Lite kullsyre - lite skum

Åpnet i helgen første flaske fra mitt første brygg (ølsett fra bryggselv.no - American PA).
Flaskene hadde da stått 13 dager i romtemperatur siden flasking.
Brukte en drops pr. 0,5 l så mengde sukker er riktig.

Men, ølet var nesten uten kullsyre og i prinsippet helt uten skum.
Første glasset virket også litt "vassent", mens på resten av flasken som da dro med noe bunnfall,
virket smaken å være skarpere/tykkere, på en måte.

Hvorfor?

Har nå satt de inn på badet, altså høyere temperatur, og tenker å la de stå der noen dager fram
mot helgen. Så får jeg teste neste flaske da.

Er det andre ting jeg kan/bør gjøre?
Eller er jeg rett og slett for utålmodig og må la det stå lenger før det er helt ferdig?
 
Er du sikker på at korkene har vært tette?

Noen ganger tar karboneringen en del tid.
 
Mener de skal være tette.
Flaskene er fra bryggselv og korker + korkmaskin fra Europris (den røde maskinen).

Er det andre måter å sjekke om de er tette, bortsett fra å snu de på hodet?
 
Det er ingen problem å snu flasken opp ned. Er det tett så skjer fint lite, er det ikke tett så ser du det.

Eg bruker samme korkemaskin, og har aldri hatt problemer med å få det tett, men eg kjenner en som hadde korker som ikkje passa til maskina, og opplevde at det ikke ble karbonering av den grunn. Han bytet korker på alle flaksene og det ble bra til slutt.

Eg hadde ikkje satt flaskene varmere enn romtemperatur, siden du har bunnfall har gjæren vært aktiv, tipper du ikkje får noken effekt av å øke varmen anna enn evt. bismak.
 
Tror nok det kommer seg etterhvert. Laget selv en Engelsk bitter for ikke så lenge siden, etter 2-3uker var det så vidt det var futt i flasken når jeg åpnet den, skummet var også ganske fraværende.
Lagret flaskene i 1uke i kjøleskap, når jeg nå åpner flaskene er det god mengde kullsyre, og veldig bra skum.

Kan godt være det er det samme som skjer hos deg, men kan også være at du har brukt litt lite "sukker" (drops) er det Coopers sine du har brukt, heter det at det skal være 1 drops á 0,33l. Det jeg gjorde var å dele dropsene, slik at jeg fikk 1,5drops pr 0,5flaske. Var stress å holde på å dele dropsene, for så å fordele 1,5drops pr, 05l flaske, frister ikke til gjentagelse.

Er nok kanskje en av grunnene til jeg investerte i kegerator så tidlig i min bryggekarriere ;)

Edit: Bestillte håndkorker fra bryggselv, mener det er den samme de selger på Europris? Har ikke hatt noen problemer med den, har flasket 2 brygg med den til nå, og har ikke opplevd at noen flasker har lekket kullsyre.
 
Heisann,

Hvis det er coopers sukkerdrops du har brukt, skal det brukes et drops pr 0,33 l, og ikke per 0,5 slik du beskriver.
 
Da har jeg tydeligvis brukt for lite sukker da, selv om jeg mener jeg både har fått angitt å bruke 1 drops (ja det er Cooper) av bryggselv, samt lest det andre steder.
Men ser også at ca. stk.vekt på drops er rundt 4 gr., så da blir det uansett feil på 0,5 l flaske.

Hva da?
Går det å åpne flaskene - tilsette mer sukker, og korke de på nytt?
 
KjellS skrev:
Hva da?
Går det å åpne flaskene - tilsette mer sukker, og korke de på nytt?

Nei, du bør absolutt ikke åpne de for å tilsette mer sukker. Sett de kjølig i 1-2uker, så kommer de seg nok vil jeg tro..

Edit: med kjølig mener jeg i kjøleskap eller lignende som holder 4-5grader.
 
Kjølig??, Gjæren er jo ikke aktiv da, så du vil ikke få mer kullsyre på den måten.
Jeg bruker et coopers pr halvliterflaske (gidder jo ikke å knuse de for å så få bakterier og grums), og lar flaskene stå i stuetemperatur 2-3-4 uker alt ettersom.
 
Tenker helt feil jeg, roter fullstendig med kunstig karbonering med co2.. Da vet jeg ikke helt hvorfor jeg plutselig har fått godt med kullsyre på min bitter, de 3første flaskene var det veldig dårlig kullsyre på, men dette kom seg etter at jeg satte de inn i kjøleskap. Når jeg tenker etter her, så tok jeg selvfølgelig først 6flasker og satte i kjøleskap i 10dager før jeg åpnet de første, da har selvfølgelig de andre fått litt ekstra tid på seg til å danne mer kullsyre  ;)

Har ikke opplevd infeksjon med å dele dropsene, har du litt starsan og en skarp kniv går det greit å dele de, men optimalt er det ikke.

Er nok bare til å smøre seg med tålmodighet, 13dager er ikke særlig lenge.
 
Det kan dog hjelpe å sette de kjølig etter at gjæringen er ferdig i flaskene.
Da vil co2en løse seg bedre i ølet, og mindre vil forsvinne når du åpner kapselen.
 
Peter T skrev:
Det kan dog hjelpe å sette de kjølig etter at gjæringen er ferdig i flaskene.
Da vil co2en løse seg bedre i ølet, og mindre vil forsvinne når du åpner kapselen.

Da kan det nok være en kombinasjon som har skjedd med bitteren min  :yes: Er bare å prøve seg fram, kan jo sette 3-4flasker til kjøling i 1-2uker, for å se om det hjelper på resultatet. Skulle være ferdig dannet kullsyre etter ca 2-3uker skulle jeg tro, er bare 4g sukker gjæren skal spise opp.
 
KjellS skrev:
Da har jeg tydeligvis brukt for lite sukker da, selv om jeg mener jeg både har fått angitt å bruke 1 drops (ja det er Cooper) av bryggselv, samt lest det andre steder.
Men ser også at ca. stk.vekt på drops er rundt 4 gr., så da blir det uansett feil på 0,5 l flaske.

Hva da?
Går det å åpne flaskene - tilsette mer sukker, og korke de på nytt?

Hvis ett drops er 4 gr. får du 8 gr./liter, det skulle da være evig nok, så tolmodighet er kanskje det som skal yil.
 
Oddvar Demmo skrev:
Hvis ett drops er 4 gr. får du 8 gr./liter, det skulle da være evig nok, så tolmodighet er kanskje det som skal yil.

Dropsene består av 27 % glukose og 73 % rørsukker og ifølge beskrivelsen fra v&b skal man regne et drops per 345 til 375 ml. Jeg ble veldig fornøyd med denne doseringen da jeg brukte drops.
 
Oddvar Demmo skrev:
KjellS skrev:
Da har jeg tydeligvis brukt for lite sukker da, selv om jeg mener jeg både har fått angitt å bruke 1 drops (ja det er Cooper) av bryggselv, samt lest det andre steder.
Men ser også at ca. stk.vekt på drops er rundt 4 gr., så da blir det uansett feil på 0,5 l flaske.

Hva da?
Går det å åpne flaskene - tilsette mer sukker, og korke de på nytt?

Hvis ett drops er 4 gr. får du 8 gr./liter, det skulle da være evig nok, så tolmodighet er kanskje det som skal yil.

Det med 4 gr fikk jeg ut fra et bilde av posen, som sa 250 gr og ca. 60 stk.pr. pose. Dette gir 4,17 gr pr.stk.
Kontrollveide 10 stk nå her hjemme til 32 gr = 3,2 gr pr.stk.
Erik på bryggselv sier 1 stk pr 0,5 l er ok, mens Coopers sier 1 stk pr 0,375 l. Hvis 6 gr pr. l er normen, så har vel Erik rett!

Det jeg da gjør er å flytte flaskene ut fra badet og over i vanlig romtemperatur, lar de stå der og se hva som skjer videre.
 
Tilbake
Topp