lufting av vørter

Jani

Norbrygg-medlem
Har gått over fra å brygge 20 liter til 50 liter om gangen og da jeg skulle riste på gjærinsdunken i går fikk jeg betale for å ha sluntret unna med styrketreningen. Var såpass tungt at jeg er usikker på om jeg fikk ristet inn nok oksygen. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få ristet en dunk med 50 l tilstrekkelig, bortsett fra å trene mer styrke?
 
Sett den oppå noe som du kan rugge den fram og tilbake på. Vi bruker 30 litersdunker på en rørbit (diameter ca 15 cm). Da er det ganske mye lettere å vugge den fram og tilbake ... om dette funker like godt (og trygt) med 50 liter vet jeg ikke :)
 
Mange gode tips her. Den vispen, er det en slik vanlig sementblander du får kjøpt på byggbutikker?
 
Får nok ikke i like mye oksygen som med oksygenoppsett, men malingsblander fra coop bygg har fungert bra hos meg.
 
Støtter @glennrlie sitt forslag om investering i oksygenoppsett! Sjekk ut temaet på bloggen hans her: http://bryggerlauget.blogspot.no/2013/07/nytt-bryggeri-oksygenering.html?m=1

Før jeg gikk inn for å skaffe meg det som trengtes, tenkte jeg at det måtte være et helvetes stress å få til, men å bestille oksygenflaske/-regulator fra Jula er jo ingen sak, og et par småting fra ebay (flowmeter og diffusion stone) er heller ingen hokuspokus om man bare tør å prøve. Ikke særlig dyrt heller. Endte opp med slanger fra Bryggselv. Og vårt eneste vellykkede lagerøl hittil :)
 
Denne blanderen kjøpte jeg på Jula for 39 kroner. Den skal prøves på mitt neste brygg på mandag eller tirsdag.
Jeg tror den er effektiv til å lufte vørteren med og at den er lett å rengjøre og desinfisere.
Kan la deg høre hvordan det går?
 

Vedlegg

  • 2014-12-21 00.20.44.jpg
    2014-12-21 00.20.44.jpg
    85,2 KB · Sett: 186
Om dere vil ha jernaldermannens beste svar / vei å lufte vørteren deres på, søk opp "norcal ultimate aeration paddle" google søk. Disse finnes å få på ebay.

Fikk ikke lastet opp bilde.

Men denne dingsen fungerer både til whirlpooling og til lufting sett at du har sterk nok drill/skrumaskin som klarer høyt turtall. Jeg selv har en slik, gøy er det også, du får også raskere og gøyere kjøling synes jeg forsovit og.

Denne gir nok høyere O2 metning enn risting, men ikke mye mere, men enklere.

Men husk, manuell risting tilfører ikke mer enn 1-2ppm O2 mettning, noe som er altfor lite. Gjæra trenger O2 for styrking av celleveggene sine, og deretter for å kunne reprodusere seg og reparere sin egen cellevegg. Sett at du pitcher rett mengde gjær i 25L vørter med f.eks 1046 OG, og 2ppm O2 kan du få godt øl, men kunne fått bedre, og smaksmessig riktigere preg fra gjæra sin side, sett bortifra temp avvik/tabber under gjæringa.

Mer O2 fører til bedre reproduksjon og mye bedre gjærhelse, og dermed gjær i rett mengde, med kapasitet til å rydde opp etter seg mtp usmaker og ellers gjøre det den skal. Og i allefall ikke stoppe utgjæringen halvveis e.l.

;)

Skaff dere boka "yeast", mye fin lesning. Og som tidlgere nevnt, O2 sett fra bryggeland eller lignende. Gjør det enklere på kropp og sinn, og gir dere muligheten til å eliminere ett viktig ellement som kan diferere bare på hva du orker av risting på bryggedagen.

Å eliminere denne variablen så godt det går vil medføre enkelhet i å igjenskape deres favoritt øl. Mmmmm!

RDWHAHB! Snart god jul alle som en!
 

Vedlegg

  • received_10204114134826142.jpeg
    received_10204114134826142.jpeg
    29,9 KB · Sett: 63
Manuell risting kan gi deg maks ca 8ppm.

Men når det ersnakk om 50l ville jeg ikke nølt med å skaffe o2oppsett. Kjipt å brygge så store batcher med tanken om at man er usikker på om det er tilført nok o2, og at man egentlig ikke kan brygge store øl uten at det går ut over kvaliteten og evnen til å repetere de fra pitch og utover.
 
Hva med å bruke en enkel vørterøufter fra Bryggselv? Slik jeg forstår det skal den henge i toppen av gjæringkaret. Tapp vørteren langsomt fra kokekar gjennom lufteren og ned til gjæringskaret. Oksygen dras inn i vørteren.

Selv tapper jeg vørteren langsom og på en slik måte at det spruter litt. Samtidig så sørger jeg for litt fall, altså høydeforskjell mellom kokekar og gjærbøtta. Rister til slutt og har så langt erfart at gjæra får gjort jobben.
 
Jeg kjøpte oksygenflakse med regulator , slange og beluftningsstein og betalte under 1000 lappen. I stedet for å kjøpe annet utstyr først for så å eventuelt gå videre til O2 utstyr er bare å spe på ytterligere kostnader. kjøp O2 så slipper du å tenke mer på problemer med lufting av vørter! :)
 
Der har du det du trenger ja. Prøv å finn et billig flowmeter på ebay i tillegg. Litt enklere å kontrollere mengden. Tenkte jeg skulle legge til en link, men fant ingen i farta.
Kanskje noen andre som har en?
 
Manuell risting kan gi deg maks ca 8ppm.

Men når det ersnakk om 50l ville jeg ikke nølt med å skaffe o2oppsett. Kjipt å brygge så store batcher med tanken om at man er usikker på om det er tilført nok o2, og at man egentlig ikke kan brygge store øl uten at det går ut over kvaliteten og evnen til å repetere de fra pitch og utover.

Mener å huske at det fra troverdig kilde her på forumet ble nevnt at livlig risting av bøtte i ca 5 min gir en metning på mellom 1-2ppm litt avhengig på risterens energi etc.

Dermwd for å oppnå 8ppm med det utgangspunktet er det jo trasig mye arbeid slik jeg ser det.

Hvor er infoen på maks ved risting og slikt? Interessant tema selv om mann har o2 oppsett selv :)
 
Bruker ikke O2 selv, så for å svare på spørsmålet ditt så løser jeg batcher i størrelsesorden 50 liter med å riste inn oksygen i to omganger med et ekstra gjøringskar på 25 liter. Kan skrive under på at det er lettere å donkey- konge 25 vs 50 liter.
 
Tilbake
Topp