Lys ale som ihvertfall ikke ennå har blitt god – kan det være vannet?

arvidg

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg satt en svært lys ale her for tre ukers tid siden som jeg flasket forrige helg.  Kun Maris Otter Pale Malt (og East Kent Goldings-humle og WLP013 London Ale-gjær).  Og vann fra Maridalsvannet (via noen kilometer med Oslos vannrør).  BIAB, om det har noe å si.

Den burde vært drikkandes allerede, men smaker beskt, med markant gjærsmak.  Lite malt (naturlig nok) eller humle.

Det kan selvsagt være oppskriften som er på bærtur, men nå har jeg lest litt av det som er skrevet her (og noen andre steder) om vann, og det slår meg at med kun Pale Malt og med vanlig norsk vann blir kanskje pH i mesken ganske mye for høy?  Kan det være det som fører til en smak som er helt off?

Så spørsmålet mitt blir: Kanskje også en nybegynner som meg trenger å vite noe om vannjustering, ihvertfall før slike eksperimenter?

(For all del, det kan tenkes også det brygget blir godt.  Men det er bare ikke i nærheten ennå.)
 
Egentlig lite sannsynlig at vannet er synderen. Hvordan gjennomførte du gjæringen? Hvilken gjær, hvor mye, hvordan luftet du vørteren og hvilken temperatur gjæret du på?
 
Nå får jeg det samme vannet du har, bare et par kilometer lengre opp, og jeg har ikke merket noe av det. Pale Alen min står og karbonerer nå, og det har vært mer spesialmalt i de andre, så kan jo ikke vite noe sikkert, men vil ikke tro at vannet her er så kjipt at du skulle merke veldig mye på det.

Men, hveten jeg satte for en stund tilbake ble markant bedre etter 2-3 uker lagring, så verdt å vente og se :)
 
Det ikke er vannet - jeg bor litt lenger ned på samme vannrør - ingen problemer med vannkvaliteten her!
 
Gahr skrev:
Egentlig lite sannsynlig at vannet er synderen. Hvordan gjennomførte du gjæringen? Hvilken gjær, hvor mye, hvordan luftet du vørteren og hvilken temperatur gjæret du på?

Gjæret 14 dager på ca 20°C.  Luftet med å helle fra litt høyde + å riste dunken godt.  2 rør WLP013 rett i dunken, ingen starter.

Ikke at det er noe galt med vannet i seg selv, altså, men dere som justerer på slikt ville vel garantert ha justert litt på vannet på en så lys øl (kun pale malt, og til og med ikke så mye av det)?
 
arvidg skrev:
Gahr skrev:
Egentlig lite sannsynlig at vannet er synderen. Hvordan gjennomførte du gjæringen? Hvilken gjær, hvor mye, hvordan luftet du vørteren og hvilken temperatur gjæret du på?

Gjæret 14 dager på ca 20°C.  Luftet med å helle fra litt høyde + å riste dunken godt.  2 rør WLP013 rett i dunken, ingen starter.

Ikke at det er noe galt med vannet i seg selv, altså, men dere som justerer på slikt ville vel garantert ha justert litt på vannet på en så lys øl (kun pale malt, og til og med ikke så mye av det)?

20 °C i ølet eller i romtemperatur?
 
Gahr skrev:
20 °C i ølet eller i romtemperatur?

Såpass ca. at svaret nesten må bli "ja".  Men: Ingen måling av øltemperatur; ca 20°C i rommet.

Ja, og her ser jeg i bryggeloggen at vørteren kanskje var litt varm da jeg pitchet gjær; ca 30°C.
 
Da har du gjerne gjæret litt vel varmt. Det er fort fem grader høyere temp i ølet under stormgjæringen enn det er i rommet rundt. 30 °C er også svært høyt. Vil tro eventuelle usmaker i ølet heller skyldes gjæringen enn vannet, i alle fall. Generelt sett er vannjusteringer noe av det minst viktige man gjør i bryggingen...
 
OK.  Og hvis jeg husker riktig, så er det mulig å gjøre noe med for høy gjæringstemperatur, nemlig å vente (og gi gjæren tid til å rydde opp)?
 
Det jeg har lært om tid for ale er omtrent dette.

Gjæring: 2 uker (3 er ingen problem)
Karbonering 1 uke
Lagring kjølig 1 uke

Og når et av problemene er gjærsmak er jeg overbevist om at den siste uken vil gjøre en stor forskjell.
 
arvidg skrev:
OK.  Og hvis jeg husker riktig, så er det mulig å gjøre noe med for høy gjæringstemperatur, nemlig å vente (og gi gjæren tid til å rydde opp)?

Well. Eventuelle fuselalkoholer som dannes i starten som en følge av høy gjæringstemperatur får du nok ikke bort. Gjæren rydder (til dels) opp i ting som acetaldehyd og diacetyl, men ikke høyere alokholer.
 
Gahr skrev:
arvidg skrev:
OK.  Og hvis jeg husker riktig, så er det mulig å gjøre noe med for høy gjæringstemperatur, nemlig å vente (og gi gjæren tid til å rydde opp)?

Well. Eventuelle fuselalkoholer som dannes i starten som en følge av høy gjæringstemperatur får du nok ikke bort. Gjæren rydder (til dels) opp i ting som acetaldehyd og diacetyl, men ikke høyere alokholer.

Så: Vente og se; helle ut om det fortsatt er dårlig etter noen dager til varmt, noen uker i kjellertemperatur og en uke i kjøleskapet?
 
arvidg skrev:
Gahr skrev:
arvidg skrev:
OK.  Og hvis jeg husker riktig, så er det mulig å gjøre noe med for høy gjæringstemperatur, nemlig å vente (og gi gjæren tid til å rydde opp)?

Well. Eventuelle fuselalkoholer som dannes i starten som en følge av høy gjæringstemperatur får du nok ikke bort. Gjæren rydder (til dels) opp i ting som acetaldehyd og diacetyl, men ikke høyere alokholer.

Så: Vente og se; helle ut om det fortsatt er dårlig etter noen dager til varmt, noen uker i kjellertemperatur og en uke i kjøleskapet?

Ikke forhast deg med uthellingen.
Du har med et levende produkt å gjøre.
Mitt første øl, en pale ale,  var en skuffelse og ble derfor stående i kjelleren.
Etter tre måneder hadde det gått gjennom en selvransakelse og funnet ut at det skulle være temmelig bra. (Bekreftet av flere enn meg)
 
Tilbake
Topp