Luft før flasking - Løpet kjørt?

AudunWS

Dommer
Jeg fikk luft i vørteren når jeg stakk om til nytt kar for å tilsette sukker og flaske i dag. Er det sånn at løpet er kjørt da, bare å tømme ut? :bank2:
 
Mest sannsynlig ikke. Uansett er det kun du av oss som har mulighet til å sjekke om det har blitt noen usmak :) Og om det skulle være litt usmak, så la det stå i fred noen uker/måneder, utrolig hva litt lagring kan gjøre. Sjelden noen grunn til å gi opp et brygg om det ikke er infisert.
 
Nei. Send alle flaskene til meg for sjekk...  ::)

Hva mener du med luft i vørteren? Hvis du har tappet på flasker hadde jeg i alle fall ikke helt det ut  - det er jo bare å vente og se... Ikke hell det ut.
 
Så det er ennå håp!  :ilike:

Jeg var litt i andre tanker (egentlig på et helt annet brygg som står for tur) når jeg tappet over på nytt kar, det ble noe skum. Alt er tappet på flasker og det var ikke en alt for stor batch. Hadde virkelig trua på denne, alt klaffet neste helt til slutt. Det er en Singel Hop APA på Cascade, rikelig med humle. lukter fortreffelig. Sånn sett lover det godt

Jeg trodde neste det var andre veien, at jeg måtte skyndte meg å drikke opp før det ble for mye usmak.
Da takker jeg for beroligende ord og bærer det opp til lagring :)
 
Hvis det er blitt oksidert hjelper det ikke med lagring, tvert i mot setter tid bare mer preg på ølet.

Behold ølet, går sikkert bra.
 
Jeg har på ingen måte ervervet meg spesialkompetanse på området oksidasjon, men jeg vil tørre påstå at det florerer en overdreven redsel for dette fenomenet.
Nå har jeg kun en 40 brygg på ryggen, men alikevel har jeg aldri opplevd å fått oksidert øl. Jeg heller vørteren oppi kokekaret fra gjæringsbøtta etter siling av mesken og introduserer nok en del oksygen i vørteren ved å gjøre dette, men det som er tingen med oksidasjon er at det skjer over tid og ikke i et kort øyeblikk. Nøyaktig hvor lang tid eller hvor store mengder luft som er nødvendig før en usmak opptrer har jeg dessverre ingen data over så det kan jeg ikke uttale meg om.
Det finnes derimot en interessant artikkel i BYO der de tar opp temaet oksidasjon og det blir konkludert med at man trenger store mengder oksygen for at oksidasjon skal kunne skje på kort tid. Dette er da som jeg ser det, og det blir kommentert i bladet, at dette ikke er et problem som vanligvis oppstår i selve bryggeprosessen eller ved flasking. Det betyr jo selvfølgelig ikke at man kan "sloppse" i vei og ikke være forsiktig, for er det noe som smaker trist så er det oksidert øl, men som sagt så mener jeg at denne frykten er en smule overdrevet.
 
Er det noe fare for oksidasjon dersom jeg har glømt å ha vann i gjærlåsen? Kom nettopp på at det stod et brygg oppe hvor nettopp dette var tilfelle, har stått i 3 uker ca.
 
Nei, strengt tatt ikke.. CO2 er tyngre enn luft og vil ligge som en pute over vørteren.. Men bakterier og småkryp får lettere tilgang til vørteren uten vannlås..
 
Nydal skrev:
Jeg har på ingen måte ervervet meg spesialkompetanse på området oksidasjon, men jeg vil tørre påstå at det florerer en overdreven redsel for dette fenomenet.
Nå har jeg kun en 40 brygg på ryggen, men alikevel har jeg aldri opplevd å fått oksidert øl. Jeg heller vørteren oppi kokekaret fra gjæringsbøtta etter siling av mesken og introduserer nok en del oksygen i vørteren ved å gjøre dette, men det som er tingen med oksidasjon er at det skjer over tid og ikke i et kort øyeblikk. Nøyaktig hvor lang tid eller hvor store mengder luft som er nødvendig før en usmak opptrer har jeg dessverre ingen data over så det kan jeg ikke uttale meg om.
Det finnes derimot en interessant artikkel i BYO der de tar opp temaet oksidasjon og det blir konkludert med at man trenger store mengder oksygen for at oksidasjon skal kunne skje på kort tid. Dette er da som jeg ser det, og det blir kommentert i bladet, at dette ikke er et problem som vanligvis oppstår i selve bryggeprosessen eller ved flasking. Det betyr jo selvfølgelig ikke at man kan "sloppse" i vei og ikke være forsiktig, for er det noe som smaker trist så er det oksidert øl, men som sagt så mener jeg at denne frykten er en smule overdrevet.

Uten at jeg skal være bråsikker, tror jeg det er ganske mye mer utslagsgivende med oksygen i ferdig øl, enn før gjæring.
I alle fall når det kommer til negative effekter.
Skulle likevel tro at lit luft før flasking bør gå fint.
 
Peter T skrev:
Du kan bare ta av lokket også, det er mange som gjærer uten lokk.  ;)
Trodde det da var viktig å tappe det så snart ølet var tappeklart, siden CO2-produksjonen da hadde stanset, og "lokket" da fort ville forsvinne?
 
olavgn skrev:
Peter T skrev:
Du kan bare ta av lokket også, det er mange som gjærer uten lokk.  ;)
Trodde det da var viktig å tappe det så snart ølet var tappeklart, siden CO₂-produksjonen da hadde stanset, og "lokket" da fort ville forsvinne?
Beklager, det gikk meg hus forbi at det hadde stått såpass lenge.
Jeg tror dog ikke det er oksygen som er skummelt etter at co2 lokket avtar, det er partikler med møkk man er redd for.
 
Well. Oksygen er ikke bra for ferdig øl. Det er ikke rent sjelden jar smaker hjemmebrygg som har større eller mindre grad av oksidering. Det viktigste man kan gjøre for å unngå for hurtig oksidering (for ølet vil oksidere etterhvert, uansett) er å oppbevare ølet kjølig.
 
Gahr skrev:
Well. Oksygen er ikke bra for ferdig øl. Det er ikke rent sjelden jar smaker hjemmebrygg som har større eller mindre grad av oksidering. Det viktigste man kan gjøre for å unngå for hurtig oksidering (for ølet vil oksidere etterhvert, uansett) er å oppbevare ølet kjølig.

Bør jeg da oppbevare det ølet jeg tappet i dag kjølig fra første stund på flaske eller "tåler" det noen dager i romtemperatur for å få fart på karboneringen?
 
Hvis du skal ha det karbonert, må du la det stå i romtemp. Gjæren vil da også gjøre kål på noe av oksygenet. Etter karbonering bør det stå kaldt.
 
OK, takk. Da lar jeg det stå noen dager. Hvor lenge bør det egentlig stå i romtemperatur før det flyttes til kjøligere lagring? Har i grunn bare en gammel kjeller å lagre litt mengder i. Den er relativt kjølig, men ikke som et kjøleskap.
 
Min hittil største bryggetabbe (denne historien hører vel heller hjemme der) var under flasking av en IPA hvor jeg ikke målte FG før jeg stakk om til flaskekar med sukkerlake. Hadde alt på flaske og målte FG på skvetten som var igjen i karet, og ble overrasket over at den var nesten lik OG (1.060). Konkluderte med at gjæren var død, lot være å gjøre kontrollmåling på en av de 38 flaskene jeg hadde (observante lesere vil identifsere nøkkeltabben), og slang all ølen tilbake med masse(!) risting og plasking på en gjærkake fra en kölsch jeg hadde flasket samme dag. Etter litt grubling kom logikken til unnsetning og jeg fant ut at jeg hadde blandet primingsukkeret dårlig og dermed målt vørterfarget sukkerlake. En kontrollmåling fra det nye gjæringskaret viste OG på 1.010, så da krysset jeg fingre og lot gjæren rydde i to dager.

Har nå tappet på flaske, døpt brygget Irr IPA (med grønn etikett), gitt det et par uker i kjelleren og min utrente gane har ikke funnet noen usmak i det. Ikke min beste øl, men drikkbart og en grei påminnelse om empirisk metode. Antar at min oksidering var adskillig mer omfattende enn din, så RDWHAHB.

--
Per Christian
Nå bedre på empiri
 
pernod skrev:
Antar at min oksidering var adskillig mer omfattende enn din, så RDWHAHB.

Herlig (lang)forkortelse! :skitbra:

Det var den helt klart. Men når man som nybegynner søker rundt og prøver å lese seg opp så er jo det med å tilsette oksygen på dette tidspunktet kritisk. Når jeg ser på alle tilbakemeldingene jeg får om at det kan gå bra så blir det en liten betryggelse for meg og jeg lar det stå. Så får vi se hvordan det går

Vet ikke helt om den passer under tråden for bryggetabber da den var stilt som et spørsmål om råd. Skulle jeg postet der så måtte det være juleølet jeg brygget i pinnekjøttkjelen! Dette var mitt andre brygg og før jeg kjøpte meg dedikert bryggekjele. Det gikk i vasken! Smaken ble harsk, passe dårlig på øl. (Litt OffTopic)  
 
Tilbake
Topp