Luft før flasking - Løpet kjørt?

Vet ikke helt om den passer under tråden for bryggetabber

Ah. Jeg mente at min historie nok passet best under bryggetabber. Ditt spørsmål var det ingen ting i veien med :)

Lykke til med videre brygging, med eller uten pinnekjøtt!

Per Christian
 
olavgn skrev:
Er det noe fare for oksidasjon dersom jeg har glømt å ha vann i gjærlåsen? Kom nettopp på at det stod et brygg oppe hvor nettopp dette var tilfelle, har stått i 3 uker ca.

Eg har gjort det konsekvent i ein måned no, bare får å sjå om det har noko negativ innvirkning. 5 batcher med gjærlås og lokk, men uten vatn. Ingen tegn til infeksjoner eller okydering i noken av dei brygga. Skulle jo tru at så lenge det er "overtrykk" i karet vil verken oksygen eller støvpartikler koma inn til ølet. Og ølet gir jo fra seg CO₂ heile vegen fram til flasking, så då burde det jo vere "overtrykk" nok til at ingenting slipper til ølet.
Vanleg rutine for meg er å tilsette vatn i gærlås etter stormgjæring, og det kjem eg sikkert til å fortsette å gjer framover, men eg er uansett blitt overbevist over at det ikkje er noko vesentlig infeksjonsfare eller oksidasjonsfare ved å ikkje ha vatn i gjærlås gjennom heile gjæringsforløpet (gitt at gjærlåsen har lokket på).

Edit: leiferetting og litt lagt til.
 
Jeg har ikke plass til vannlås i gjæringsskapet mitt, så hos meg er det bare aluminiumsfolie, selv når det er lange pimærgjæringer opp til en måned.
Jeg syns ølet mitt stort sett blir toppers.
 
Jeg gjærer alltid uten gjærlås til stormgjæringen er over. Fint som snus. Åpen gjæring er ikke uvanlig i tradisjonelle kommersielle bryggerier heller.
 
Gahr skrev:
Jeg gjærer alltid uten gjærlås til stormgjæringen er over. Fint som snus.

Men du setter på gjærlåsen med vatn etter stormengjæring?

Gahr skrev:
Åpen gjæring er ikke uvanlig i tradisjonelle kommersielle bryggerier heller.

Korleis Åpent? Åpent kar med fritt innsyn, eller bare gjæring som ikkje er lufttett? Det vanlegaste er vel å gjære i åpne kar til stormgjæring er over, og så flytte ølet til luftette tanker for modning, eller?
 
Torvald skrev:
Gahr skrev:
Åpen gjæring er ikke uvanlig i tradisjonelle kommersielle bryggerier heller.

Korleis Åpent? Åpent kar med fritt innsyn, eller bare gjæring som ikkje er lufttett? Det vanlegaste er vel å gjære i åpne kar til stormgjæring er over, og så flytte ølet til luftette tanker for modning, eller?
Det er relativt vanlig å ha kar uten lokk.  Fritt insyn altså.
De fleste som gjør det nå til dags har dog relativt god kontroll på rensligheten ellers i rommet.
 
Torvald skrev:
Korleis Åpent? Åpent kar med fritt innsyn, eller bare gjæring som ikkje er lufttett?
Gjæringskar på Kinn bryggeri :)
268855_234757833212911_114870671868295_824161_3616738_n.jpg
 
Jo, slik Kinn gjør det er eg kjent med(gjære i åpent basseng til stormgjæring er over og flytte til lukka tank for modning),  men spørsmålet var eigentlig om Gahr meinte at det var vanleg å gjære åpent (som på bilde) gjennom heile gjæringforløpet, eller om det var vanleg å gjære med lukka/tildekka kar som ikkje er lufttette. Altså kva slags type åpen gjæring.

Er ikkje forresten det bilde av Foreign Extra Double Imperial Russian Export Stout Porteren til Kinn som gjærer? Meiner å ha sett det bilde før...  :jaha:
 
Gahr skrev:
Jeg gjærer alltid uten gjærlås til stormgjæringen er over. Fint som snus. Åpen gjæring er ikke uvanlig i tradisjonelle kommersielle bryggerier heller.

Når gjæret først har etablers seg i vørteren så slipper den ikke til andre organismer, i hvertfall ikke under stormgjæring når gjæren er aktiv.
 
Vanlig å flytte ølet til lukket tank etter en tid. Selv om gjæren kan utkonkurrere en del uhumskheter, er det lurt å passe på at man unngår støv.
 
Må bare meddele at jeg har testet et par flasker av denne allerede, og foreløpig så er den knallgod! Den har nå stått ca 10 dager på flaske og trenger sikkert noen dager til. Men smaken er veldig god, fin singel hop test.

Det jeg ser er at gjæren ikke setter seg skikkelig fast i bunnen, mulig det bedres etter litt tid i et kjøligere lager.

Blir spennende å se hva tiden gjør med denne :biersmile:
 
Litt seint ute, men ang luft i ølet før det skal på flaske: En flasker uansett med masse luft i toppen av flaska, og denne blir brukt og spist opp av gjæret når en skal etterkarbonere på flaska. Så snakker vi tiny små bobbler som har kommet i ølet rett før flasking, så antar jeg at dette også blir brukt av gjæren for å skape co2. Det er vel derfor en snakker om at flaska blir "primed", og at disse kan oppevares mye lengre enn om en tapper på flaske fra ferdigkarbonert øl fra fat.. ?? Hadde det vært 100% tomt for luft ved etterkarbonering på flaske, så hadde det vel ikke blitt noe luft til gjæren og ingen co2?
 
Gjæren forbruker en del av oksygenet, dog ikke alt, men ettergjæring på flaske er med på å minke og forsinke oksideringen.
 
Det er beskrivelser på ettergjæring på flaske hvor du lar korken ligge på de første dagene for å drive ut luft, så setter du fast kapselen etter det.
 
Tilbake
Topp