Lønnsomhet ved å kjøpe bryggselvpakker kontra fikse selv.

Hei. Satt å regna litt på hvor mye jeg skulle tjene med å kjøpe malt(knust), humle og gjær selv framfor å kjøpe en av pakkene. Antar at jeg kommer til å kjøpe meg en mølle og kjøpe 25kg i slengen for å få ned prisen, men foreløpig må jeg regne med knust pris.

Vi brygget Single hop amarillo allgrain ølsett 25L til 399kr (ferdigknust malt).

Etter å ha sett på individuelle priser for malt(knust) og humle kom jeg fram til

6,1kg Pale malt (26kr) = 158,6kr
0,3kg Munich Mørk (21kr) = 6,3kr
0,2kg Pale crystal mal (26kr) = 5,2kr
0,1kg Crystal malt (27kr) = 2,7kr

Alt vel sålangt, men så kommer prisene på humle.. Velger å runde til nærmeste hundre gram.

Simcoe(216g). 75kr/100g = 75kr*2 = 150kr
Citra (219g). 75kr/100g = 75*2 =150kr
Cascade (247g). 59kr/100g = 59*2 =118kr
Amarillo (265g). 79kr/100g = 79*3=237kr

Gjær: 43kr.

Havner ca på 871kr som er over dobbel pris. Dersom matten min ikke er helt på jordet, så vil det altså lønne seg å kjøpe disse brygge kitsa fram til jeg kan kjøpe store lass med humle og malt for å drive ned prisen? Mister jo litt frihet til å eksprimentere med forskjellige smaker etc, men..

Hvor kjøper dere humlepellets billig a?
Vet allerede om disse sidene, men lurer på om det finnes flere

http://www.hopsdirect.com/
http://malzmuehle.eu/

Takk for svar!
 
Settene er gunstige og iallefall når en vet en får med 2 pakker gjær med noen av settene.

Det som er fordyrende for slik som meg er porto, den ødelegger hele prisen. Ved kjøp av flere sett samtidig så havner gjennomsnitt prisen på porto på mellom 80 og 100 for hver sett :( så da blir settene omtrent 25% dyrere pga porto..


Easybrew
 
Tja...

Lager du denne så vil du vel ha litt lite gjær til bryggingen og svært mye humle til overs etter bryggingen hvis du skal lage en single hop amarillo ??

Du trenger maltet til kr 172,8 og amarillo humlen til kr 237,- samt 2 poser tørrgjær til 86,-
Samlet kr 495.8,- og da har du 35 gr Amarillo til overs. Dette forutsetter at det stemmer at du skal ha 265 gr i oppskriften.

Uansertt så er det en god pris på settene til 399,- og velger du 2 rør med gjær så sparer du enda litt til i forhold til å kjøpe det løst.
 
Det er stive priser du regner ut i fra. Pale malt bør du kunne få for rundt 15-16 kr kg, billigere hvis du kjøper sekk.
Humle kan du kjøpe stort. Da kan du få et kg amarillo for ca kr. 400 eller 500 g 2014 amarillo for ca kr. 300. Andre humlesorter er ikke mye dyrere eller billigere. Selv tipper jeg at jeg ligger rundt 10 gram humle pr liter alt inkl på ipa/apa noe som gir en humleutgift på mellom 100 og 150. De humlemengdene du regner pris ut i fra er rimelig spesielle. 900g humle i 25 liter er for å si det mildt ekstremt.

En rimelig palemalt (tror ikke det er gulvmaltet maris otter i settene) vil koste ca 90 kr.

Tror nok jeg skulle ha klart å brygge en god singelhop amarillo for: Malt 105. Humle 100 gjær 80 (to pk us-05) = 285 pluss protafloc og brewers clarex etc (men det er neppe med i settene).

Det betyr ikke at jeg synes settene er for dyre. Noen har plukket ut, veid og satt sammen settet. Kjøperen får akkurat det han trenger. Helt ok. Men billigere enn å blande selv er det ikke med mindre man kjøper alt i små kvanta.

Jeg ville aldri brukt sett. For det første er jeg kresen på malt og bruker gjerne dyrere maltslag ( gjerne gulvmaltet maris otter). Jeg har mine egne preferanser når det gjelder krystallmalt og humlesorter/humleblandinger osv.

mvh

Bårdd
 
Havner ca på 871kr som er over dobbel pris. Dersom matten min ikke er helt på jordet, så vil det altså lønne seg å kjøpe disse brygge kitsa fram til jeg kan kjøpe store lass med humle og malt for å drive ned prisen? Mister jo litt frihet til å eksprimentere med forskjellige smaker etc, men..

For meg er mulighet til å eksperimentere og lage mine egne ting helt grunnleggende for at jeg gidder å brygge. Å bare skulle kjøpe ferdige sett ville ødelagt mye av poenget med å brygge.

Med 900 gram humle så er nok regnestykket ditt helt feil, og settene er normalt dyrere enn ingrediensene. Men for meg, er det altså helt underordnet.
 
@Bårdd - han sier jo at han kommer til å kjøpe seg kvern og kjøpe i større kvanta etterhvert, men at han ikke er helt der enda ;) og hvis man kjøper basismalt i løsvekt, ferdig knust, så stemmer det vel med 26kr/kg eller så? Det er jo ihvertfall det han sammenligner med, ferdigsett vs å kjøpe malt i løsvekt ferdig knust :)
 
Skal du mikse selv så er det dyrt de første gangene. Men når du får opparbeidet deg et godt lager med humle og malt så blir det vel billigere, og mer spennende.

Husk at det alltid er billigere å kjøpe i store kvanta, kontra det å kjøpe akkuratt det du trenger til et brygg. Slik er det jo i dagligvarebutikken også.
 
@Bårdd - han sier jo at han kommer til å kjøpe seg kvern og kjøpe i større kvanta etterhvert, men at han ikke er helt der enda ;) og hvis man kjøper basismalt i løsvekt, ferdig knust, så stemmer det vel med 26kr/kg eller så? Det er jo ihvertfall det han sammenligner med, ferdigsett vs å kjøpe malt i løsvekt ferdig knust :)

Nei. Det tar 32 sekunder å finne ut at det ikke er vanskelig å få kjøpt knust malt til maltpris + 4 kroner (tilsammen 20 kroner) Noen butikker gjør dette gratis. Uansett vil dette fordyre regnestykket med 30 kr. til 315 for batchen. Men dette er litt på siden. Poengene mine var.
1. Det er ikke billigere å kjøpe ferdigsett, det er dyrere. Selv om settene etter min mening ikke er rådyre sett i forhold til at det er ekstra arbeid for butikken.
2. Det er morsommere og mer givende å finne sine egne oppskrifter basert på sine egen smak.

Når det er sagt er jeg ikke fremmed for at ferdigsett kan være en flott inngangsport til maltbasert hjemmebrygging.

mvh

Bårdd
 
Jobber som økonom, og har skjønt at regnestykker på en hobby dreper gleden ved den. Med mitt konsum, utstyr og råvarepriser tror jeg at jeg går i null når jeg fyller 397 år.

Det regnestykket må du gjerne legge ut. Enten har du ekstremt lavt forbruk eller veldig dyrt utstyr.
Hvilken literpris har du på hjemmebrygg, kun råvarer og ikke utstyr. Og hvilken literpris bruker du på alternativ kjøpeøl?

Jeg har ikke problemer med å få hjemmebryggingen til å komme ut i pluss.
 
Man trenger vel ikke ha veldig dyrt utstyr eller lavt forbruk? Det koster jo ofte litt penger å drive med en hobby :)

Bare det å få malten kvernet har kostet ca 5k for meg. (kvern, motor + alle bakkene til å oppbevare malten i). Og så kan man plusse på alt etter at malten er kvernet til man har serveringsklar øl. Bare der er det en del halvlitere som skal til for å balansere regnskapet.

Folk gjør forskjellig ut av en og samme hobby.
 
Hobby koster, det er alt tillegget som koster. Men noen bruker mye penger på datamaskiner , bilhobby eller annet.

Jeg bruker penger på å skape litt balanse i hjemmet :) hehe. Uansett så er det ikke malten som har drevet opp prisen hjemme hos meg..
 
4 kr kiloen for veiing og kverning, maltmølle til kanskje 3000.. tilsvarer 750 kg malt oppmålt og kverna.. Ikke noe dårlig regnestykke å kjøpe ferdig etter behov.
Men, hobby er hobby, kjøper i stort, knuser ved behov. Økonomi har vel aldri vært sterkeste sida mi. men moro, ja
 
Jeg har ikke problemer med å få hjemmebryggingen til å komme ut i pluss.
Tja, en 25 liter dunk koster litt i råvarer. Når venner og kjente har fått sitt, så er den skvett igjen til meg. Utstyret koster jo litt det også. Jeg ser at det kanskje ikke hadde vært nødvendig, (sånn økonomisk sett), å kjøpe PLS, fylle på med tri-clamp osv. Men du verden for en hobby.
Den dagen jeg brygger for å spare penger tror jeg at jeg har et problem.
 
Klart det er mulig å spare penger på å brygge. Spesielt for en gruppe. 4K i utstyr, 1K per 150l er mulig. Legg gjerne til kr200 per time i fem timer. Da sier det seg selv at en fort kan gå i pluss. Allerede på første brygg. Jeg betviler imidlertid at dette er motivasjonen for noen her inne.

Jeg hadde helt klart betalt mindre for øl de siste ti årene om jeg ikke hadde brygget.
 
Hos bryggeland i Dramnen tror jeg de tok 6 kr for all kverning sist jeg kjøpte malt, det er vel 1 kr per kg eller noe. Maltprisen i "løsvekt" er også helt OK. Uten humle endte jeg vel på rundt hundrelappen, og legger man på 100g humle, litt gjærnæring, klarning, etc så blir det ca 200 for å få 20-25l øl. Mye annet som koster; gass/strøm, kjøling og vann, for ikke å nevne utstyr...
 
Tilbake
Topp