Lite restsødme i trippel

Brygget for tre uker siden en trippel som gjæret ut langt mer enn forventet. OG var på 1084 og FG endte på 1010. Ølet har, etter min mening, litt lite restsødme. Ønsker å tilsette noe sødme før flasking. Noen som vet hva kan eventuelt tilsettes for å gi litt ekstra sødme uten at dette gjærer bort på flasken?

Etter standarden er vel dette midt i blinken. Faktisk ikke helt enkelt å få et så sterkt øl så "tørt". Det er vel nettopp den svært høye utgjæringen som gjør ølet så "fordøyelig" lettdrikkelig (eller digelstable på engelsk). Men det er jo derfor vi brygger ølet selv for å kunne tilpasse det etter egen smak. Men jeg hadde vært riktig fornøyd og ikke satt til noe sødme. men det er min smak.

mvh

Bårdd

Takk for din tilbakemelding. Bør vel legge til at jeg har tilsatt litt chilli i kokingen (20 gram gul habanero) og dette er ganske fremtredende i smaken. Mitt ønske er å balansere varmen med litt sødme. Tanken opprinnelig var å lage noe tilsvarende Chilli trippelen til Midtfyn.

Hei Ole!

Jeg prøvde chili trippel til midtfyns i helgen på ølmessa på nærbø. Og den falt virkelig i smak. Kunne det vært mulig å få oppskriften du brukte på denne?

Det ble gjort enkelt med et Westmalle trippel clone sett fra Bryggeland. Stort sett pilsner malt,noe Cara Ruby og fylte på med lys kandis til OG 1084. Farge endte på 9 EBC. Bitterhumle Styrinan Goldings, aromahumler på hhv. 15 og 5 minutter er Hersbruker og Tettnanger. Totalt IBU på 25. Gjæret som fulgte med (T-58) ble byttet ut med Wyeast 3944 Belggian Wit.

Tilsatte 20 gram renset gul habanero chilli de siste 10 minutte av kokingen. Denne er klar til flasking og jeg kan komme tilbake med en vurdering når den er drikkeklar.

Min Saison enda på FG 1.002. Etter tips frå Erik hos Bryggselv, men ikke utan motførestellingar frå ulikt hand, kjøpte eg laktose som eg tilsette i brygget. Dette tok FG opp til 1.008 utan at eg kan kjenne at dette har øydelagt brygget på nokon måte. Men du må prøve deg fram slik at du ikkje tilset for mykje på første forsøk.

Edit: FG endra til korrekte 1.008.

Tilbake
Topp