alle slags sensorer. Jeg satte opp regulatoren med parameterene P=20, I=600 og D=0. I tillegg satte jeg periodetiden for inn og utkobling av releet til 60 sekunder. Dette fungerer glimrende og temperaturen har holdt seg helt stabil.
 
Jaokei. Hva slags gjennomføring er det, følger det med ledningen? Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener. Mulig jeg går for en sensor jeg kan montere utpå gjæringskaret, for å gjøre det enkelt..
 
STC-1000, tape sensoren fast i bøtta og koble til varmeelementet.  Det enkle er ofte det beste.
 
Har lest mye bra om STC-1000 her inne. Men bestilte en PID regulator med sensor. Hvis jeg kjøper en varmeplate fra Petit Argentur, kan jeg koble denne til PID regulatoren?
 
Ole Bråten skrev:
Har lest mye bra om STC-1000 her inne. Men bestilte en PID regulator med sensor. Hvis jeg kjøper en varmeplate fra Petit Argentur, kan jeg koble denne til PID regulatoren?

PID til gjæringskontroll?
 
Tilbake
Topp