LØST: Luft i magen av hjemmebrygg. Løsning?

Se løsning i slutten av tråden. Her er det opprinnelige innlegget:


Vet det er mange som sliter med det samme. Jeg har kanskje blitt veldig følson for dette dette de senere år.

Jeg blir ikke slik av vanlig butikkøl. Jeg regner med at det er gjæren som gjør dette. I og med at det er levende gjær i hjemmebrygget, mot filtrert og pasturisert butikkøl.

Jeg har gjort noen eksperimenter for å få bukt med problemet uten hell.
Jeg har kjøpt ølfilter som jeg har koblet mellom fatet og krana. Tror det er på 5micron. Ingen forbedring, selv om ølet er helt klart.

Så har jeg køarnet det med gelantin på fatene. Noe som fungerer bra. Men ingen reduksjon i dette problemet..

Det siste har vært at jeg har hatt brygget på plastflasker. Så har det ligget et par timer i stekeovnen. Da har jeg tatt de ut når temperaturen har nærmet seg 90°C.

Jeg har gjort dette på samme måte med å koke opp en stor kjele med vann. Der flaskene har ligget nedi. Også her har temperaturen lugget på over 80°C.
Dette skulle jo i aller høyeste grad pasturisere brygget, og drepe all gjæren pga. Høy temp. Men ingen merkbar forskjell...

Flere som kjenner til dette fenomenet? Noen som har funnet løsningen?
 
Sist redigert:
Har drukket store mengder hjemmebrygg uten å få mageproblemer av noe slag. Jeg har riktignok spist en spiseskje aktiv gjær for å teste og da ble jeg litt funky i magen dagen etter. Pasteurising burde jo løst det i tilfellet for din del.

Hvor hardt karbonerer du? Sikker på det ikke er co2 og ikke luft du får i magen? :p
 
Merka kanskje litt i starten
Men etterhvert så har jeg enten tilvendt meg det eller blitt flinkere til å vente med smakinga til øllet er ferdig


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg fikk en del luft i magen når jeg tok et prøveglass ved tapping. Kanskje det var gjæren som gjordet det?
 
jeg deler ut/drikker min øl med en gjeng på omtrent 10 ølglade venner. 8 av disse har ingen problemer med to av de har en følsom mage på generelt grunnlag og de får sykt mye luft i magen av ølet jeg lager og kan derfor ikke drikke det. men vanlig øl drikker de mye av.
så det er utvilsomt at det er noe med hjemmebrygg som gjør at enkelte reagerer
 
Synd at jeg er blitt blant de 20% :/ Det er noe som har oppstått de senere år, og var ikke tilfelle for 7-12år siden når jeg begynte med hjemmebrygging av øl.
Vet det er et utbredt fenomen. Mange som nevner det her: http://forum.norbrygg.no/threads/korte-ned-produksjonstid.21371/#post-214368

jeg karbonerer litt forskjellig ut i fra øltype. Men fatet pleier å stå på 1bar. Fenomenet er gjerne en dag eller to etter. Så jeg er helt sikker på at det ikke er der det kommer i fra.
Jeg ser ikke noe annet enn at det kan være gjæren. Det samme skjer med f.eks Nøgne Ø.

Gjæren skal i utgangspunktet dø ved 50ºC. Mine flasker har vært over 80ºC i en time eller to. mens jeg ser på bryggerier er det snakk om bare noen minutter. Så det burde i utgangspunktet ta knekken på gjæren.

Ølet er stort sett flasket etter at det har klarnet flere uker på fat. da er det helt uten bunnfall. Så det skulle ikke være snakk om store mengder igjen som jeg prøver å drepe.
 
Jeg har bare fått i meg litt ved tapping og under gjæring så langt, og det har gått helt greit. Jeg tok derimot en test her forrige uke for å sjekke om karboniseringa var igang, og da holdt jeg på å drite i buksa flere ganger dagen etter.

Jeg tenkte jo selvfølgelig at det måtte være ølet, som forøvrig også hadde en del grums, men når jeg ser tilbake på hva jeg fikk i meg den dagen ellers av mat/drikke så var det mye som kan ha vært årsaken.

Blir jeg dårlig av mat/drikke, så skjer det stort sett rimelig fort andre ganger, og ettersom det her inntraff nesten et døgn etter så jeg krysser fingrene på at det var noe annet enn ølet som hadde skylda.

Skal prøvesmake en flaske eller to med dama i kveld, så det kan jo bli festlig hvis jeg tar feil! :rolleyes:
 
Så du er sikker på at du ikke har gluten intoleranse.
Det er jeg helt sikker på. Spiser et helt vanlig kosthold og reagerer ikke på noe som helst. Det er bare de senere årene jeg har reagert på hjemmebrygget øl og aktivt øl som Nøgne Ø osv. Vanlig kjøpeøl uten aktivt gjær går helt fint. Det skulle være samme mengde gluten i dette? For å ikke snakke om brød, pasta og alt annet mat som er spekket med gluten.

Jeg har brygget øl siden 2003, og det blir kanskje 8-14 batcher a 23l hvert år. Har spekulert i om det kan være noe infeksjoner som har kommet de senere år som har gjort dette. Så alt at utstyr har blitt byttet ut minst en gang. Samtidig som alt blir nøye sterilisert med starsan. Så jeg har erklært at det ikke er problemet.

Men jeg vet at dette er et utbredt fenomen. Så jeg etterlyser om noen har greid å løse det?
 
Hvordan er det under tapping?

Jeg laget en APA for en tid siden som jeg ikke lot klargjøre seg skikkelig før jeg tappet til kar, gikk rundt som en menneskelig boomblaster etter noen halvlitere av den, eneste avviket på den batchen var at jeg ikke tappet klar vørter til gjæring.
 
Pass på at stivelsen blir skikkeleg konvertert og begrens mengden ugjærbart sukker. Brygg lyst og godt utgjæra øl så skal det ikkje vere noko forskjell på butikkøl og heimelaga. Tvilar på at det er gjæren som er problemet med mindre det er store mengder aktiv gjær i suspensjon.
 
det site forsøket mitt for å løse dette her for mine 2 venner var å lage en bavarian lager fra ekstraktsettet til bryggselv. uten ekstra sukker eller noe sånt. kun selve sirupen slik det kommer fra butikk. gjæret med us-05 da jeg ikke har utstyr for å lage pils... men de får akkurat like mye luft i magen.. merkelig. det er noe med hjemmebrygget øl og luftproblemer hos enkelte. selv på lyse ølsorter.
 
Men er det et øl jeg får luft i magen av så er det hveteøl
Syntes jeg får mer luft i magen av Belgisk
Merker ikke noe særlig på annet øl
Kan jo være kulsyren da, for Bitter/Guinnes osv. er jo bare en fryd å drikke mtp. magen
 
Hvilke mengder snakkes det egentlig om her? Får dere luft i magen av en enkelt 0,33, eller dreier det seg om 4-5 halvlitere? Hjemmebrygget øl inneholder gjerne en del mer fuselalkoholer enn kommersielle øl, og overgjæret øl er visstnok verre enn undergjæret øl. Fuselalkoholer gir gjerne skallebank, men vil også påvirke magen. Da er det ikke rart om magen protesterer etter en helaften. Hvis det derimot dreier seg om et enkelt glass, vil jeg nok tro at det er snakk om en intoleranse.

Hveteøl inneholder visst spesielt mye fuselalkoholer - opptil 160 milligram per liter.
 
Hveteøl inneholder visst spesielt mye fuselalkoholer - opptil 160 milligram per liter.

Åh? Hva er dette snakk om?

Før når jeg drakk 4 -5 halvlitere pils fikk mer luft, derfor drakk jeg oftere whisky og andre ting,
men nå som jeg bare tar meg en øl eller to er ikke dette no problem selv om det er hjemmebrygg/håndbrygg
Så det er vel noe der og
 
For meg så er det 3 halvlitere og oppover. Akkurat det samme på lyse ølsorter. Enten det er allgrain eller ekstraktbrygging. Bruker aldri sukker. Bare ekstra maltekstrakt. Samt prøvd alt som jeg har skrevet over.
men lagde en IPA for 2-3år siden. Den merket jeg ingen ting av. Kan hende den konserveringen som er i så mye humle gjorde susen på et eller annet. Synd jeg ikke er videre begeistret for IPA :/
 
Tilbake
Topp