Nordlands
Norbrygg-medlem
Det viktigste å notere (synes jeg), for å kunne gjenta oppskrift eller si sikkert hvor vannet du tilsetter blir av:Jeg har nok lest feil eller skreve feil verdier, beklager dette..
Når det gjelder vitale verdier så lurer på om dere kan skrive ned en liten liste med hvilke verdier dere bruker?
Når det gjelder appen til brewfather så sjønne jeg meg ikke på denne.
Burde jeg beregne meskevann ut i fra å ta mellom 2,7 - 3 liter pr kilo korn?
I oppskriften så står det bare at jeg kan ta utgangspunkt i 25 liter meskevann, og 10 liter skyllevann.
Så lurer jeg på hva som skjer om du bruker mindre eller mer meskevann en utgangspunktet.
Jo mindre meskevann man bruker hva skjer da? hva skjer om man bruker mer meskevann?
Er det bedre å bruke mest mulig meskevann eller mest mulig skyllevann?
Vet ikke hvordan jeg skal stille alle spørsmålene...
Når det gjelder utstyret jeg bruker så står det ikke noe navn på det. Meg og en kompis som brygger sammen og han kjøpte utstyrer på finn.no for noen år siden.
(Liter vann for innmesk) (følger det jeg har planlagt)
(Liter vann for skylling) (justerer for å nå planlagt kokevolum)
Liter i kjele ved kokestart
SG ved kokestart (meskeeffektivitet beregnes fra denne og kokevolum)
Liter i kjele ved kokeslutt (før nedkjøling)
OG ved kokeslutt (jeg tar prøve etter nedkjøling til 80 grader)
Liter i gjæringskar (før gjæring)
Liter ferdig øl
Angående forhold meske/skyllevann, det mest effektive tror jeg er å ha samme mengde skyllevann som du tapper fra mesk. Men i praksis er det gjerne enklere/raskere å bruke en noe større mengde meskevann, så fremt du har plass i kjelen. Omregnet til 25 liters oppskrift bruker jeg nesten alltid mellom 20-25 liter meskevann og 10-12 liter skyllevann. Om du bruker mindre meskevann blir mesken tykkere og vanskeligere å røre i, og det blir viktigere å tenke på pH under skylling. Om du bruker mer meskevann blir mesken tynnere samtidig som du får mindre effekt av skyllingen, mer sukker blir igjen i masket og effektiviteten går litt ned.