Luftegardin istedet for luftestein?

Har noen erfaring med bruk av luftegardin istedet for luftestein sammen med en akvariepumpe til lufting av vørter? Såfremt luftpumpen har tilstrekkelig kapasitet vil jeg tro at en gardin kan gi atskillig flere bobler enn luftesteinen. Synspunker?

Lars K.
 
Tja, jeg har ikke erfaring med luftegardin, men utfra hva jeg ser på youtube-videoer ifm akvarier, virker det som det pumper mye luft inn, men også slipper stor andel av dette ut som luftbobler. Siden øl skummer langt mer enn akvarievann, er jeg overbevist om at Geir Ove er inne på noe når han kommenterer at det blir mye skum. Poenget med lufting av vørter er jo at lufta (eller rettere sagt oksygenet) skal forbli oppløst i vørteren, ikke at det bobler mye. Det er mulig man kan lufte ut noe DMS, men det får være måte på.

Dernest, om du 'lufter' med oksygen, så er du vel særdeles interessert i å unngå overlufting, og å bruke et slikt luftegardin der mye av det som dyttes inn bobler opp til overflaten høres ut som man sitter igjen uten noe god mulighet for å estimere for hvor mye oksygen du faktisk har dyttet inn i ølet. (Ja, med mindre du har råd til en oksygenmåler, da.). Jeg vil tro at med lufting med oksygen er det viktigste å vite hvor mye oksygen man har dyttet inn samtidig som man minimaliserer lekkasjen av oksygen ut.

Lufter du med luft spiller det mindre rolle, siden metting av vørteren med luft gir deg en omtrentlig rett mengde oksygen for mange normale øl. Dermed er det bare tut og kjør til vørteren er mettet. Likevel ville jeg kanskje være litt forsiktig. En ting er skumming, en annen ting er vel at infeksjonsfaren er avhengig av hvor godt luftfilter du har, men også proporsjonal med volumet du kjører igjennom: pumper du dobbelt så mye luft igjennom vørteren, har det sannsynligvis også sneket seg dobbelt så mange bakterier forbi luftfilteret ditt.
 
Tilbake
Topp