Lodding?

Tenkte jeg skulle lage en dobbel coil, altså to parallelle fem meters spiraler istenefor én på ti. Er det noen spesielle loddemetoder jeg skal bruke/unngå, eller er vanlig tinn som rørleggere bruker (brukte?) helt ok?

Mulig jeg bare er paranoid, men jeg er helt grønn på alt som har å gjøre med metall og vet bare at noen sier at sånt og sånt metall er fysj og fy på grunn av oksidering, blyforgiftning og hva det nå enn alt er for noe...
 
Om du ikke alt har kjøpt rør kan du kjøpe 25m lengder på Biltema, og unngå lodding. Ellers tror jeg du er trygg med rørleggertinnet og utvendig hylse. Det finnes nok bly i dette tinnet, men mye mindre enn i typisk loddetinn for elektro. Om du er ekstremt paranoid kan du pusse bort tinn som flyter ut.
 
Paralelle kretser er veldig mye mer effektiv enn én lang. All den lengden rør vannet skal gjennom etter at det har nådd mer eller mindre samme temperatur som mesken er fullstendig bortkasta :p Om kjølevannet har nått 80-90 grader etter fem meter så er alt etter det ren dødvekt...

Jeg brygger kompakt og liker mekking, så paralelle sløyfer blir det ;)
 
Hvis du legger splitten du skal lodde høyere enn det som kommer ned i vørteren kan du lodde med rent bly om du vil. Et annet alternativ er å koble coilen med silikonslanger og syrefaste slangeklemmer og bruke en splitter på hageslangen. Jeg har gjort det slik i aspargeshermsen min...

2015_09_01_14_09_17.jpg
 
Dæven, ja! Det var smart og enkelt. Ser for meg nå hvordan jeg skal få det til uten lodding.
 
Tilbake
Topp