Logge temperatur i flasker ?

Er det noen som har et godt tips for å logge temperaturen i flasker under varm sterilisering?

Vi bruker en Trykkkoker på 100 liter til sterilisering av flasker. Men i det siste har jeg begynt å bli usikker på om vi oppnår rett temperatur i alle flasker når vi har trykkokeren helt full.

Vi trenger en logger som optimalt sett skal passe inne i en flaske, tåle en bar overtrykk og minimum 121 grader celsius i 60 minutter.

Den kan gjerne være engangs, da vi kun trenger å verifiser effekten. Det skal sies at vi ikke har noen infeksjoner som vi kan merke. Det kan likevel være interessant å vite hvor fort temperaturen i flaskene øker, og om vi når maks temperatur.

Torga
 
Misunnelig på tilgang til 100L trykkoker, men...
For logging av hvor hurtig temp stiger, trenger du digitalt utstyr hvor hele enheten tåler trykk og temperatur. Det hadde vært enklere om dere kunne trukket ut en ledning.
Det meste av engangsutstyr måler kun max / min, og vil ikke gi dere annet enn om dere når temp målet, som jo også er nyttig.
Det siste er selvfølgelig de nye trådløse sondene. Disse kan plasseres i trykkokeren, men jeg er usikker på om signalet kommer ut...
Jeg har beklageligvis ingen lenker til deg
 
kokeren er jo 105 % skjermet så det må en kabelinngang til, hvordan var det med det ?

En DS18S20 fikser dette men da må det in microkontroller til og noe som viser verdien, fx en Mac.
Når må det skje ?
 
Er det noen som har et godt tips for å logge temperaturen i flasker under varm sterilisering?

Vi bruker en Trykkkoker på 100 liter til sterilisering av flasker. Men i det siste har jeg begynt å bli usikker på om vi oppnår rett temperatur i alle flasker når vi har trykkokeren helt full.

Vi trenger en logger som optimalt sett skal passe inne i en flaske, tåle en bar overtrykk og minimum 121 grader celsius i 60 minutter.

Den kan gjerne være engangs, da vi kun trenger å verifiser effekten. Det skal sies at vi ikke har noen infeksjoner som vi kan merke. Det kan likevel være interessant å vite hvor fort temperaturen i flaskene øker, og om vi når maks temperatur.

Torga

Husker jeg ikke feil var den isolert ? hindrer kanskje boring av probehull.
 
En avisolert k sensor vil du kunne få inn med å klemme ledningene i pakningen..tape bit over.lederen er vel 0,4mm tipper jeg..
Noen multimeter har inngang for K sensor.. trenger du sensor kabel så kan jeg sende deg et par meter..
Enden tvinner du bare sammen og putter i en flaske..
 
En avisolert k sensor vil du kunne få inn med å klemme ledningene i pakningen..tape bit over.lederen er vel 0,4mm tipper jeg..
Noen multimeter har inngang for K sensor.. trenger du sensor kabel så kan jeg sende deg et par meter..
Enden tvinner du bare sammen og putter i en flaske..

Om du har så tynn kabel, så tar jeg gjerne imot 2 meter
 
jeg har en mulighet for å få ledning gjennom lokket. Termometret kan demonteres enkelt. men kan ikke finne det jeg evt trenger for å få gjennomgangen tett. Vet det skal finnes en type klem kobling som består av 2 deler som skrues sammen med gummi imellom, uten at jeg vet hva de heter. Tanken kunne vært blankere ja :p lokk.jpg
 
image.jpeg Tynn kabel (lakkert tråd)

Du kan kappe kopperledningen og skjøte med tynn kabel over pakningen, se skisse nedenfor
image.png
 
Sist redigert:
Det som er med K føler er at selve lederene er temp føleren,den består av 2 forskjellige materialer,den måler tempen der den kortsluttes..
 
Det som er med K føler er at selve lederene er temp føleren,den består av 2 forskjellige materialer,den måler tempen der den kortsluttes..
Ja, se skisse over

The measured voltage V can be used to calculate temperature Tsense, provided that temperature Tref is known.

The most common error in thermocouple construction is a circuit extension with dissimilar metals such as copper wires. As explained in the Principles... section above, it is crucial to know the temperature at this point of transition, as this point is the very definition of the reference junction. All further junctions are irrelevant past the point where the switch to copper is made.
 
Sist redigert:
Problemet med å gjøre det sånn er muligheten for målefeil. K lederene bør gå hele veien men fungerer sikkert til dette uten at det blir for mye avvik..
 
Tilbake
Topp