Litt tanker om sitrus

Kjøpte Citrus Wit settet fra Bryggselv, oppskrift kan sees her: https://www.bryggselv.no/media/multicase/documents/oppskrifter/mollaren.pdf

I oppskriften er det oppgitt ca 50 gram hver av grapefrukt og lime i biter. Jeg antar at det er snakk om hele fruktbiter i dette tilfellet og er spent på hvordan det vil slå ut. Men tenker litt på hvordan dette vil slå ut i forhold til å bruke skall, i tørket eller fersk form.

Noen som har noen erfaringer/tanker å dele her? Gjerne @Gahr, som faktisk har laget oppskriften :)
 
Jeg fikk mail av Gahr før jeg brygget denne at det var oppkuttet fruktbiter med skall og alt som skulle oppi kok de siste 5 min.
Jeg var litt bekymret for bitterheten som det hvite skallet gir, men dette merket jeg ingenting til på det ferdige ølet.

Nå var ikke akkurat dette svar på spørsmålet ditt, men kanskje en liten tilleggsopplysning....

Skulle jeg brygget denne igjen så hadde jeg kanskje presset litt av saften ut før jeg tillsatte det .(oppi vørteren selvfølgelig).
 
I høyeste grad relevant @Mattias S. Jeg har kun brygget med skall tidligere, som har gitt en subtil aroma/smak. Regner med der er litt mer frukt "pow" ved å bruke hele biter?
 
Mja, gir en noe annerledes smaksprofil. Zest i seg selv er jo en smaksbombe. Har brygget med både zest, hel frukt i biter og biter av frukt tørket i ovn. For meg gir zest mest (pun intended)
 
Vel, orginalen syntes jeg er meget god. Min versjon syntes jeg ikke fikk det sitrus-preget som jeg ønsket. Derfor ville jeg presset fruktbitene neste gang den evt skulle brygges.
 
Nå fikk jeg lyst å splitte batchen å prøve begge deler. Jeg har tross alt kjøpt en hel grapefrukt, har litt å gå på.

FOR SCIENCE! and beer, also beer.
 
Jeg endte opp med å kjøre ca 80 gram av hver, pluss at jeg skvisa resten av limen (1/3) i i mesken sammen med skyllevannet. Gjorde dette etter å ha lest litt oppskrifter og smakt på originalen og funnet ut at jeg vil ha mer frukt, og mer sommer i denne øla enn det var i originalen.

Til informasjon for alle dere som brygger på utstyr med kuleventil; Fruktbiter har lyst å være med ut ventilen, men får ikke plass, og det skaper bannskap og improviserte løsninger klokka 00.30 natt til lørdag.
 
Til informasjon for alle dere som brygger på utstyr med kuleventil; Fruktbiter har lyst å være med ut ventilen, men får ikke plass, og det skaper bannskap og improviserte løsninger klokka 00.30 natt til lørdag.

Kan skrive under på dette. Tørka fruktskiver funker som et flott filter/sil/propp når vørter skal tappes av
 
Kona har nå en BH pose i manko, som er å finne i utstyrshylla mi, til fremtidig bruk. Aldri hatt problemer med humle, men lime og grapegrukt, det tetta hele skiten :)
 
Tilbake
Topp