Lys Maltekstrakt ment for baking til å lage starter?

Heisann folkens!
Takk for mange gode råd på forumet; her har jeg lært mye :)

Jeg har brygget en god stund nå, men har fortsatt ikke brydd meg med å lage startere.
Har med unntak av 3 brygg, fått bare helt topp resultat. Allikevel, så vil jeg prøve å begynne å lage startere
for å se om resultatene kan bli enda bedre.

Når man skal brygge en hel batch med bare ekstrakt så skjønner jeg at man må velge ekstrakt med omhu, men hvor mye har det å si med kvaliteten på malt ekstrakten når man skal lage starter? Hvis jeg har forstått det riktig så skal man la gjæren bunnfelle og helle av vørteren. Da er det vel bare gjær igjen?

Moss maltekstrakt rett frå butikkhylla? Den duger, men er dyr. Kjøp heller kvalitet i Muntons maltekstrakt frå Europris.

Takk for svar :)
Men tror du denne typen maltekstrakt, eller annen type lys malt ment for matlaging, setter noe smaks-preg på ølet? Når man altså bruker det bare til å lage starter. Eller kan disse maltekstraktene ha et dårligere "klima" for gjæren å gro i?

Moss maltekstrakt har jeg brukt mange ganger til det formålet. Fungerer helt fint. Setter ikke smak, da man heller ut det meste før pitching av gjær. Koster vel drøyt 30 kroner for 450 gram, så det er da ikke så dyrt.

Tilbake
Topp