Lure triks for å legge ringen på for å holde meskerøret oppe

Hogne W Helgesen

Norbrygg-medlem
Hei

Så langt i bryggingen hjemme har jeg fått hjelp til å få lagt på plass ringen som skal holde meskerøret oppe til skylling. Men jeg liker ikke å være avhengig av å ha andre tilgjengelig når jeg brygger. Er det noen som har noen gode løsninger for å feste meskerøret til skylling som ikke gir søl og som er fullt mulig å gjøre alene? Taljer i taket er helt uaktuelt. Er forresten snakk om en BB30
 
Jeg har modifisert min bb 30 ( netthandelen kopi) det fungerer veldig bra, buker gjengestag med tapp for å regulere høyde på silkar både under mesking og når jeg begynner skylling, etterpå løfter jeg karet opp og kroker detter på plass.
 

Vedlegg

  • 84A60184-2D7C-4D89-9140-1EA098480018.jpeg
    84A60184-2D7C-4D89-9140-1EA098480018.jpeg
    121,4 KB · Sett: 199
  • C8C12AE3-6EB5-4536-B0DB-2DF589B334BC.jpeg
    C8C12AE3-6EB5-4536-B0DB-2DF589B334BC.jpeg
    102,8 KB · Sett: 201
Med andre ord er det bare jeg som er bortskjemt/lat ;) Regner med å prøve en dag da, kanskje med et brygg uten for mye malt.
 
Jeg har bare et gjæringskar stående på gulvet som jeg setter maltrøret i.
Dette mens jeg setter på ringen før skylling og etter skylling.
Det som er av veske i karret har jeg bare i bryggern før koking.
 
Lurt å stå på en krakk eller en stol, da skal det være overkommelig for alle funksjonsfriske.
Har jobbet hele livet på kontor, og klarer fint å løfte maltrøret på min Speidel 50 og smette inn bøylen for å holde opp maltrøret.
 
Lurt å stå på en krakk eller en stol, da skal det være overkommelig for alle funksjonsfriske.
Har jobbet hele livet på kontor, og klarer fint å løfte maltrøret på min Speidel 50 og smette inn bøylen for å holde opp maltrøret.
På Speidel 50 kan du legge på bøylen først og rotere røret når du har løftet det opp :). Selv har jeg elektrisk vinsj i boden, veldig behagelig.
 
Heiser opp karet med en hånd og smetter under ringen med den andre. Bruker en liten trinse (fra biltema) hektet i en krok i taket, og en karabinkrok i enden av et taug ned til hanken. Har en pinne på tvers i tauget i passe høyde, som jeg bruker som grep/ drar i. Gir enkel og "søl-fri" 1-manns plassering av maltrøret på ringen for skylling.
 
Mye risikosport her. BB30 er relativt høy og smal, og med varm væske bør man tenke littegrann HMS. Bikker den kjelen er det stor sannsynlighet for at den bikker mot deg, og 70-80 graders vørter foretrekker jeg å beholde i kjelen og ikke få på huden min. Den veier jo 20-30 kilo med både vørter og våt malt nedi. Smekk opp en reptalje fra biltema. Billig og den kroken til å henge taljen i kan du like greit sparkle over og male hvis det skal ordnes til igjen. Jeg har bytta tauet til ei flaggline som er litt mer håndterlig enn plastikktauet som følger med. Det er enklere å fikse et skruehull i taket enn brannskade fra navlen og ned...
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp