Logging av hele bryggeprosessen ...

Da har jeg tappet min første øl etter oppskrift fra Ægir: American Amber Ale

Den smaker godt, men nå skal den stå 14 dager tenker jeg før den er klar.

Spennende

Loggfører dere noe under veis ?
Evnt hva bør loggføres?
Noen som har noen gode logg forslag, for å bevare hvordan ting ble gjort med erfaringer og resultatet?

Henrik

Loggfør ALT du gjør! Det er til utrolig god hjelp når du skal lære om hvordan systemet ditt virker og vil gjenskape/korrigere ølene dine. Selv skriver jeg for hånd i en innbunden bok.

Er du sikker på at det ikke egentlig er en bibel trykket av Johan Gutenberg du har der, Bjarte? ;D

Og om du en gang skulle ha to corneliusfat i øleskapet, samt tre fat til lagring, er dte veldig lurt å bruke en tusj på hvert av fatene om hva som er puttet på. Driver og smaker og gjetter meg fram for tiden.  :help:

Men finnes ikke noe skjema / mal dere logger etter?

Hvordan regner dere ut utbytte og effektivitet?
og antall liter vann som bør opp i gryta?

ohenrikh skrev:
Men finnes ikke noe skjema / mal dere logger etter?

Hvordan regner dere ut utbytte og effektivitet?
og antall liter vann som bør opp i gryta?

Noen bruker erfaring, andre bruker apper og dataprogrammer, f eks BeerSmith.

Jeg skriver ned det meste, særlig alle former for avvik. Føler at jeg har lært mye på det. Regner ut alt manuelt og jeg føler at det har gitt meg en helt annen forståelse for oppskrifter, forhold mellom volum, styrke, IBU, effektivitet osv. Da oppdager man fort om det er noe feil i oppskriften, i forhold til om man kun er vant til å bare plugge inn verdier i et program.

Jeg skriver også det meste underveis - men er ikke sikker på hva jeg bør måle og notere :)

Noterer råvarer, temp og tid.
OG og FG og regne ut alkoholen
men utregning av IBU, Volum, Effektivitet osv det er jeg ikke sikker på hvordan gjeg skal gjøre.

Søkefunksjonen er til for å brukes. Se her for eksempler på logger http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,16775.msg164432.html#msg164432

Jeg har ikke en bryggebok som sådan. Men jeg skriver ut papirene fra beersmith hvor jeg har hele prosessen. På baksiden av disse arkene fører jeg en enkel logg på hvert brygg som vanntemperatur på meskevann for jeg har malten i, temperatur på mesken etter at jeg har rørt i malten, hva slags SG/OG/FG jeg får, mengder før og etter kok, mengde i gjæringsbøtta samt evt tørrhumle på hvilke dager. Jeg er glad for at jeg har begyndt med dette fordi ved brygging av siste IPA fikk jeg en impuls om å tilsette ekstra tørrhumle (citra) i 2 ekstra omganger og dette er den beste IPAen jeg har smakt noensinne.

Jeg er veldig fersk og har bare satt tre brygg hittil. Men jeg har skrevet ned alt jeg har foretatt meg, med pinlig nøyaktighet. Nesten for mye av det gode. :p. Alt fra tidspunkt jeg satte startere til hvor lang tid det tar å varme opp vann til mesken, og hvor lang tid det tok å kjøle ned vørter.

Alle detaljene jeg noterte ned i de to første bryggene hjalp meg en del på det tredje brygget. Så dette er absolutt å anbefale.

HåvardMcTwist skrev:
Jeg er veldig fersk og har bare satt tre brygg hittil. Men jeg har skrevet ned alt jeg har foretatt meg, med pinlig nøyaktighet. Nesten for mye av det gode. :p. Alt fra tidspunkt jeg satte startere til hvor lang tid det tar å varme opp vann til mesken, og hvor lang tid det tok å kjøle ned vørter.

Alle detaljene jeg noterte ned i de to første bryggene hjalp meg en del på det tredje brygget. Så dette er absolutt å anbefale.

+1

Tilbake
Topp