Lite volum perfekt OG og FG

Jeg har nok lest feil eller skreve feil verdier, beklager dette..
Når det gjelder vitale verdier så lurer på om dere kan skrive ned en liten liste med hvilke verdier dere bruker?
Når det gjelder appen til brewfather så sjønne jeg meg ikke på denne.

Burde jeg beregne meskevann ut i fra å ta mellom 2,7 - 3 liter pr kilo korn?

I oppskriften så står det bare at jeg kan ta utgangspunkt i 25 liter meskevann, og 10 liter skyllevann.
Så lurer jeg på hva som skjer om du bruker mindre eller mer meskevann en utgangspunktet.
Jo mindre meskevann man bruker hva skjer da? hva skjer om man bruker mer meskevann?
Er det bedre å bruke mest mulig meskevann eller mest mulig skyllevann?

Vet ikke hvordan jeg skal stille alle spørsmålene...

Når det gjelder utstyret jeg bruker så står det ikke noe navn på det. Meg og en kompis som brygger sammen og han kjøpte utstyrer på finn.no for noen år siden.
Det viktigste å notere (synes jeg), for å kunne gjenta oppskrift eller si sikkert hvor vannet du tilsetter blir av:

(Liter vann for innmesk) (følger det jeg har planlagt)
(Liter vann for skylling) (justerer for å nå planlagt kokevolum)
Liter i kjele ved kokestart
SG ved kokestart (meskeeffektivitet beregnes fra denne og kokevolum)
Liter i kjele ved kokeslutt (før nedkjøling)
OG ved kokeslutt (jeg tar prøve etter nedkjøling til 80 grader)
Liter i gjæringskar (før gjæring)
Liter ferdig øl

Angående forhold meske/skyllevann, det mest effektive tror jeg er å ha samme mengde skyllevann som du tapper fra mesk. Men i praksis er det gjerne enklere/raskere å bruke en noe større mengde meskevann, så fremt du har plass i kjelen. Omregnet til 25 liters oppskrift bruker jeg nesten alltid mellom 20-25 liter meskevann og 10-12 liter skyllevann. Om du bruker mindre meskevann blir mesken tykkere og vanskeligere å røre i, og det blir viktigere å tenke på pH under skylling. Om du bruker mer meskevann blir mesken tynnere samtidig som du får mindre effekt av skyllingen, mer sukker blir igjen i masket og effektiviteten går litt ned.
 
Sitat fra første post "Tappet i dag og fikk 18 liter.... det var en del grums i bunnen av gjæringskaret men ikke 7 liter.." - han skrev jo bunnen av gjæringskaret og ikke kjelen/maskinen, ergo logisk at det var snakk om tapping fra gjæringskar. Også tidsangivelsen "i dag" tolket jeg dit hen at tappingen det var snakk om var etter gjæring. (Edit: fjernet "ikke".)

Og bekreftelsen kom i post 12:
Sitet fra en annen post lengre ned "Det var kanskje en halvliter igjen i kokeren som jeg ikke fikk over i gjæringskaret."

Men om det da var snakk om at har flasket 18 liter blir det jo litt annerledes :)
 
Når det gjelder utstyret jeg bruker så står det ikke noe navn på det. Meg og en kompis som brygger sammen og han kjøpte utstyrer på finn.no for noen år siden.
Skjønner :) Grunnen til at jeg "maser" om maskinen er fordi at ja du kan si at normalt sett brukes 2,5 til 3,5 liter meskevann pr kilo malt, men om du da har 4 liter dødrom under en falskbunn og kanskje 1+ liter dødrom mellom silkar og bryggemaskin vil 2,5 liter meskevann pr kilo malt kanskje bli for lite og du ender opp med en tykk mesk.

I tillegg nevner du at dere sirkulerer og da er det som du sier greit å ha ekstra meskevann.

Men sjekklisten som @Nordlands skriver er gull, også må enn bare prøve seg litt fram, det vil kanskje være enklere å sette seg inn i Brewfather enn det vil være å brygge 5-10 brygg for å finne ut av verdiene, men det må du bare kjenne på selv. Jeg brukte nok endel timer før jeg forsto hvordan Brewfather fungerer, men det er altså en kombinasjon av programmet og som @Finn Berger sa, å forstå hvorfor man gjør det man gjør og hva det betyr for byggeprosessen.

Og hey, det er mye å sette seg inn i, og det gjør ingenting om man bommer litt hær og der eller må bruke litt tid på å få puslebrikkene til å falle på plass... Jeg befinner meg stadig i situasjoner hvor jeg ikke aner hvordan jeg fikk de tallene jeg fikk eller hvorfor, øl blir det stort sett uansett :)
 
Den kortfatta innføringa som @erikraude nevnte, er her: https://forum.norbrygg.no/threads/mini-handbok-for-nybegynnere.43133/ Hvis du ikke har problemer med engelsk, og vil bruke litt tid og krefter på å forstå de prosessene som brygginga består av slik at du kan få ordentlig kontroll over dem, er How to Brew av John Palmer (nyeste utgave, fra 2017) den beste boka. Men jeg ville skaffe meg litt enkel grunnkunnskap først. HtBr er en murstein, og virker sikkert nokså forvirrende om du kaster deg uti den uten å kunne noe på forhånd - sjøl om den er skrevet som ei innføring for nybegynnere.

En nyttig kalkulator når du skal beregne hvor mye vann du må tilsette eller dampe bort for å nå en bestemt OG/SG, er denne: https://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/ (Dette nettstedet har mange kalkulatorer du kan ha stor glede av.)

Vær forøvrig oppmerksom på at når det snakkes om volum, så er det volum målt ved værelsestemperatur. Væsker utvider seg jo når de varmes opp, og ved kokepunktet må du legge til 4%. Det betyr at 30 liter kokende vørter blir til i underkant av 29 liter om du kjøler den ned til værelsestemperatur.

Humle suger til seg mye væske, så brygger du humlerike øl, får du mindre øl enn når du brygger øl med mindre humle.
Tusen takk for infoen Finn
 
Flakset 18 liter øl
Aha, så da røyk nok et par liter i bunnfall også, men da var det nok ikke så gale som først antatt, det er litt avvik her og der som til sammen utgjør endel liter, men med litt justering i prosessen så blir det nok bra :)
 
Skjønner :) Grunnen til at jeg "maser" om maskinen er fordi at ja du kan si at normalt sett brukes 2,5 til 3,5 liter meskevann pr kilo malt, men om du da har 4 liter dødrom under en falskbunn og kanskje 1+ liter dødrom mellom silkar og bryggemaskin vil 2,5 liter meskevann pr kilo malt kanskje bli for lite og du ender opp med en tykk mesk.

I tillegg nevner du at dere sirkulerer og da er det som du sier greit å ha ekstra meskevann.

Men sjekklisten som @Nordlands skriver er gull, også må enn bare prøve seg litt fram, det vil kanskje være enklere å sette seg inn i Brewfather enn det vil være å brygge 5-10 brygg for å finne ut av verdiene, men det må du bare kjenne på selv. Jeg brukte nok endel timer før jeg forsto hvordan Brewfather fungerer, men det er altså en kombinasjon av programmet og som @Finn Berger sa, å forstå hvorfor man gjør det man gjør og hva det betyr for byggeprosessen.

Og hey, det er mye å sette seg inn i, og det gjør ingenting om man bommer litt hær og der eller må bruke litt tid på å få puslebrikkene til å falle på plass... Jeg befinner meg stadig i situasjoner hvor jeg ikke aner hvordan jeg fikk de tallene jeg fikk eller hvorfor, øl blir det stort sett uansett :)
Tusen takk for svaret
Fikk kikket litt mer på brewfather å tror jeg fikk importert oppskriftene fra bryggselv å inn i brewfather.
Men når jeg ikke vet hvilke utstyr jeg bruker er det greit at jeg stiller denne inn på default inne på brewfather?
Blir disse oppskriftene lagret her hele veien eller forsvinner disse når premium går ut etter 30 dager.
 
Tusen takk for svaret
Fikk kikket litt mer på brewfather å tror jeg fikk importert oppskriftene fra bryggselv å inn i brewfather.
Men når jeg ikke vet hvilke utstyr jeg bruker er det greit at jeg stiller denne inn på default inne på brewfather?
Blir disse oppskriftene lagret her hele veien eller forsvinner disse når premium går ut etter 30 dager.
Jeg er ganske sikker på at du kan ha opptil 10 oppskrifter uten premium, så da vil de ikke forsvinne selv om premium perioden går ut :)

Har du et bilde av maskinen eller kan ta et? Vet du hvor mange liter den er?
 
Jeg er ganske sikker på at du kan ha opptil 10 oppskrifter uten premium, så da vil de ikke forsvinne selv om premium perioden går ut :)

Har du et bilde av maskinen eller kan ta et? Vet du hvor mange liter den er?
Den er 60 liter. Prøvde å legge ved bilde men filen var for stor.
 
Hei,

Jeg har et par spørsmål angående volum etter koking.

Når jeg brygger et sett til 25 liter øl pleier jeg å meske med 20 liter og skyller med resten altså 10 liter slik at jeg får et kokevolum som er ca 30 liter.
Men jeg ender fortsatt opp med veldig mye mindre volum enn de 25 literne som det skal være. Hvorfor gjør jeg det?
Tappet i dag og fikk 18 liter.... det var en del grums i bunnen av gjæringskaret men ikke 7 liter..

Burde jeg å tilsatt mer vann i skyllingen? Om jeg gjør dette vill ikke dette da gå utover OG at denne blir for lav i forhold til oppskriften?
Har lest at om du tilsette 5 liter så vil OG synke med 10. feks: 1.050 til 1.040.

Håper på svar :)
Du glemmer at 1 kg malt sluker ca 1 liter vann. Dvs at om du har 5,5 kg malt må du legge til 5,5 liter vann. Bruk lang tid på skylling da økes OG ganske mye Vend (ikke rør) i maltsenga under skylling. Om du har refraktometer er det perfekt å bruke mens du skyller og kjapt kan måle OG til du treffer. Lykke til
 
Du glemmer at 1 kg malt sluker ca 1 liter vann. Dvs at om du har 5,5 kg malt må du legge til 5,5 liter vann. Bruk lang tid på skylling da økes OG ganske mye Vend (ikke rør) i maltsenga under skylling. Om du har refraktometer er det perfekt å bruke mens du skyller og kjapt kan måle OG til du treffer. Lykke til
Hva mener du med å "vende" i maltsenga under skylling? Maltsenga skal jo ikke røres eller påvirkes på noen måte under skyllinga.
 
Jeg vet at noen mener at det kan skilles ut uønskede stoffer dersom man rører for mye i maltsenga både under mesking og skylling. Jeg har prøvd begge deler. Min erfaring er at dersom man vender litt på malten under skylling får man mer ut av malten og mye bedre utbytte. Om man ikke gjør det lages små ganger og skyllvannet har en tendens å bare renne rett igjennom. Kjenner ingen forskjell om jeg gjør det på den ene eller andre måten
 
Jeg vet at noen mener at det kan skilles ut uønskede stoffer dersom man rører for mye i maltsenga både under mesking og skylling. Jeg har prøvd begge deler. Min erfaring er at dersom man vender litt på malten under skylling får man mer ut av malten og mye bedre utbytte. Om man ikke gjør det lages små ganger og skyllvannet har en tendens å bare renne rett igjennom. Kjenner ingen forskjell om jeg gjør det på den ene eller andre måten
At man skulle få ut uønska stoffer fordi man rører under mesking, har jeg faktisk aldri hørt. Det skulle jeg gjerne se en kilde på.

Det lages ikke ganger under skylling hvis du skyller riktig. Får man bedre utbytte ved å vende på maltet, er forklaringa at man har gjort det feil tidligere. Og mange gjør det feil; det er tydelig på spørsmål vi får her på forumet. Og OK, da vil man komme bedre ut om man skaper litt bevegelse i maltsenga så man kontinuerlig tetter de gangene som er skapt.

Problemet med å forstyrre maltsenga, er at man ødelegger filtreringa. Hvis du før skylling sirkulerer vørteren til den er noenlunde klar, får du grumset liggende på toppen av maltsenga, og slipper å få det med over til kokinga. (Og så kan man alltids diskutere hvor viktig det er.)
 
Jeg rører masse i maltet under skyllinga. Funker mye bedre enn å bare la det stå. Rører ikke du?
Jeg driver ikke med kontinuerlig skylling, bare batch sparging (og en sjelden gang no sparge). Og da gir det ikke mening å røre. Men jeg starta karrieren med kontinuerlig skylling, og da var jeg veldig omhyggelig med å gjøre det riktig, dvs. jeg tilførte vannet langsomt og skånsomt så det ikke borra seg ned i maltsenga, og jeg lot det hele tida være noen centimeter med vann over vannsenga. (Jeg mekka til en slange i sirkel med mange små hull i som hang nede i vannet over maltsenga.) Jeg trur jeg lå på rundt 90% meskeeffektivitet, hvilket var bra, siden det var et ganske stort dødrom i kjelen (manuell BB60). Og vørteren blei veldig klar og fin; mye klarere enn den jeg får nå - hvilket ikke plager meg:).

Jeg rører noen ganger under meskinga, og sjølsagt for å blande maltet og vannet når jeg tilfører nytt vann etter den første tappinga. Det er ikke nødvendig med mye røring, men noe trengs. Jeg begrenser det mest mulig for å unngå å blande inn unødig mye oksygen - uten at jeg er særlig sikker på hvor viktig det er. Men det koster jo ikke så mye å la være å gjøre noe;). Utbyttet er bra; jeg ligger på 82-85% meskeeffektivitet når jeg brygger normalsterkt øl.
 
Jeg driver ikke med kontinuerlig skylling, bare batch sparging (og en sjelden gang no sparge). Og da gir det ikke mening å røre. Men jeg starta karrieren med kontinuerlig skylling, og da var jeg veldig omhyggelig med å gjøre det riktig, dvs. jeg tilførte vannet langsomt og skånsomt så det ikke borra seg ned i maltsenga, og jeg lot det hele tida være noen centimeter med vann over vannsenga. (Jeg mekka til en slange i sirkel med mange små hull i som hang nede i vannet over maltsenga.) Jeg trur jeg lå på rundt 90% meskeeffektivitet, hvilket var bra, siden det var et ganske stort dødrom i kjelen (manuell BB60). Og vørteren blei veldig klar og fin; mye klarere enn den jeg får nå - hvilket ikke plager meg:).

Jeg rører noen ganger under meskinga, og sjølsagt for å blande maltet og vannet når jeg tilfører nytt vann etter den første tappinga. Det er ikke nødvendig med mye røring, men noe trengs. Jeg begrenser det mest mulig for å unngå å blande inn unødig mye oksygen - uten at jeg er særlig sikker på hvor viktig det er. Men det koster jo ikke så mye å la være å gjøre noe;). Utbyttet er bra; jeg ligger på 82-85% meskeeffektivitet når jeg brygger normalsterkt øl.
Jeg har alltid trodd man rørte ved batch sparge. Lar du det bare ligge stille i skyllevannet til du løfter ut posen, da?
 
Jeg har alltid trodd man rørte ved batch sparge. Lar du det bare ligge stille i skyllevannet til du løfter ut posen, da?
Ja, etter å ha rørt grundig innledningsvis lar jeg det hele stå i ro i ti minutter før jeg tapper. Men jeg kjører gjerne to-tre liters vorlauf før jeg tapper, for å renske ut grumset på bunnen av kjelen.

(@Eivind92 Vorlauf vil si å tappe ut vørter og så helle den tilbake til kjelen. Da er det viktig at du ikke roter til maltsenga når du heller den tilbake. Poenget er å få rensa ut grums, som så vil legge seg på toppen av maltsenga. Og hvis du ikke forstyrrer maltsenga under tappinga, blir det liggende der, fordi maltsenga fungerer som et fiter.)
 
Når jeg brygger, så ønsker jeg 23-25 liter i gjæringskaret. Det blir igjen ca 2 liter i bryggemaskinen som er grums/humle/bunnfall. Så derfor sikter jeg inn på et kokevolum på 30 liter. (Normalt regnes det med at det forsvinner 10% volum under kokingen). Altså rundt 3 liter.

For å gjøre det enkelt, så pleier jeg å ha 3 liter vann per kg med malt/korn til mesking. Resten skyller jeg med. Pleier å ha 20 liter skyllevann klar. Så skyller jeg helt til det er 30 liter til koking.

Hvis jeg har dårlig effektivitet i meskingen, så blir OG'en lavere, men det lever jeg med. Pleier som regel ikke bomme med for mange poeng på OG. Rører en god del underveis.

Et enkelt regnestykke med 5kg malt blir da:
3L/kg=15 liter meskevann
Maltet trekker til seg ca 1liter per kg, så 5 liter forsvinner i mesken
Da sitter man igjen med 15liter-5 liter, alså 10 liter etter mesk, og må skylle med 20 liter for å få 30 liter til kok.
3 liter forsvinner i kok
2 liter ligger igjen i bryggemaskinen
Da har man teoretisk sett 25 liter i gjæringskaret.

Ved å gjøre det slik, så vil alltid volumet være fast, men OGen kan variere. Dersom man alltid får lav OG, så får en heller legge til litt ekstra malt. Eller hvis man kjøper ferdige ølsett, så får man gå litt ned på volum. F.eks satse på 20-22 liter i gjæringskaret.
 
Tilbake
Topp