LØST: Luft i magen av hjemmebrygg. Løsning?

Hmmm... Kanskje det ikke egentlig er det at gjæren er aktiv, men restene etter gjæren? Så hvis du først kjører cc+gelatin for å bli kvitt så mye som mulig, deretter varmer opp for å drepe gjæren, og til slutt filtrerer en siste gang for å bli kvitt de siste restene?

Hovedforskjellen er vel pasturisering og filtrering? Kan jo prøve med 1micron filter i stedet for 5micron. Men da begynner man kanskje å bli litt fanatisk. I teorien skulle jeg kjøre en bedre pasturisering enn bryggeriene når jeg nå driver å eksperimenterer med dette.

Enig med Mixmaster over. prøvd alt, og det er det samme uansett for de det gjelder.
men de nevnte to vennene får reaksjon allerede etter 2 halvlitere.. synd for dem, og glad det ikke gjelder meg selv, er vel en slags konklusjon. men skulle gjerne funnet årsaken. industriøl er løsningen for dem. det fungerer utmerket

Er ikke så følsom selv men jeg brygger med en som er veldig influert (Flatuert) av mengden gjær i ferdig brygg. Vi har da prøvd å filtrere med 1 mikron filter og dette har fungert veldig godt. Ett filter som filtrere ned mot en mikron tar bort mye annet også. Sånn som Chill haze, gjær og 10-20% smak. Man filtrerer selvsagt før tvangskarbonisering. Sukkerbitkarboninsering og 1 mikron filter hører ikke sammen.

Da bestiller jeg noen 1micron. Har bare 5micron her som jeg kjøpte inn for å sjekke om det hadde noen effekt for et par år siden.
Btw: Det hadde ikke det ;)

Selv om du tror at du ikke har intoleranse så hadde jeg testet med clarex i bøtta når du skal gjære. Sprenger proteiner slik at stoffene fell ut av ølet. Tester dette selv no opp mot noen venner.

Easybrew, hvordan gikk det med vennene dine? har selv noen venner som ikke tåler gluten. Og hadde vært spennende å høre om det faktisk fungerte med clarex dråper for å redde dagen dems;)

Funker med noen øl hos madammen iallefall. Hun merker ikke noe til det. Men det er jo forskjell på folk, noen tåler ikke noe gluten, andre tåler litt mer.

Men ikke lag en weiss og tilsett litt clarex og si den er like glutenredusert som en pale.

snakket faktisk med en som burde kunne dette faget nå, ho sa att det clarex virker. var vist et kjempe effektiv stoff. så da er det håp;)

Hveteøl inneholder visst spesielt mye fuselalkoholer - opptil 160 milligram per liter.

nå er ikke jeg veldig god på dette så må nesten spørre hva fuselalkoholer egentlig er? er det noen måte å eventuellt redusere dette for å minske muligheten for å få skallebank og ødelegge morgendagen . ;P

Gjære på lavere temperatur innledningsvis? Høy gjæringstemp for tidlig er en enkel årsak til fusel. Aldri lagt merke til fuselakohoholer uansett type hvis bare gjæringen har vært grei.

Gjære på lavere temperatur innledningsvis? Høy gjæringstemp for tidlig er en enkel årsak til fusel. Aldri lagt merke til fuselakohoholer uansett type hvis bare gjæringen har vært grei.

skal brygge en APA i morgen, hvordan ville du gjort det med temperaturen under gjæring da?

Helt vanlig. 19 grader er vanlig hos meg iallefall. Ville ikke bekymret meg for fusel med mindre du drar opp til over 25, opp mot 30 tidlig. Har selv hatt fusel med saison gjær, 30 grader etter 12 timer, experiment done.

Edit: spørs hvilken gjær og hva du vil få til. 001/Us-05 er 19 grader flatt, britisk med litt frukt/karamellsmak med 002-ish er det 20 grader flatt. Etter en rise fra pitch-temp hos meg.

Easybrew, hvordan gikk det med vennene dine? har selv noen venner som ikke tåler gluten. Og hadde vært spennende å høre om det faktisk fungerte med clarex dråper for å redde dagen dems;)

Ser ut som det funker bra, laget en påskeøl med en del hvete i og en hvete øl. Og virker ut som en mirakel. I forrige nummer av bladet beer & brewing står det mye om gluten fritt øl og gluten redusert øl.

image.jpg

Men jeg har startet å bruke brewers clarex i all øl for det koster ikke noe særlig og hvis alle kan drikke ølet jeg lager så et det utrolig bra. Ikke setter det noe smak heller så for meg er det en nobrainer.. Noen dråper i gjæringskaret.. I tillegg reduserer det chill hazes

Ut fra alt jeg har lest på nettet og i magasiner, så forstår jeg ikke hvorfor flere kommersielle bryggeri bruker det..

image.jpg image.jpg

Tilbake
Topp