Løses kalsiumsulfat (gypsum) opp i vannet? (Evt hvordan)

nanoTAPP

Administrator
Heisann
En ting jeg oppdager ved vannjustering er at etter jeg har tilsatt kalsiumsulfat/gypsum i skyllevann så ligger det alltid en del igjen i bunnen etter jeg har rørt og rørt og rørt.
Jeg gjør nå forberedelser og lager et lite kar med det Brewfather beskriver jeg skal ha. En for mesk og en for skyllevann. Men det samme gjentar seg, det løser seg ikke opp. Det blir liggende som et hvitt støv på bunnen. Og jeg rører og rører i timevis.
Er det noe med det er feil temperatur eller skal det være slik? Spør en newbie..
 
Heisann
En ting jeg oppdager ved vannjustering er at etter jeg har tilsatt kalsiumsulfat/gypsum i skyllevann så ligger det alltid en del igjen i bunnen etter jeg har rørt og rørt og rørt.
Jeg gjør nå forberedelser og lager et lite kar med det Brewfather beskriver jeg skal ha. En for mesk og en for skyllevann. Men det samme gjentar seg, det løser seg ikke opp. Det blir liggende som et hvitt støv på bunnen. Og jeg rører og rører i timevis.
Er det noe med det er feil temperatur eller skal det være slik? Spør en newbie..
Du skal ha ganske lav pH for at den skal løse seg opp. Jeg har den i like etter innmesk, da pH gjerne ligger nede på 5,0 ca. Da har den fin effekt.
 
Aha… mange takk alle. Da har jeg skjønt det bedre. Så å ha det delt i to som i skyllevannet og mesk slik bryggeprogrammet legger opp til blir bare «tull»? og man kan ha det rett i mesken isteden som har lavere pH ?
 
Sist redigert:
Hei, jeg gør følgende (bruker også Brewfather)
- salter + syre till Mesk -> i mesken
- salter till skyllevann -> i kok
- syre till skyllevannet -> i skyllevannet
 
Hei, jeg gør følgende (bruker også Brewfather)
- salter + syre till Mesk -> i mesken
- salter till skyllevann -> i kok
- syre till skyllevannet -> i skyllevannet
Takk skal du ha @dojonieu , det var nyttig info og en grei huskeregel. I dette brygget bruker jeg ingen syrer, kun kalsiumklorid, magnesiumsulfat og kalsiumsulfat etter Brewfathers beregninger basert på mitt kildevann.
 
Hei, jeg gør følgende (bruker også Brewfather)
- salter + syre till Mesk -> i mesken
- salter till skyllevann -> i kok
- syre till skyllevannet -> i skyllevannet
Men hvis programmet beregner saltene til bruk i skyllevannet, vil du få en høyere konsentrasjon enn beregna hvis du i stedet tilsetter dem i kok, og du vil også få en annen pH enn beregna både under skyllinga og i kok. Det blir vel ikke så store variasjonene, vil jeg tru - men det er vel ingen grunn til å tilsette dem under kok i stedet?
Aha… mange takk alle. Da har jeg skjønt det bedre. Så å ha det delt i to som i skyllevannet og mesk slik bryggeprogrammet legger opp til blir bare «tull»? og man kan ha det rett i mesken isteden som har lavere pH ?
Hvis det er kalk du snakker om, så ja. Det vil ikke løse seg opp i noen særlig grad under skylling. Bruk natron i stedet.
 
Men hvis programmet beregner saltene til bruk i skyllevannet, vil du få en høyere konsentrasjon enn beregna hvis du i stedet tilsetter dem i kok, og du vil også få en annen pH enn beregna både under skyllinga og i kok. Det blir vel ikke så store variasjonene, vil jeg tru - men det er vel ingen grunn til å tilsette dem under kok i stedet?
Tror det er lite - men du har nok rett Finn. Jeg fikk det fra Dave Green (BYO) og har egentlig ikke tenkt så mye på det.
 
Tror det er lite - men du har nok rett Finn. Jeg fikk det fra Dave Green (BYO) og har egentlig ikke tenkt så mye på det.
Hvis du har behov for mye kalsium, kan det være et poeng, siden mye av kalsiumet (40%) felles ut under meskinga. (Veit ikke om det er noen særlig sånn effekt under skyllinga.)

Mener å huske at Palmer har sagt noe sånt som at justeringer for smak kan gjøres under kok, mens det som brukes for å ha effekt på meskepH sjølsagt må brukes i mesken. Jeg levde etter det ei stund, men kom til at det ikke hadde noen hensikt. Og jeg kan ikke huske å ha lest noe sånt i den siste utgaven av boka hans.

Men dette er neppe veldig viktig; bare en detalj.
 
Heisann
En ting jeg oppdager ved vannjustering er at etter jeg har tilsatt kalsiumsulfat/gypsum i skyllevann så ligger det alltid en del igjen i bunnen etter jeg har rørt og rørt og rørt.
Jeg gjør nå forberedelser og lager et lite kar med det Brewfather beskriver jeg skal ha. En for mesk og en for skyllevann. Men det samme gjentar seg, det løser seg ikke opp. Det blir liggende som et hvitt støv på bunnen. Og jeg rører og rører i timevis.
Er det noe med det er feil temperatur eller skal det være slik? Spør en newbie..

Hos meg løser gypsum seg opp like godt som de andre saltene, kanskje fortere til og med.
Hvilken type gypsum er det du bruker?
 
Gips er mer oppløselig i kaldt vann enn i varmt, der det kan danne seg forsteinete gipsbiter om du ikke får strødd gipspulveret jevnt utover. Det har vel med svært kort reaksjonstid i varmt vann å gjøre. Tenk på hva gipspulver ellers kan (Slettet: egentlig skal) brukes til: harde former som f.eks. avstøpninger, fiksering av beinbrudd etc.
 
Sist redigert:
Tenk på hva gipspulver egentlig skal brukes til: harde former som f.eks. avstøpninger, fiksering av beinbrudd etc.
Reagerer på bruken av 'egentlig' her, ser ikke bort fra at det brukes mer gips til ølbrygging enn avstøpninger og beinbrudd.

Så egentlig kan man si at det egentlig er brygging gips skal brukes til. Egentlig.
 
Reagerer på bruken av 'egentlig' her, ser ikke bort fra at det brukes mer gips til ølbrygging enn avstøpninger og beinbrudd.

Så egentlig kan man si at det egentlig er brygging gips skal brukes til. Egentlig.
Egentlig ja....
;)
(I hvert fall i dette forumet.)
 
Sist redigert:
Vil bare gjøre oppmerksom på at jeg har surra (igjen:( ). Siden det var snakk om et salt som det var problematisk å få løst opp, fortalte hjernen min meg at det var snakk om kalk. Pokkers hjerne.

Men gips er spes, som @john petter sier, fordi det er tyngre oppløselig i varmt vann enn i kaldt. Men jeg veit ikke om det egentlig er noe problem. Det kan kanskje drøye litt før effekten på pH kicker inn? Ikke at jeg noen gang har merka det, men teoretisk?
 
Tilbake
Topp