Liquid line cleaner

Marius K.

Norbrygg-medlem
Har kjøpt meg en flaske. Noen som har erfaring med dette produktet?

https://www.vestbrygg.no/produkt/reingjering/reingjering/llc-liquid-line-cleaner-1-gal-378-l/

Hvor ofte bruker dere dette på tappelinjene? Har så langt kun brukt pbw.

Jeg ser på bruksanvisningen at man ikke skal helle blandingen i varmt vann. Jeg antar varmt vann skal benyttes, men at man tilsetter varmt vann etter at man har tatt vaskemiddel i fatet man bruker til å kjøre gjennom linjen? Altså vaskemiddel først og vann etterpå.

Jeg bruker som oftest å spyle gjennom med dette (og så skylle med vann) ved fatbytte

Sikkert en god rutine det. Får forsøke meg på det samme.

Blander man mixen med varmt vann først og så LLC, eller omvendt?

Det står at man skal unngå kontakt med myke metaller. Vet du hvordan denne er å bruke på krom? Har en stoutkran i krom..

Man må bruke Star San, så det er ikke feil, men trenger vel noe til å vaske med først... :)

d1a530ef53bbbce10c869934f0688013.jpg

Kjøpte dette funker fint. Kjører på med starsan etter på

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har et oppfølgingsspørsmål til vask av ølslanger.

Ved fatbytte har jeg gjerne kjørt varmt vann gjennom ølslangen, og så en dose PBW og så skylt med varmt vann. Deretter blir ølslangen stående til neste fat kobles på, og dette kan jo gjerne være ganske lenge til. Fort måneder. Når man har skylt ut av slangene vil det bli liggende litt rester av vann i de. Er det et problem? Bør man få tørket ølslangene på noen måte? Har ikke lyst til å la de stå fulle av Star San over flere måneder.

Før neste fat kobles på igjen tenker jeg kjøre liquid line cleaner og skylle godt, så Star San før slangen kobles til fat. Det vil vel kanskje ta knekken på eventuell drit som har satt seg i slangen om det er sånn at litt vann kan føre til noe sånt over tid?

Hovedregelen er jo alltid at man har kjemikalier i vannet, ikke vannet i kjemikaliene. Kjenner ikke dette produktet, men tolker det dit at det kun skal blandes med kaldt vann.

Hovedregelen er jo alltid at man har kjemikalier i vannet, ikke vannet i kjemikaliene. Kjenner ikke dette produktet, men tolker det dit at det kun skal blandes med kaldt vann.

Fant en tråd fra et amerikansk forum hvor en hadde spurt five star direkte, og de svarte at middelet var mest effektivt med varmt vann. Det sto ikke noe om hva som skulle blandes i først dog..

Noen som har noen formening om/erfaring med om det går greit å la ølslanger stå over tid med litt vannrester i?

Iom at det er snakk om etsende stoffer vil anbefalingen alltid være å ha kjemikaliene i vannet ikke omvendt, ref huskeregelen:" syre i vann går an, vann i syre blir uhyre". (Jada dette er basisk, ikke surt, men prinsippet er også gyldig med kaustiske stoffer. )

Noen som har noen formening om/erfaring med om det går greit å la ølslanger stå over tid med litt vannrester i?
Min formening er at det forsåvidt er uproblematisk. Men...blir det stående lenge vil bakterier vokse og etterhvert blir det utrivelig.

Min formening er at det forsåvidt er uproblematisk. Men...blir det stående lenge vil bakterier vokse og etterhvert blir det utrivelig.

Så hva er praksis blant bryggere flest når det kommer til øllinjer som ikke blir brukt på en god stund? Det virker nesten umulig å få tørket de helt ut etter skylling.

Så hva er praksis blant bryggere flest når det kommer til øllinjer som ikke blir brukt på en god stund? Det virker nesten umulig å få tørket de helt ut etter skylling.
Jeg vasker og skyller, åpner koblinger så fuktigheten slipper ut, og tørr luft slipper inn. Om nødvendig kan man koble på co2, og blåse ut den verste fuktigheten.

Jeg vasker og skyller, åpner koblinger så fuktigheten slipper ut, og tørr luft slipper inn. Om nødvendig kan man koble på co2, og blåse ut den verste fuktigheten.

I grunn det jeg gjorde når jeg hadde picnic kran. Kanskje jeg bare skal skru nippelen av gjennomføringen og åpne opp ball-locken slik at slangen for tilgang til luft og henge den til tørk.

Tilbake
Topp