Lønnsomhet ved å kjøpe bryggselvpakker kontra fikse selv.

4 kr kiloen for veiing og kverning, maltmølle til kanskje 3000.. tilsvarer 750 kg malt oppmålt og kverna.. Ikke noe dårlig regnestykke å kjøpe ferdig etter behov.
Men, hobby er hobby, kjøper i stort, knuser ved behov. Økonomi har vel aldri vært sterkeste sida mi. men moro, ja
Vi fikk oss en finfin maltmølle til rett under tusenlappen ferdig fortollet og med postens drittgebyr.
 
Har ihvertfall funnet ut å kjøpe 100 grams poser med humle er jævlig dyrt. Finn noen å spleise i lag med, og kjøpe noen kilo med humle:)
 
Jeg brygger i en bb30 og tørrhumler det meste jeg brygger. Jeg har aldri kjøpt noe annet enn 100g poser med humle. Jeg har hørt at humlen er ubrukelig til noe annet enn bitterhumle etter en uke fra åpning. Til og med i fryser. Stemmer ikke dette?
 
Hører mange vakumpakker de ja, har holdt på i et år fryser humlen mellom bryggene... Hadde vært artig å hørt hva de store bryggeriene gjør
 
Takker for svar og innspill;).
Ja, prisen jeg regnet var litt stiv, men realistisk. Hentet den fra bryggselv sine siden, og sannsynlig det jeg måtte betale for å kjøpe sånne små mengder knust. Vi ser på muligheten til å kjøpe en mølle nå. Var en oppi tråden som viste en glimrende link med mølle til under tusenlappen (ala den til 2k fra bryggselv?) Jeg er kjempekeen å kjøpe i store kvanta, så blir nok til det.

Tilleggsspørsmål: Alle all grain kitsa fra bryggselv (hvertfall de 10 jeg sjekket) har gjæring i 14 dager, deretter flasking. Vi bor litt spredt til lands, er det mulig at en brygger et slikt kit neste uke (innen 27 feb) og så står den til påske før vi flasker? Reiser hjem litt før påske, så den blir trolig stående til gjæring i 3 uker.

Dersom jeg ikke får noe særlig svar så må jeg lage en ny tråd :oops:

Aleksander:D
 
Takker for svar og innspill;).
Ja, prisen jeg regnet var litt stiv, men realistisk. Hentet den fra bryggselv sine siden, og sannsynlig det jeg måtte betale for å kjøpe sånne små mengder knust. Vi ser på muligheten til å kjøpe en mølle nå. Var en oppi tråden som viste en glimrende link med mølle til under tusenlappen (ala den til 2k fra bryggselv?) Jeg er kjempekeen å kjøpe i store kvanta, så blir nok til det.

Tilleggsspørsmål: Alle all grain kitsa fra bryggselv (hvertfall de 10 jeg sjekket) har gjæring i 14 dager, deretter flasking. Vi bor litt spredt til lands, er det mulig at en brygger et slikt kit neste uke (innen 27 feb) og så står den til påske før vi flasker? Reiser hjem litt før påske, så den blir trolig stående til gjæring i 3 uker.

Dersom jeg ikke får noe særlig svar så må jeg lage en ny tråd :oops:

Aleksander:D

Om det står i 3 uker (ale) er det neppe det noen krise. Skjer ikke stort i gjæringskaret den siste uka. Men pass på temperaturen, ikke la ølet stå varmt eller i dagslys. Lagerøl kan gjerne stå 4 til 5 uker – kan gjerne stikkes om etter 2-3 uker.
 
Takker for svar og innspill;).
Ja, prisen jeg regnet var litt stiv, men realistisk. Hentet den fra bryggselv sine siden, og sannsynlig det jeg måtte betale for å kjøpe sånne små mengder knust. Vi ser på muligheten til å kjøpe en mølle nå. Var en oppi tråden som viste en glimrende link med mølle til under tusenlappen (ala den til 2k fra bryggselv?) Jeg er kjempekeen å kjøpe i store kvanta, så blir nok til det.

Tilleggsspørsmål: Alle all grain kitsa fra bryggselv (hvertfall de 10 jeg sjekket) har gjæring i 14 dager, deretter flasking. Vi bor litt spredt til lands, er det mulig at en brygger et slikt kit neste uke (innen 27 feb) og så står den til påske før vi flasker? Reiser hjem litt før påske, så den blir trolig stående til gjæring i 3 uker.

Dersom jeg ikke får noe særlig svar så må jeg lage en ny tråd :oops:

Aleksander:D
Noe rimeligere holder sikkert, men om du kjøper Monster i rustfritt med tre ruller kommer du ikke til å angre...

Tre uker på stampen er helt uproblematisk ved normal ale-temp.
 
prøvde for artigheten og regne ut hva det hadde kostet meg og lage ægir ipa med alle ingrediensene... ble litt sjokket da jeg så det var over 400kr i kun humle. ved kjøp av 100gr pakker da. tror jeg endte på 550kr. så blir det vell 150kr i frakt opp hit...

og i dag fikk jeg vakuum pakkern i posten! så noen gode sider og bestille en del i fra? utlandet funker og fint.
 
Sist redigert:
"Stikkes" er å bytte gjærdunk eller no?

Når du stikker om bruker du en hevert for å flytte den (relativt) klare ølen over på et annet gjæringsspann, glassbalong eller lignende mens du lar gjærkaka ligge igjen. Vanligvis stikker en kun om for å blande inn karboneringssukker. Omstikking til sekundærgjæring er kun nødvendig om ølen skal stå lenge på stamp(ut over 3-4 uker varmt). Da er det gjerne snakk om frukt, eik, "brett", melkesyrebakterier eller liknende.
 
Når du stikker om bruker du en hevert for å flytte den (relativt) klare ølen over på et annet gjæringsspann, glassbalong eller lignende mens du lar gjærkaka ligge igjen. Vanligvis stikker en kun om for å blande inn karboneringssukker. Omstikking til sekundærgjæring er kun nødvendig om ølen skal stå lenge på stamp(ut over 3-4 uker varmt). Da er det gjerne snakk om frukt, eik, "brett", melkesyrebakterier eller liknende.
Ja, omstikking er ikke noe man gjøre – mange ettergjærer på fat. Det er alltid en viss fare for infeksjon og oksidering. Skal man tørrhumle, kan det være en god idé å stikke om før man fyller på med humle i karet. Men husk at brygging ikke er noen eksakt vitenskap, det er mange veier til godt øl.
 
Ja, omstikking er ikke noe man gjøre – mange ettergjærer på fat. Det er alltid en viss fare for infeksjon og oksidering. Skal man tørrhumle, kan det være en god idé å stikke om før man fyller på med humle i karet. Men husk at brygging ikke er noen eksakt vitenskap, det er mange veier til godt øl.
Brygging kan være eksakt vitenskap med full kontroll over hver minste detalj, men er det noe spennende? For oss hjemmebryggere nok ikke mulig... så la det stå til. Det blir øl.
 
Brygging kan være eksakt vitenskap med full kontroll over hver minste detalj, men er det noe spennende? For oss hjemmebryggere nok ikke mulig... så la det stå til. Det blir øl.

Uønsket infeksjon synes ikke jeg er særlig spennende. 6 timer jobb, kr. 500,- og 20 liter øl rett i sluket. Så når det gjelder å unngå infeksjon prøver jeg å ha full kontroll.
 
prøvde for artigheten og regne ut hva det hadde kostet meg og lage ægir ipa med alle ingrediensene... ble litt sjokket da jeg så det var over 400kr i kun humle. ved kjøp av 100gr pakker da. tror jeg endte på 550kr. så blir det vell 150kr i frakt opp hit...

og i dag fikk jeg vakium pakkern i posten! så noen gode sider og bestille en del i fra? utlandet funker og fint.

Vil du dele artigheten med oss? Total kostnad delt på antall liter GODT øl.
 
Glemte og si det var ipa for 25 liter så rundt 22kr liter hvis man kjøper ingredienser kun for det brygget. Hvor lenge kan man ha vakuum pakket humle i frysern? Før aroma dør ut
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp