Lite futt.

Hei medbryggere.
jeg flasket en Pale Ale fra Ølbrygging for 10 dager siden, bryggett etter oppskrift, eneste forandringen jeg gjorde var å bruke 6 g pr liter istedet for 5 som det står i pakken. Åpnet en kald en nå i kveld og ble litt skuffet, jeg syns den var noe flat det kom en skumtopp som ble borte før jeg rakk å ta bilde. Tror dere at den vil karbonere mer om den får stå ei uke til?. Hører med til historien at den jeg åpnet satte jeg i kjøleskapet etter en uke.
 
La flaskene stå romtemperert i to uker. Svaret er altså ja. Den flasken du har åpnet må du tilsette mer sukker for å redde, men det var vel neppe det du mente med spørsmålet.. Jeg har noen ganger satt øl i fryseren, etter to uker med karbonering, fordi jeg er så spent på resultatet - men ikke si det til noen.
 
Har brygget akkurat samme sjøl, og karbonerte med 6g/l og lot flaskene stå 2 uker i romtemp før de ble satt kjølig.
Nå, et par uker etter kjølig lagring, er det helt greit med kullsyre i ølet men skummet forsvinner fort igjen om man heller forsiktig.
Forøvrig smaker den skummelt bra nå! :)
 
Smaken kan jeg ikke utsette noe på jeg heller med tanke på at dette var første gangen jeg brygget, fikk du den helt klar, bin er noe uklar enda men det begynner ligne noe.Skal flaske en Weiss nå i påsken og satser på å bruke 9 gram sukker pr liter, har forstått det slik at den Weiss skal ha litt mer sukker enn andre typer.
 
Smaken kan jeg ikke utsette noe på jeg heller med tanke på at dette var første gangen jeg brygget, fikk du den helt klar, bin er noe uklar enda men det begynner ligne noe.Skal flaske en Weiss nå i påsken og satser på å bruke 9 gram sukker pr liter, har forstått det slik at den Weiss skal ha litt mer sukker enn andre typer.
Gi den et par uker til, så er den krystallklar :)
9g/l for en Weiss høres helt greit ut, men den tåler godt litt til om du har solide flasker.
 
Har 0,33 glassflasker, kjøpt av en lokal Brus produsent så de er sikkert brukt noen ganger. Vasker godt med krystallsoda og skylt 3 ganger. desinfisert med starsan før flasking
 
Tilbake
Topp