1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Lite futt.

En tråd i 'Romsdal hjemmebryggarlaug' startet av Sviss, 22 Mar 2016.

1. Sviss

Sviss
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei medbryggere.
    jeg flasket en Pale Ale fra Ølbrygging for 10 dager siden, bryggett etter oppskrift, eneste forandringen jeg gjorde var å bruke 6 g pr liter istedet for 5 som det står i pakken. Åpnet en kald en nå i kveld og ble litt skuffet, jeg syns den var noe flat det kom en skumtopp som ble borte før jeg rakk å ta bilde. Tror dere at den vil karbonere mer om den får stå ei uke til?. Hører med til historien at den jeg åpnet satte jeg i kjøleskapet etter en uke.

2. Einar Michelsen

Einar Michelsen
    Expand Collapse
    Styreleder
    Sentralstyre

La flaskene stå romtemperert i to uker. Svaret er altså ja. Den flasken du har åpnet må du tilsette mer sukker for å redde, men det var vel neppe det du mente med spørsmålet.. Jeg har noen ganger satt øl i fryseren, etter to uker med karbonering, fordi jeg er så spent på resultatet - men ikke si det til noen.

3. Sviss

Sviss
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

hehe, mente selvfølgelig de andre flaskene ja,;)

4. Rune Kallhovd

Rune Kallhovd
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har brygget akkurat samme sjøl, og karbonerte med 6g/l og lot flaskene stå 2 uker i romtemp før de ble satt kjølig.
    Nå, et par uker etter kjølig lagring, er det helt greit med kullsyre i ølet men skummet forsvinner fort igjen om man heller forsiktig.
    Forøvrig smaker den skummelt bra nå! :)

5. Sviss

Sviss
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Smaken kan jeg ikke utsette noe på jeg heller med tanke på at dette var første gangen jeg brygget, fikk du den helt klar, bin er noe uklar enda men det begynner ligne noe.Skal flaske en Weiss nå i påsken og satser på å bruke 9 gram sukker pr liter, har forstått det slik at den Weiss skal ha litt mer sukker enn andre typer.

6. Rune Kallhovd

Rune Kallhovd
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Gi den et par uker til, så er den krystallklar :)
    9g/l for en Weiss høres helt greit ut, men den tåler godt litt til om du har solide flasker.

7. Sviss

Sviss
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har 0,33 glassflasker, kjøpt av en lokal Brus produsent så de er sikkert brukt noen ganger. Vasker godt med krystallsoda og skylt 3 ganger. desinfisert med starsan før flasking

8. mzziaz

mzziaz
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har du kjøpt flaskene hos Oskar Sylte?

Tenkte å spørre der selv.

9. Sviss

Sviss
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja kjøpte dem der ja, betalter 40 kroner mener jeg der var pr kasse med tomgods.

10. mzziaz

mzziaz
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Goody. Tenker blanke flasker kan være nokså praktisk.

11. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Når ein bruker blanke flasker må ein lagre flaskene mørkt. Lys og øl til lagring er ikkje ein god kombi

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Håvard Skjevling liker dette.
  12. mzziaz

mzziaz
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja, har bod uten vindu til lagringa.

13. Håvard Skjevling

Håvard Skjevling
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vær også forsiktig med lysrør, da det visstnok har samme effekt.

Jo-Helge liker dette.

Del denne siden